A civil szervezeteket is fojtogatja egy kicsit a Facebook, a hirdetési tilalommal valóban társadalmi jelentőségű üzenetek tűnhetnek el.
Mi történt? Nemcsak a politikai pártokat, hanem a civileket is nehéz helyzetbe hozhatja, hogy október 10-től tiltottá válnak a politikai és társadalmi hirdetések a Meta felelületein, így a Facebookon. Míg a hatalom a végtelen anyagi erőforrásból kereshet más csatornákat, a civil szervezetek üzenetei elveszhetnek, írja a Népszava. „A civil szervezetek mindegyike gondban van, a jelenlegi tudásunk szerint mindenkit érint a hirdetések kivezetése a Facebookról” – mondta a lapnak Kubatovics Áron, az Energiaklub Szakpolitikai Intézet kommunikációs vezetője.
Kontextus. Az Európai Unió, „Szabályozás a politikai reklámok átláthatóságáról és célzásáról” elnevezésű rendelete miatt a Google (YouTube) már tavaly bejelentette, hogy teljesen kifarol a politikai hirdetések mögül (ezt idén szeptember 22-én meg is tette), később ehhez csatlakozott a másik techóriás, a Meta (Facebook, Instagram) is, akik október 6-ával szintén elkezdték leállítani a hirdetéseket (itt a dátum október 10, azaz most péntek). A döntés elsősorban a politikai hirdetések miatt került fókuszba, azonban nem csak a pártokat és politikai szereplőket érinti, hanem a civil szférát is. A Facebook-ot és Instagramot működtető vállalat ugyanis egy kategóriaként kezelte a politikai és társadalmi hirdetéseket, így bármilyen petíció, szakpolitikai javaslat, tüntetésre való mozgósítás, zöld-, kisebbségvédelmi- vagy antikorrupciós üzenet ebbe a kategóriába sorolódott.
Miért fontos ez? A politikai oldalról máris előbukkantak kreatív megoldások a tiltás kikerülésére, így a fideszes Harcosok Klubja hirdetései továbbra is megjelennek a keresőóriás felületein, csak nem politikai, hanem vállalati, internetes és telekommunikációs kategóriákban, ráadásul az adatbázis szerint a kampányokért nem a Fidesz, hanem a lengyel Full Stack Experts Sp. z o.o. nevű cég fizet.