Vezetői és vezetőhelyettesi pozíciókat is betöltöttek képesítés nélkül.
Mi történt? Az elmúlt tanévben összesen 5019-en dolgoztak pedagógiai munkakörökben a köznevelési és szakképző intézményekben úgy, hogy nem volt pedagógus végzettségük — írja a Népszava a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai alapján. Közülük 3131 fő óvodapedagógus, tanító, tanár és oktató munkakörökben, 1792 fő egyéb beosztású pedagógus, oktató munkakörben, valamint további 96 fő vezetőként vagy vezetőhelyettesként dolgozott a köznevelési és szakképző intézményekben.
Miért fontos ez? A mostani adatok a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, Totyik Tamás szerint egy újabb bizonyítéka a kormány által rendre tagadott pedagógushiánynak. Ráadásul az 5019 emelkedést jelent, ugyanis a 2021/2022-es tanévben még 4007 volt a pedagógus képesítés nélkül pedagógiai munkát végzők száma. Bár a mostani statisztika így sem közelíti meg a 2019/2020-es tanév adatait, amikor több mint 6600-an dolgoztak ilyen formában.
Kontextus. Különösen meglepő, hogy közel százan dolgoztak valamilyen vezetői pozícióban képesítés nélkül, ugyanis a jogszabályok az óvodapedagógus és testnevelő tanár munkakör esetében, valamint a szakiskolai oktatásban szakmai tanár, szakoktató, gyakorlati oktató munkakörökben teszi csak lehetővé a munkakör felsőfokú pedagógiai végzettség nélküli betöltését.