Megnyitott az első külföldi Simon’s Burger: a magyar testvérpár, Tóth Simon és Tóth Máté Szlovákiában, Kassán nyitott éttermet, és nagyjából egy héten belül Ausztriában, Parndorfban is jön a grand opening, itthon pedig a drive-through (vagy drive-thru)-piacra is belépnek.
Mi történt? Új lokáció, új közönség, nem tudtuk, mire számítsunk, végül többnyire szlovákok jöttek a nyitónapon, amelyen az eddig szokásos 500 ingyen hamburgerre rá is dupláztak, így jó hosszú sorok alakultak ki – foglalta össze a Forbes.hu-nak Tóth Simon, a Simon’s Burger egyik tulajdonosa.
Kassa külvárosában, az Optima nevű bevásárlóközpontban nyitottak, az étterem 49 embert tud leültetni. „Pontos számokat még nem tudunk, de meglehet, hogy rekord számú érdeklődőnk volt a nyitónapon.” A kassai étterem franchise-partnerként nyitott, a személyzet nagyrészt szlovák, de magyar beszállítókkal is dolgoznak.
Miért fontos ez? A három éve alapított Simon’s Burgernek ez az első külföldi egysége, a láncnak 25 étterme van jelenleg Magyarországon, és az ő márkájuk a Smashy (ennek első külföldi étterme idén nyílt New Yorkban), illetve a Travis’ Tender’s nevű csirkéző is az Astoriánál. Simon’s-t itthon idén ősszel Kaposváron, Dunakeszin, Budapesten az Allee bevásárlóközpontban, illetve a Rózsadombon nyitottak.
Mennyi itt egy menü? A menük és a burgerek árazását az úgynevezett BigMac-index (ez megmutatja, mennyit ér egy ország pénze más devizákhoz képest hamburgerben mérve – a szerk.) alapján kalkulálják ki, Kassán 7 euróba kerül a klasszikus sajtburger.
Kontextus. Tóth Máté és öccse, Simon a szeptemberi Forbes magazin címlapinterjújában már meséltek mindkét nyitásról, csak az időpont nem volt ismert. Ebben azt mondták, hogy Ausztrián és Szlovákián túl „még két országgal vagyunk finisben”, és hogy a terjeszkedéshez alapvetően a franchise-rendszerben hisznek. Növekedésük töretlen? Első teljes üzleti évükben, vagyis 2023-ban már csaknem egymilliárd forintos árbevétellel zártak. 2024-ben a hazai franchise-partnerek körülbelül négyszázmillió forintos, és az egyéb márkáik (a Simon’s mellett a Smashy Burger, a Buddy’s Burger) bevételét is beleszámítva a cégcsoport ötmilliárd forintos forgalmat ért el, 2025-re pedig nyolc-kilencmilliárd forintos összforgalmat várnak.
Itthoni stratégiák, külföldön is. Az itthon, illetve a New York-i nyitásnál is már bevált marketingstratégia – például influenszermarketing, a nagy tömegeket megmozgató influenszerek lekutatása, erős online kampányok a nyitónap mögött, és három ember kisorsolása, aki egy évig ingyen ehet az étteremben – alapján mentek, ami itt is bevált. „Persze izgultunk, hogy ez egy másik ország, itt hogy fog elsülni, de nagyon jól sikerült, megható volt külföldiekkel beszélgetni a Simon’s Burgerről, a jövőről”, mondja Simon.
Az előzetes kommunikációban megjelent, hogy a Simon’s Burger egy magyar brand, de Szlovákiában a nyitónapon sokan hitték azt, hogy ez egy nagy amerikai lánc márkája. Ez egyébként itthon is többször előfordul velük az éttermeikben.
Sor a kassai Simon’s nyitónapján, amelyen sokakat odavonzott az ezer ingyen burger. Fotó: Varga Benedek
Újdonságok. Múlt héten aláírtak egy – Simon szavai szerint – szép és a jövő évüket meghatározó szerződést a további külföldi terjeszkedésről. Simon egyelőre annyit árult el, hogy ismét egy új, és ugyancsak szomszédos országról, felívelő, óriási piacról van szó – ez vélhetően Románia, de egy-két héten belül bejelentik. Közben 95 százalékos készültségi szinten áll ausztriai a parndorfi outletben lévő saját Simon’s; ezt terveik szerint a második adventi hétvégén, esetleg utána héten meg is nyitják. Egy régi Simon’s-os kollégájuk kapja meg az üzemeltetési jogot, ez része annak a felépítés alatt lévő életpályamodellnek, amelyet Simonék bevezetnének, és amellyel tapasztalt kollégáiknak adnak lehetőségeket a továbblépésre azzal, hogy franchise-partnerré válthatnak.
Ausztriában az engedélyeztetésben szigorúbb szabályokkal találkoztak, extra precizitással kellett kivitelezni mindent, ez néha nehezítette, néha könnyítette, még professzionálisabbá tette a munkájukat, fejtette ki Simon. „Nagyon várjuk, hogy egy olyan országban, ahol erős a konkurencia, hogyan fogunk működni.” Szlovákiában nagyjából hasonló konkurensekkel versenyeznek a gyorséttermi piacon, mint itthon, míg Ausztriában ott van például a Five Guys és más amerikai márkák.
Simon arról is beszélt a Forbes.hu-nak, hogy
negyed-féléven belül nyílik Magyarországon az első drive-thru Simon’s Burger egy olyan vidéki városban, ahol még nincs éttermük. Úgy érzik, a drive-thru piacra is ideje belépniük, egy-egy ilyen értékesítési forma papírforma szerint 50 százalékkal dobja meg egy-egy étterem forgalmát.
Emellett folytatják itthon is a fővárosi és a vidéki terjeszkedést. Mivel a Travis’ Tenders továbbra is szép számokat hoz, a háttérben már itt is dolgoznak a terjeszkedésen. „Nagy jövőt látunk a Travisben is.”
Borítókép: Tóth Simon, Harangozó Dániel (a kassai étterem ügyvezetője), Tóth Máté, és Korvin Tibor (a Simon’s nemzetközi franchise igazgatója) a kassai megnyitón 2025. november 29-én. Fotó: Varga Benedek