A kereskedők, a háztartási gép- és a tévégyártók tyúkszemére is rálépne a Xiaomi hazánkban – amellett, hogy a hagyományos frontokon is erősít.
Tizenötödik születésnapját ünnepli a Xiaomi. Ez idő alatt a világ egyik legnagyobb, legsokoldalúbb fogyasztói elektronikai cégévé gyúrta ki magát úgy globálisan, mint hazánkban.
A vállalat 2025 őszén sem lassít a tempón, sőt nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy Magyarországon egész pályás letámadással fordul rá a black fridayjel súlyosbított ünnepi szezonra.
Amellett, hogy azokon a csatamezőkön is erősít, ahol eddig is többé-kevésbé stabil pozíciókkal rendelkezett, olyan területekre is beteszi a lábát, ahol eddig nem volt jelen.
És ezzel komoly fejfájást okozhat sokaknak, hiszen ahogy már számos alkalommal bebizonyosodott, a kínai állam támogatását is élvező konszernt hiba lenne félvállról venni.
Kereskedelem, webshop
A termékek értékesítése szempontjából eddig is az egyik legmasszívabb szereplőnek számított a Xiaomi. Sok kínai márkától eltérően már régóta beágyazta magát a leghagyományosabb kiskereskedelmi csatornákba, azaz a műszaki áruházakba, valamint termékei ott vannak az itthon fontosnak számító telekommunikációs szolgáltatók kínálatában, hogy a kisebb-nagyobb webshopokat már ne is említsük.
De a Xiaominak még ez sem volt elég, hiszen a közelmúltban kisebbfajta bombát robbantva elindította saját webáruházát is.
A cég azt kommunikálja, hogy ezen keresztül hivatalos és biztonságos forrásból, közvetlenül a gyártótól, gyors kiszállítás és hivatalos garancia mellett vásárolható meg a Xiaomi szinte egész termékpalettája.
Mindezt megtámogatják immár magyar nyelvű ügyfélszolgálattal, valamint a megrendeléseket már hazai logisztikai háttérrel teljesítik. Utóbbit sok potenciális versenytárs nem mondhatja el magáról. Ráadásul az online bolt beindítását erős akciókkal tolták meg, aminek része a közösségépítés is – ha valaki ezen a felületen vásárol, akkor a későbbiekben más termékekhez is olcsóbban juthat hozzá.
Megnyílt a saját, hivatalos webáruház.
Megnyílt a hivatalos Xiaomi-webáruház.
Nagyháztartási gépek
Szintén újdonságnak számít, hogy a Xiaomi belép a nagyháztartási gépek piacára is, ami eddig totálisan szűz területnek számított a vállalat számára. Első körben a Mijia termékcsaládba tartozó hűtőszekrényekkel, illetve mosó-szárítógéppel nyit a cég, de a munkatársaktól azt az infót kaptam, hogy a tervek szerint gyorsan bővítik majd a kínálatot.
E téren a hagyományos kínai stratégiát választják, azaz első körben igen jó ár-érték arányú, sőt kifejezetten olcsó termékekkel nyitnak, amivel bevezetik a nevet, és alapot teremtenek a későbbi bővítésnek.
Ráadásul a termékek értékesítését meg tudják támogatni más eszközökkel, például ajándékba adott Xiaomi porszívóval vagy akár tévével, amit például a szintén nagy reményekkel a magyar piacra belépett, szintén kínai Haier nem tudott vagy tud megtenni. Mindenesetre, ha a Xiaomi komolyan gondolja a projektet, azzal akár a nagy múltú európai gyártóknak is komoly problémát okozhat.
Xiaomi
Teljesen új területre dugja a lábát a kínai cég. Kép: Xiaomi
Utóbbi a háztartási kisgépek szegmensében már korábban fehéren-feketén kiderült, ahol mára a Xiaomi stabilan megvetette a lábát. Itt is jönnek újdonságok karácsonyra, többek között egy új robotporszívó-sorozat. A jelenleg rendelkezésre álló infók alapján a Robot Vacuum 5 modellek technológiai fejlettség szintjén az elit kategóriában mozognak, legalábbis papíron.
A beépített hőkamera, a szuperlapos üzemmód, vagy a mesterséges intelligenciát használó szennyeződésfelismerés olyan tulajdonságok, amelyek csak mostanság bukkantak fel ebben a mára szupernépszerűvé váló termékkategóriában.
Klímaberendezések
A klímaberendezések piaca iszonyatosan nehéz terep. Az értékesítés nagyon speciális, amiben óriási szerepet játszanak a beszereléssel, karbantartással foglalkozó partnerek. Ide betörni nem egyszerű feladat, ám most a Xiaomi mégis úgy gondolta, hogy megpróbálja.
Első körben két modellt küld csatába, és ha csak pusztán a technikai specifikációkat nézzük, akkor nem lógnak ki a sorból. Természetesen támogatják az okostechnológiákat, azaz elérhetőek távolról, illetve integrálhatók okosotthon-rendszerbe.
Tény, ez ma már nem számít különösebb extrának.
