Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint a Strabag hónapok óta kifogásokat gyárt, miközben a saját vállalásait sem teljesíti.
Mi történt? Az Építési és Közlekedési Minisztérum feloldotta az osztrák Strabag titoktartási kötelezettségét a M30-as Miskolc-Tornyosnémeti között épülő szakaszával kapcsolatban, hogy a vállalat szabadon tájékoztathasson a projekt csúszásáról – derül ki Lázár János minisztériumának keddi Facebook-posztjából. Az ÉKM szerint erre azért volt szükség, mert
az osztrák cég maga vállalta, hogy a garanciális javításokat október 31-ig befejezi, és ennek megfelelően kellett volna haladnia. Ehelyett a munka üteme messze elmaradt a vállalttól, miközben a felelősséget rendre másokra próbálta hárítani – írták.
Kontextus. A Strabag és az ÉKM közötti feszültség origója az M30-as autópálya javítási munkálatai. Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára nyilvánosan bírálta a céget a késlekedés miatt, mire a Strabag belső tájékoztatót küldött munkatársainak az M30-as autópálya javítási munkálatainak állásáról. Ezt mindeddig amiatt nem publikálhatták, mert a Lázár János minisztériumával kötött szerződés nemes egyszerűséggel nem tette lehetővé ezt.
A tájékoztató mégis eljutott a magyar sajtóhoz. Ebből az derült ki, hogy a minisztérium által szabott határidő tarthatatlan, mivel az altalaj konszolidációja a vártnál lassabban halad, ráadásul a hibákat nem kivitelezési problémák, hanem előre nem látható geológiai jelenségek okozzák.
Mit kell még tudni? Az ÉKM keddi posztjában azt írtja: most, hogy a Strabag megkapta a felmentést, bármikor, bárhogyan kommunikálhat az ügyről. Lázárék a poszt végén még egyszer odaszúrtak, mondván: az osztrák cég a „határidőre történő, kifogástalan minőségű teljesítéssel” legyen elfoglalva, „ne a magyarázatokkal”.