Nem szerénység, egyszerűen nincs mire büszkének lenni, nagyon rövid idő alatt olvadt el a Tesla behozhatatlannak tűnő előnye az önvezetésben.
Elon Musk karlendítős harsányságával nagyon erős kontrasztot mutatott a Tesla Robotaxi rendkívül diszkrét startja. Az eseményről megosztott videón meghívott szakértők, influenszerek és részvényesek kis csoportja vett részt, és ugyan önvezetésről és robotaxiról volt szó, hús-vér emberek ott ültek a monitor előtt, készen arra, hogy bármikor átvegyék a távolból az irányítást, amolyan biztonsági operátorként. Az ő feladatuk közbeavatkozni, ha a Tesla robotaxija hülyeséget csinált. Tehát alapból a Tesla rendszere vezeti az autót, de folyamatosan készenlétben áll egy humán sofőr (úgynevezett hagyományos taxis), hogy szükség esetén átvegye az irányítást.
A riválisok sem tétlenkedtek
Beszédes, hogy csak szűrt közönségnek merték megmutatni, és az eseményről is csak utólag került fel videó az X-re, tehát sem a kritikus újságírókat, sem az élő adást nem merték bevállalni. Első körben tizenkét taxit helyezett szolgálatba a Tesla, amelyek rossz időben nem fognak közlekedni, és 18 év alatti utasokat sem szállíthatnak. A szolgáltatás egyelőre csak Austinban, azon belül is csak egy aránylag kis részen érhető el. Tehát a dicsőséges rajtot a legnagyobb jóindulattal is csak óvatos tesztüzemnek lehet nevezni.
A szerény bevezetés mutatja, hogy a Tesla mennyire lemaradt a riválisaitól, pedig az önvezetésben sokáig behozhatatlannak tűnő előnye volt.
A Tesla a teljes önvezetéshez hasonlóan az önjáró taxikat is régóta ígéri, és ahogy bő tíz éve is, most is csak pár évre vannak a szükséges nagy áttöréstől. Ám míg az önvezetésben a Tesla továbbra is előnyben van – bár ez az előny évekről pár hónapra olvadt – robotaxiban már lekörözték a konkurensek.
A Google anyavállalata, az Alphabet alá tartozó Waymo az Amazon Zooxszal együtt már kínál önvezető taxikat Austinban, San Franciscóban, Kaliforniában és az arizóniai Phoenixben, illetve Kínában több városban is üzemel már hasonló szolgáltatás,
sőt, az Egyesült Arab Emírségekben és Szingapúrban is van már példa működő önvezető taxis szolgáltatásra.
Az egyik kínai robotaxi Sanghajban.
A Tesla önvezető rendszere abban különleges, hogy kizárólag kamerákra támaszkodik, míg a versenytársak a kamerák mellé radarokat és lidarokat (nagyon egyszerűen: olyan, mint a radar, csak rádióhullám helyett lézert használ) is alkalmaznak. A Tesla a kamerákkal arra fogadott, hogy az ő megközelítésük olcsóbb, ezáltal a fogyasztók számára vonzóbb lesz.
A Tesla előnye az önvezetésben azon alapult, hogy korán kezdték el és sok autót adtak el, melyek mind-mind gyűjtötték az adatokat, így olyan adatbázissal dolgozhattak, ami sokáig behozhatatlannak tűnő előnyt biztosított nekik. A Teslánál abban bíztak és bíznak ma is, hogy az általuk eladott autók száma és az olcsóbb, kamerákon alapuló önvezető technológiájuk lehetővé teszik, hogy önvezetésben a konkurensek előtt legyenek.
Min múlik a Tesla robotaxi sikere?
Az egyetlen kérdés, hogy mekkorát tudnak előrelépni az FSD (full self drive) szolgáltatás minőségével. Az EU-ban nem engedélyezett szolgáltatás Amerikában alapvetően jól működik, de még mindig nagyon sok rá a panasz, és nem sikerült eloszlatni a biztonságával kapcsolatos kételyeket. Tehát amíg az FSD nem működik megfelelően, addig hatalmas stábra lesz szükség, akik vagy az autóban ülnek, vagy távolról felügyelik azok mozgását. Ez pedig jelentősen növelni fogja a Tesla költségeit és rengeteg lehetőséget kínál arra, hogy kínos videók kerüljenek fel a Tesla furcsa dolgokat művelő robotaxijairól.
Ezeknek a malőröknek a hatását nem szabad alábecsülni, a General Motors már milliárdokat költött a saját robotaxi projektjére, a Cruise-ra, mikor tavaly decemberben leállították, mert az önvezető autóik balesetet szenvedtek.
Bár még minden Tesla robotaxiban ül emberi sofőr, és csak néhány nap telt el a bemutató óta, már most több videó elérhető a neten a közlekedési szabályokkal küszködő robotaxikkal. Ráadásul ezeken a felvételeken nem az látszik, hogy a benne ülő ember vállal el bizonyos helyzeteket, hanem inkább úgy tűnik, mintha az önvezető rendszer küzdene a valós helyzetekkel. Egy-egy gyorshajtás mellett hirtelen és indokolatlan megállásokat és rossz sávba való befordulásokat látni. A Tesla az önvezetés élharcosából lett lemaradó, és ezt a lemaradást már években lehet mérni.