Elképesztő fordulat a netes vásárlások világában: minden második forint, amit magyar bankkártyával költünk, már külföldi webshopok kasszáját hizlalja!
Mi történt? Történelmi fordulat következett be a magyar e-kereskedelemben: a külföldi webáruházak, élükön a Temuval, 2025 második negyedévében már több bevételt realizálnak a magyar bankkártyás vásárlásokból, mint az összes hazai webshop együttvéve – írja a Biztosdöntés. Az online költések 52%-a már külföldi kereskedőknél landol, miközben a hazai boltok részesedése 48% alá csökkent. A növekedést főként a Temu felfutása hajtja, melynek hatására a külföldi online vásárlások értéke 1111 milliárd forintra nőtt, szemben a hazai boltok 1 016 milliárdjával.
Veszélyes arányok. Miközben a hazai webshopok forgalma érdemben nőtt – az online vásárlások értéke 15%-kal, az átlagos kosárérték pedig 18 745 forintra emelkedett –, a külföldi áruházaknál az átlagos költés közel 23 000 forintra nőtt, ami éves szinten 30%-os emelkedést jelent. A statisztikák és szakértők szerint, ha a hazai webshopok nem tudnak jelentős változtatásokat elérni, a trend hosszú távon komoly kihívásokat vetít előre a magyar e-kereskedelmi piac számára.
Zavar az elszámolásban. A torzítást tovább növeli, hogy egyes magyar bankok a Revolut vagy más külföldi szolgáltatások felé irányuló tranzakciókat is külföldi vásárlásként könyvelik, valamint hogy a Temu esetében az utánvételes fizetések már magyar POS-tranzakciónak számítanak, amely a futárcégen keresztül jut el a kínai céghez.