Ivóvízellátási és infrastrukturális fejlesztésnek álcázzák a jövő évi költségvetésben az ipari támogatásokat.
Mi történt? Bár Nagy Márton éles kritikával illette az akkumulátorgyárak támogatását és a német ipartól való függést, nem úgy tűnik, mintha a kormány behúzta volna a féket: a Népszava értesülése szerint ivóvízellátás, közúti és vasúti fejlesztések, csatornázás, gáz és villanyvezeték-beruházásoknak álcázza a költségvetés az akkugyárakba folyó százmilliárdokat.
Költségvetési tervezet. A 2026-os költségvetés kiegészítő köteteiben számos helyen találni nyomokat arra, hogy a kormány tovább támogatja az akkumulátorgyárakat. Az elmúlt években 1500 milliárd forintot költöttünk dél-koreai és kínai akkumulátorgyárak Magyarországra hozására, és ezek kihasználtsága egyelőre messze van a várttól, a kormány jövőre folytatni fogja ezen egységek támogatását, noha a szakértők szerint inkább a kkv-k és a magasabb hozzáadott értékű vállalkozásokat kéne támogatni.
A 2026-os költségvetésben legalább 200 milliárd forint látszólag a lakosságnak szóló infrastruktúrafejlesztésről szól, ami valójában burkoltan néhány ipari, pontosabban néhány nagyberuházás rejtett szubvencióját szolgálja. Ilyen például a debreceni vízközmű beruházásokra szánt 27,2 milliárd, ami valójában a debreceni ipari park (Déli Gazdasági Övezet) ivóvíz ellátását és szennyvíz elvezetését szolgálja.
Az autógyárakat is ellátják. Egy külön soron további 39,5 milliárd forint található „Ipari parki és térségi infrastruktúra fejlesztési feladatok” címen. A részletekből kiderül, hogy ez a pénz is debreceni ipari parkokba megy – ahová nem csak akkugyárak települnek, itt található például a BMW itt is, igaz ez a beruházás már kész van. Szintén kap 15,6 milliárd forintot a szegedi ipari park is közúti kapcsolatainak fejlesztésre. Ez a támogatás így tehát a BYD autógyáraknak szól.
Egyéb ipari parkok. Hasonló módon jut pénz a büki, ácsi, szegedi, nyíregyházi, gödi és iváncsai ipari parkokra is (utóbbi kettő a Samsung érdekeltsége), és az energiaügyi tárca jövőre 75,8 milliárdot költhet el „villamos energia és gázhálózat infrastruktúra-fejlesztésre”, ami szintén az ipari infrastruktúrára megy el: az akkugyáraknak helyt adó nyíregyházi és debreceni beruházások, illetve Kecskeméti Ipari Park (Mercedes) is kap támogatást.