Az elmúlt harminc nap legnagyobb magyar hirdetői között a 29. helyen találunk először nem a Fideszhez köthető neveket.
Mi történt? Közel egymilliárd forint ment el az elmúlt 30 napban a Fidesz üzeneteinek hirdetésére Facebookon – írja a Telex a Meta Ad Library friss adatai alapján.
A 930 659 445 forintba beleszámolta a Telex magának a Fidesznek, illetve a fideszes politikusoknak a költéseit (ez már önmagában több mint 400 millió forint volt), a Megafont (ez is 100 millió feletti összeg), a Mediaworks lapjait, az Alapjogokért központot, a Nemzeti Ellenállás Mozgalmat, a Szuverenitásvédelmi Hivatalt, a digitális polgári köröket, az MCC-t, a Mandinert és a TV2-t.
Mennyit költött az ellenzék? Az elmúlt 30 nap legnagyobb magyar hirdetői között a 29. és 31. helyen találunk először nem a Fideszhez köthető neveket, ezek Dobrev Klára, illetve az Ellenszél nevű DK-s propagandaoldal, 5-6 millió forintos magasságban.
Kontextus. A Google már elkezdte a közéleti-politikai hirdetések kivezetését a felületeiről, és hamarosan a Meta (azaz a Facebook és az Instagram) is csatlakozik ehhez. A lépés az EU új, október 10-én hatályba lépő szabályozásához kapcsolódik, amely átláthatósági követelményeket ír elő: a politikai hirdetéseknek egyértelműen jelezniük kell szponzorukat, a választást vagy népszavazást, amelyhez kapcsolódnak, valamint a kifizetett összegeket és a célzási módszereket. A szabályozás szigorítja az adatgyűjtést is a reklámok kapcsán.