Viszont az óriási ökoszisztéma, a stabil logisztikai háttér, a márkaismertség és a sok kereskedelmi csatorna előnyt jelenthet a vetélytársak egy részével szemben.
Azt semmiképpen nem mondanánk, hogy halálra ítélt ötlet beugrani a klíma üzletágba, de könnyű dolga sem lesz a cégnek.
Tévék
Ha már a tévék korábban szóba kerültek, a vállalat a globális televíziós piacon igen jól áll, ám ebből eddig Magyarországon nem sokat érzékeltünk. Nem túlzás azt állítani, hogy itthon marginális szerepet játszik a szegmensben a Xiaomi. Korábban is voltak fogadkozások, ám végül sosem jelent meg igazán komoly kínálattal ebben a termékcsoportban, de
most azt az információt kaptuk, hogy végre megtörténik a portfolió kiszélesítése.
Xiaomi
Új Mini LED-tévék érkeznek, de a csúcsot jelentő OLED továbbra is csak Kínában érhető el. Kép: Xiaomi
Az új Mini LED-készülékek mellett jönnek például a manapság rettenetesen népszerűnek számító, viszonylag kedvező árú óriástévék, így egy több, mint 2,5 méteres képátlójú, azaz 100 hüvelykes gigász is. Azonban a nagyon várt OLED-modellek bevezetésére továbbra is várni kell sajnos.
Telefonok
A Xiaomi a nevét az egész világon, így hazánkban is a telefonokkal alapozta meg, és érezhetően nem akarja elhanyagolni a jövőben sem ezt a vonalat.
A szokásoknak megfelelően új szériával támadják az ünnepi szezont. A Xiaomi 15T családba két modell tartozik, amelyek közül a Pro az izgalmasabb.
Árát tekintve a közép- és felső kategória határán billeg, viszont egyes tulajdonságai terén még a jelenlegi legjobb mobilokkal is felveszi a versenyt.
Szalai Péter // Forbes.hu
A szokásoknak megfelelően új telefonszéria érkezik hazánkba az ünnepi szezonra.
A szintetikus tesztek alapján a teljesítménye meglepően nagy, és a párnapos próba során arra jutottam, hogy a hétköznapok során is kellően sebes. A képalkotás terén húztak egy váratlant a mérnökök, hiszen egy olyan, ötszörös nagyítást kínáló, periszkópos zoomkamerával látták el, amivel eddig csak a lényegesen drágább készülékekben találkoztunk.
Szalai Péter // Forbes.hu
Újdonság a jelentősen feljavított kamerarendszer.
Dizájnban inkább trendkövető, az új iPhone és Google Pixel modellek formavilága köszön vissza. A menőségi faktor terén meg sem közelíti a hajtogatható vagy a mostanában debütáló szupervékony mobilokat, de az ár-érték arányát látva nem tűnik merész jóslatnak, hogy van esélye sikerre az év végén.
Szalai Péter // Forbes.hu
A mérések alapján a Xiaomi 15T Pro egy bivalyerős telefon.
A 15T Pro bevezetésével egy időben tartották a Xiaomi 17 telefonok bemutatóját, melyek a világon elsőként kapták meg a letaglózó erejű, új Qualcomm csipet. Azonban e modellek csak Kínában lesznek elérhetők, és a globális megjelenésükig jövő év elejéig kell várni. Ráadásul a 16-os sorozatot úgy, ahogy van, kihagyták, hogy így lépjenek fel az új iPhone 17 mobilok mellé névben is. Érthető döntés, de nyilván rontja a 15T Pro esélyeit.
Autók
2021-ben kezdett foglalkozni autófejlesztéssel a vállalat, és három évvel később már meg is kezdődött az első fecske, az SU7 értékesítése, igaz, csak Kínában. Az értékesítési adatok állítólag kiválók, a sportváltozat megdöntötte a legendás Nordschleife versenypálya körrekordját elektromos kategóriában, és idén nyáron egy SUV-val bővült a kínálat.
Szalai Péter // Forbes.hu
A közeljövőben hazánkba is megérkezhetnek végre az autók.
A Xiaomi tehát érezhetően komolyan gondolja, hogy tényezővé váljék ebben az iparágban is, és a pletykák szerint a járművek Kínán kívüli értékesítése a vártnál korábban megkezdődhet, ám erre még a legjobb esetben is 2026-ig kell várni. Tehát az autó egy kakukktojás a hamarosan boltokba kerülő termékek között, de mégsem lehet megkerülni, ha a Xiaomi szóba kerül.
Jól mutatja azt, hogy a cég vezetése tényleg nem ismer korlátokat, és hajlandó akár extrémnek tűnő kockázatot is vállalni. Hogy a többfrontos háború és a folyamatos terjeszkedés jó ötlet-e, majd az idő eldönti.
Az viszont tény, hogy másfél évtizede, amikor a cég kínálata még egyetlen telefonból állt, senki nem gondolta volna, hogy 2025-ben egyszerre lesz az Apple, a Samsung, a Miele, a Bosch, a MediaMarkt, a Daikin, a BMW vagy a Mercedes vetélytársa.