Az elemző szerint nem a Molról szólnak az ukrán csapások, hanem az orosz olajipar sérülékenységéről.
Elindult a Forbes Hangoscikk, regisztráció után bárki számára elérhető.
Mi történt? Elemzőcikket írt Pletser Tamás, az Erste Market olaj- és gázipari elemzője a G7-nek arról, hogy az ukrán hadsereg újra intenzíven támadni kezdte az orosz olaj-infrastruktúrát – több hónapos szünet után, immár fejlettebb, saját gyártású drónokkal.
Miért fontos ez? A támadások célpontjai között szerepeltek az európai orosz finomítók, a Barátság-vezetékhez tartozó unyecsai és nikolszkojei szivattyúállomások (melyek például a Mol kőolajfinomítót is ellátják), valamint az Uszty-Lugában lévő, Gazprom-tulajdonú Balti-LNG terminál.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Pletser cikke szerint a finomítói kapacitás legalább 10 százaléka megsérült, az orosz nagykereskedelmi üzemanyagárak meredeken emelkedtek, és az országból már benzinhiányról, hosszú sorokról érkeznek beszámolók.
Kontextus. Az orosz finomítói szektor a szovjet időkből származik, kialakítását katonai és védelmi szempontok határozták meg, nem piaci logika, írja Pletser. Három fő típust különböztethetünk meg:
- az exportorientált nagy, modernizált finomítókat,
- az európai rész finomítóit, amelyek a belső piacot látják el,
- és az Urálban, illetve a Távol-Keleten működő, alacsony komplexitású egységeket.
Különösen az európai régió 12 kulcsfinomítója – napi 3 millió hordós kapacitásával, a lakosság 80 százalékát ellátva – van veszélyben, mivel ezek 3000 kilométeren belül vannak az ukrán csapásmérő eszközöktől. Pletser szerint Oroszországnak „tragikus és logisztikai rémálom lenne, ha az európai országrészen lévő finomítói leállnának”.
Mol? Pletser szerint a támadások nem közvetlenül a Mol ellen irányulnak, hanem a teljes orosz olajexport blokkolására, beleértve a vezetékes és tengeri útvonalakat is.
„Ha direktben a Mol-csoport ellen irányulna az akció – írja –, egyszerűbb lenne karbantartásra vagy katonai csapásra hivatkozva leállítani a Barátság vezeték ukrajnai szakaszát. Ukrajna számára kevésbé lenne fájdalmas az évi 200 millió dollár tranzitdíj elvesztése, mint az a tudat, hogy ezzel Oroszország évi 5 milliárd dollár olajexport-bevételtől esik el.”
Hogyan tovább? Az európai finomítók és szivattyúállomások sérülékenyek, az ukránok októbertől akár napi hét FP-5 Flamingót is gyárthatnak, így a károk gyors helyreállítása nehézkes. A nyugati támogatás szerepe kérdéses, de Oroszország számára ezek a támadások súlyos logisztikai és gazdasági gondokat okoznak, jelentősen nehezítve számukra a háború folytatását.