A vásárlóknak kedvez, a kereskedőknek már kevésbé, hogy maximum 15 százalékos árréssel árulhatják a tusfürdőket és samponokat. Az egyik drogériában emiatt hónapok óta áll a bál, a vevők panaszkodnak.
Viki évek óta visszatérő vásárló az Yves Rocher üzletekbe, ahol általában párosával tankol fel tusfürdőkből és testápolókból, de sokszor elcsábítják olyan termékek is, amik nem szerepeltek a listáján, ugyanis törzsvásárlóként havonta kap kuponokat különféle ajánlatokkal. Legutóbb szeptemberben ment el feltölteni a készletét, de nem járt sikerrel, és ezzel nem volt egyedül.
A szokásos vaníliás tusfürdőjét kereste, de egyesével csak régi szappanokat, rúzsokat és olyan dolgokat talált, amikre nem volt szüksége. Kedvencét csak csomagban tudta volna megvenni egy kézkrémmel és ajakbalzsammal együtt több ezer forintért. A vásárlók értetlenül álltak a helyzet előtt: egyre többen vonták kérdőre az eladókat, a feszültség hamar veszekedésig fajult, majd sokan ingerülten elhagyták az üzletet. Viki azonban maradt, és higgadtabban kérdezte meg az egyik dolgozót, mi történik. Az eladó ekkor árulta el neki, hogy az árrésstop miatt alakult ki ekkora fejetlenség.
A népszerű termékek nem elérhetők és a szállítási idő is nőtt
A beszámoló hallatán megpróbáltunk utánajárni, hogy mi lehet a francia kozmetikai óriás magyar üzleteivel, amiből 29 van országszerte. Végig böngészve a webshopon szeptember tizenötödikén azt látni, hogy a legnépszerűbb termékeik rendre nem elérhetőek. Ezeníkvül az Yves Rocher Termékek nyilvános Facebook-csoportban is több felháborodott bejegyzést találni arról, hogy május óta nagyon megnőtt a szállítási idő. Olyan is volt, akinek szeptember hatodikán még nem érkezett meg a július másodikán megrendelt terméke.
A helyzet súlyosságát mutatja, hogy június végén az Yves Rocher is megosztott egy közleményt, amelyben úgy fogalmaznak, hogy az elmúlt időszakban több változás is történt a cégen belül, ami nem várt kellemetlenségekkel és időszakos fennakadásokkal jár. Majd kifejtik, hogy elköltözött a raktáruk, ami szintén okoz nehézségeket, de ennek ellenére hosszú távon terveznek Magyarországon. A bejegyzés alatt úgy elszabadultak az indulatok, hogy inkább letiltották a kommentelési lehetőséget. Másnap hasonló poszt jelent meg a szlovák leányvállalat oldalán is. A cégcsoport egyébként 2023-ban bezárta az összes német, svájci és osztrák boltját.
Az, hogy Szlovákiában is problémák vannak szemben áll az eladó magyarázatával, ugyanis a szomszédos országban nincs árrésstop, amit a magyar kormány májusban vezetett be. Az intézkedés célja, hogy leszorítsák bizonyos termékek árait, ezért az élelmiszerboltok egyes termékcsoportjaira 10 százalékos, míg a drogériák esetében 15 százalékos árréskorlátozás van érvényben többszöri meghosszabbítás után legalább november végéig. Összesen harminc termékcsoportot érint a rendelkezés, többek között olcsóbban kell árulni a
- sampont,
- tusfürdőt
- és golyós dezodort,
amelyekből jelenleg egyik sem elérhető az Yves Rocher online kínálatában. Szakmabeliek szerint ez teljesen érthető, hiszen nagy terhet róhat a kisebb boltokra a korlátozás, főleg, ha az eladásaik jelentős része eddig az árréstoppos termékekből származott.
Más láncok is megsínylik az árrésstopot
A 250 magyarországi üzlettel rendelkező Rossmannra is hatással van a kormány intézkedése, a cég ügyvezető igazgatója nem kívánt nyilatkozni a témában a Forbes.hu-nak, arról azonban már májusban voltak cikkek, hogy nem lehet majd használni a népszerű végösszegi kuponokat az árréscsökkentéssel érintett termékeknél, amikből egyszerre maximum ötöt lehet venni. Míg a DM egy drasztikusabb lépésre szánta el magát: júniusban írtunk arról, hogy 20 százalékkal csökkenti a bolti dolgozói óraszámát az árrésstop gazdasági hatásai miatt.
„Minden ilyen szabályozással a kisebb vállalatokat éri jelentősebb hátrány, mert a nagyobb láncoknak több erőforrásuk van arra, hogy működő megoldást találjanak a kialakult helyzetre”
– véli Szabó László, a Rossmann marketingjét is kezelő Growww Digital társalapítója, aki szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy sok vezetői időt elvesz egy fenntartható stratégia kialakítása. A szakértő azt is kifejtette, hogy az e-kereskedők folyamatosan monitorozzák az érintett termékcsoportokat, és az eladási számok alapján próbálnak összeállítani kedvező csomagokat és promóciókat. Ugyanakkor Szabó hozzátette, hogy rálátva a piac működésére a legnagyobb kihívást nem is az árrésstop, hanem a csökkenő vásárlóerő jelenti a drogériáknak.
Csereklei Zoltán, a Pelenka.hu alapítójának optimista beszámolója is alátámasztja, hogy a nagyobb cégek egyelőre tudják kezelni a felmerült nehézségeket. Elmondása szerint a legnagyobb hazai tulajdonban levő fogyasztási cikkekkel foglalkozó FMCG e-kereskedőként indirekt módon érintettek a drogériákra kivetett árrésstop tekintetében, hiszen a piaci árak befolyásolják az árképzésüket. „Ugyanakkor beigazolódott, hogy az áraink korrekciója nélkül is a termékeink túlnyomó részét előnyösebb árakon tudjuk kínálni, mint a versenytársaink”– mondta, majd hozzátette, hogy tartják a növekedési pályájukat és a forgalmuk is az elvártak szerint alakult.
Arról, hogy valóban a kormány intézkedése tette-e be a francia cégnek vagy egyéb, akár regionális gondokkal küzdenek-e, küldtünk kérdéseket a francia anyavállalatnak és a magyar Yves Rochernek is, de a cikk megjelenéséig nem érkezett válasz. Elsősorban emailes megkereséseket fogad az ügyfélszolgálat, a telefonszámot nehezebb megtalálni, ennek ellenére hívtuk őket, de nem vették fel.