A helyzet javult, a piac megkapta, amit leginkább akart, a Wizz Air budapesti forintos árfolyama mégis újabb mélypontra esett. Olcsó közhely, de a befektetői bizalomra is igaz, hogy sokkal tovább tart visszaszerezni, mint elveszíteni, ezzel együtt továbbra is az egyik legizgalmasabb potenciális felpattanónak tűnik a Wizz Air részvénye. Kis update, Ács világa.
Amikor a most keddi sajtótájékoztatóján Váradi József vezérigazgató a Wizz-részvény pocsék teljesítményéről, az IPO-szintnél alacsonyabb árfolyamról kapott kérdést, lazán ezt válaszolta: most kell venni. Lenyűgöző magabiztosság, csak a befektetők nagy része emlékezhet arra, hogy ebből igazából az elmúlt években sem volt hiány, ahogy a szép tervekből, ígéretekből se, aztán mégis a részvénypiacnak lett igaza, amely a covid óta sehogy se akart hinni a Wizz nagy mindenkit túlnövő sztorijában.
Hiányzó profit-warning és csontvázak a szekrényből
Ehhez persze kellett az is, hogy a piac elveszítse a bizalmát a menedzsmentben is. A covid előtt a sztori kiváló volt, majdnem a nagy Ryanair költségszintjére tudott lemenni a Wizz jóval kisebb mérete mellett is, azóta viszont újabb és újabb sokkok érték, és ezeknek csak egy része volt külső, nem befolyásolható tényező.
Az egy dolog, hogy a befektetők egyre kevésé hittek abban, hogy jó húzás volt gyakorlatilag egyedüliként gyors növekedésre használni a válságot, hiszen a számok egyre inkább azt mutatták, hogy ez csak drasztikusan szűkülő marzsok mellett megy.
A piaci szereplők, akikkel beszéltem, a legjobban azon rágtak be, hogy nem kommunikálta időben a cég a kedvezőtlen változásokat, nem adott ki profit-warningot, és többször kiestek a szekrényből nem várt extra költségeket okozó csontvázak is.
Ekkor jöttek a hirtelen nagy árfolyam-szakadások.
A folyamatról írtam én is többször, és már nyáron is felvethető volt, hogy vajon itt van-e a fordulópont, hiszen bejelentették a stratégiai fordulatot: elengedték a növekedés hajkurászását, bejelentették az abu-dzabi cég bezárását, mondván, a cipész visszatér a kaptafához, a közép-európai piacokhoz, kiegészítve néhány jól működő nyugatival. Azóta jött jó pár újabb bejelentés és a múlt héten befutott a gyorsjelentés is a július és szeptember közötti gazdálkodási időszakról. A piaci reakció pedig egy rég nem látott nagy felpattanás lett, de csak egy napig tartott a jókedv, a következő napokban újra a 10 fontos szint körülre süllyedt az árfolyam. Tehát végső soron maradt ott, ahol nyáron keresgélte az alját.
Markus Eigenheer
A WizzAir friss jelentésben már nem voltak negatív meglepetések és pontosan abba az irányba indult el a cég, amit a piac már korábban is forszírozott. Fotó: Markus Eigenheer / Wikimedia
Utasként fájdalmas, részvényesként nem
Azért érdemes befektetőként ismét rápillantani a cégre, illetve a részvényeire, mert rég volt már olyan a Wizz piacán, hogy a kilátások javultak, de az árfolyam erre gyakorlatilag nem reagált. Márpedig az elmúlt hónapokban már ezt láttuk, holott a piac általában imádja a turnaround sztorikat, és könnyen belehisz abba, hogy ki tud mászni a gödörből egy-egy korábban jól muzsikáló vállalat, ha olyan profitkimaxoló irányra vált, amit maguk a befektetők is díjaznak.
Persze még csak az első jeleket látjuk, és
a piac látványosan szajkózza a régi Old Spice reklám szövegét: neki bizonyíték kell, nem ígéret.
Mondhatja a Wizz, hogy folyamatosan növeli a lízingelt gépek helyett a saját gépek arányát, meg hogy 2027-re talpra áll a teljes flotta a hajóműátvizsgálásokból, ezt az elmúlt évek megvalósulási rátája alapján nem meglepő, ha sokan nem hiszik el. De az már ténykérdés, hogy lelassítják a növekedést, kihátrálnak a hosszú útvonalakból, alig néhány nagy hatótávolságú A321 XLR gépet várnak a flottába (kizárólag a brit piacra), a rendeléseket átkonvertálják sima 321 neókra. Utasként fájhat, hogy nem lesz Budapest-Mumbai, de részvényesként ez örömteli kell, hogy legyen.
Szintén utasként fájdalmas, hogy milyen extrém drágán adják a csomagokat, részvényesi fejjel azonban ugyanez azt jelenti, hogy a Wizz képes a Ryanairnél magasabb utasonkénti poggyászbevételt bevételt generálni. De a lényeg az, hogy a friss jelentésben már nem voltak negatív meglepetések és pontosan abba az irányba indult el a cég, amit a piac már korábban is forszírozott.
Az árfolyam még kivár az erősödéssel
Ehhez hasonló váltásoknál tehát az árfolyam emelkedni szokott, de a Wizznél ez eddig nem jött össze, annyi sikerült, hogy legalább már nem esett tovább, megfogta a 10 fontot
– legalábbis a papír fő piacán, Londonban.
Forrás: Budapesti Értéktőzsde
Így alakult a BÉTA piacon a Wizz Air árfolyama: az utóbbi egy évben csökkenés volt, november derekén is 4700 forint alatt volt az árfolyam. Forrás: Budapesti Értéktőzsde
A magyar befektetők azonban a Budapesti Értéktőzsde BÉTA piacán vehetik forintért a részvényt, és ők azt látják, hogy a forint erősödése miatt a Wizz itteni árfolyama újabb mélypontokat döntött. Emiatt is vonzóbbnak látszik a papír, mint nyáron, azt ugyanakkor fontos hozzá tenni, hogy az elemzők többsége a következő fél évre nem várt éles fordulatot a forintpiacon, a magas kamatkülönbség által hajtott carry trade akár tovább is erősíti a magyar pénzt tavaszig.