Véget érhet a Shein és a Temu fénykora: 2026 lesz a legnehezebb évük, de nem a piaci verseny miatt.
Forbes Checkout – e-kereskedelmi hírlevél minden kedden
Mi történt? A kínai Shein és Temu, az elmúlt évek e-kereskedelmi szupersztárjai megtorpanni látszanak. Az ECDB nevű kutatócég friss előrejelzése szerint 2026-ban a Shein éves növekedése globális szinten 6,5 százalékra fog visszaesni, míg a Temu – az indulás óta átlagosan 530 százalékos éves növekedést produkált – jövőre már csak 13,4 százalékos bővüléssel számolhat. A hipernövekedési korszaknak tehát vége.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A kínai gyorsdivatóriás, a Shein közel egy évtizeden át 72,5 százalékos éves növekedéssel terjeszkedett, de a globális bruttó forgalma (GMV) 2026-ban már csak 65,7-ről 70 milliárd dollárra nő.
A Shein bruttó forgalma (milliárd dollárban) és növekedési üteme. A 2025-ös és 2026-os adatok becslések. CAGR: összetett éves növekedési ráta. Forrás és ábra: ECDB
A Temu 2022-ben a semmiből indult, 2025-re 72,7 milliárd dolláros forgalmat ér el világszinten, de jövőre a becslések szerint szintén belassul, 2025-ről 2026-ra alig 10 milliárd dollárral bővülhet.
A Temu bruttó forgalma (milliárd dollárban) és növekedési üteme. A 2025-ös és 2026-os adatok becslések. CAGR: összetett éves növekedési ráta. Forrás és ábra: ECDB
Kontextus. A lassulás okai rendszerszintűek. A vámmentességi küszöb (a de minimis) megszűnése az Egyesült Államokban és a kulcspiacok növekvő importvámjai szép lassan felfalják azt az agresszív árelőnyt, amire eddig a kínai filléres óriások építettek.
Egy fontos gondolat. Friedrich Schwandt, az ECDB vezérigazgatója szerint az említett két szereplő egy „szabályozatlan időszakban, a fogyasztói étvágytól fűtve virágzott”.
„De 2026 lesz a legnehezebb évük. Nem a verseny, hanem a vámok és a kereskedelmi szabályozások miatt, amelyek modelljük lényegét érintik.”
Itthon? A PwC Magyarország friss kutatása szerint – amely először a Forbes Checkout e-kereskedelmi hírlevélben jelent meg – idén eddig 2,1 millió magyar vásárolt a Temun, fejenként átlagosan 55 ezer forintért.
Ez összesen több mint 115 milliárd forintnyi költést jelent 2025 első tíz hónapjában.
Összehasonlításképp? Tavaly a Temu teljes éves forgalma volt 110 milliárd forint Magyarországon, vagyis az idei növekedés döntő része az utolsó két hónapban jön majd, ráadásul a karácsonyi szezonban, amikor az online piac hagyományosan a legforgalmasabb.