Egy kínai e-kereskedelmi óriás hamarosan Európa egyik legnagyobb elektronikai láncának többségi tulajdonosává válhat. Sokakban ez félelmet kelt, de joggal? Milyen irányba indul a MediaMarkt?
Évek óta pletykálják, hogy Kína második legnagyobb e-kereskedője, a JD.com szemet vetett a MediaMarkt-Saturn csoport mögött álló Ceconomyra. Ám a németországi központú holding vezetése e híreszteléseket kategorikusan és következetesen visszautasította. Legutóbb épp idén áprilisában, amikor a konszern akkori CEO-ja Karsten Wildberger spekulációnak minősítette az erre vonatkozó kérdéseinket
2025 szeptemberére viszont kiderült, hogy ennek mégis volt némi alapja.
Ahogyan Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója csütörtökön egy sajtóeseményen elárulta, a JD.com részvényenkénti 4,6 eurós vételi ajánlatára a tulajdonosok egy része rábólintott. Ennek értelmében amennyiben a német versenybizottsági felügyelet november ezt jóváhagyja, akkor a többségi tulajdonossá válik. Azaz a korábbi információkkal ellentétben nem csupán a részvények 31,7 százalékát szerzi meg.
Mi az a JD.com?
A Kínai Ipari és Kereskedelmi Szövetség (ACFIC) adatai szerint a távol-keleti ország legnagyobb kiskereskedelmi cége. A JD.com évek óta szeretne betörni Európába, Jobuy nevű saját márkájával már jelen van az Egyesült Királyságban, Hollandiában és Németországban is például. Híresen erősek logisztikában, Kínában állítólag egy napon belüli kiszállítást vállalnak, ami az ország méreteit nézve valóban lenyűgöző teljesítmény.
Teljesen különálló adatközpontok
Az esetleges felvásárlással kapcsolatban korábban már felröppentek olyan hangok, hogy ez a MediaMarkt végét is jelentené jelenlegi formájában, és a kínaiak még a nevet is megváltoztatnák. Szilágyi Gábor a Forbes.hu kérdésére határozottan cáfolta mindezt, mondván, partneri kapcsolatra lépett a két piaci szereplő egymással, és nem bekebelezésről van szó. Azaz megmarad a MediaMarkt neve, központja, menedzsmentje.
Szalai Péter // Forbes.hu
Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója. Fotó: Szalai Péter // Forbes.hu
Szilágyi szerint a JD.com számára óriási érték a márka, annak beszállítói kapcsolatrendszere, az offline értékesítésben szerzett tapasztalata, valamint az a több mint ezer kereskedelemi egység, amivel rendelkezik. Ezen értékeket a jövőben is meg akarja tartani, és nem fog beleszólni a működésbe, nem kell attól tartani, hogy egyik pillanatról a másikra kizsuppolják az eddigi márkákat, gyártókat, és a helyüket kínai vállalatok veszik át
Az adatok kezelésével kapcsolatban kiderült, hogy a jövőben a MediaMarkt és a JD.com két teljesen különálló adatközpontot üzemeltet majd, amelyek között nem lesz átjárás. Nem fogja megkapni a kínai állam az európai vásárlók személyes adatait, és a JD.com sem használja fel azokat. Még a felvásárlási tárgyalások előtt kikötötték mindezt a korábbi tulajdonosok, így többek között a társalapító Kellerhals család tagjai is.
Tehát jelenleg nagyon úgy fest, hogy a hétköznapi ember a tulajdonosváltásból semmit nem fog észrevenni.
Személyes átvétel fél óra alatt?
A MediaMarkt megkapja a JD.com logisztikai, illetve informatikai támogatását, amire szükség is lehet, hiszen az online értékesítés területén kicsit lemaradt, többek között a korábbi tulajdonosok egy részének akadékoskodásai, illetve a lassú döntéshozatali mechanizmus miatt.
Szalai Péter // Forbes.hu
Továbbra is tolják a prémium termékeket, és nem cserélik le a gyártókat. Fotó: Szalai Péter // Forbes.hu
A vállalat intenzíven dolgozik azon, hogy e téren a lemaradását csökkentse, ami kulcsfontosságú a korábban már meghatározott omnichannel (az offline és online csatornákat összehangoló) stratégia megvalósításának szempontjából.
Többek között ennek érdekében alakították ki az idén debütáló rendelésátvételi szisztémát. Ennek lényege, hogy az online rendelt árut fél óra alatt összekészítik a munkatársak, és lehet is érte menni az üzletbe személyes átvétellel. De ha igény van rá, akkor Budapesten két óra alatt ki is szállítja azt a futár a Wolt Drive-val kötött együttműködésnek köszönhetően. Ráadásul még a legextrémebb karácsonyi szezonban is tartják ezt a vállalást, ami óriási fegyver lehet a vevőkért folytatott versenyben.
Szilágyi Gábor külön kiemelte: a hagyományos áruházaknak óriási szerepet szán a jövőben is a cég. Ennek érdekében Magyarországon is különféle programokat, workshopokat, mini eseményeket szerveznek, extra élményeket kínálva: lakást vagy irodát idézve rendezik be az üzletek egy részét, hogy így segítsék a vásárlási döntés meghozatalát.
Az áruházak nem tűnnek el.
Az áruházak nem tűnnek el, sőt. Fotó: Szalai Péter // Forbes.hu
Tehát röviden: tényleg kínai többségi tulajdonosa lehet a MediaMarktnak (már ha a részvényesek és a szabályozók is áldásukat adják). Ám ez nem jelenti azt, hogy beszántanák a láncot, nem temusítják, nem züllesztik le, sőt, az ígéretek szerint még inkább a prémium irányba tolják.
A tervek szerint az akvizíció 2026 elejére hivatalosan is lezárul, és ha minden igaz, akkor eddig minden zökkenőmentesen, komplikációk nélkül halad.
Jön a Marketplace
2026 nem csupán emiatt lesz fordulópont a magyar MediaMarkt életében. Hozzánk is érkezik a Marketplace, azaz jövőre a hazai webáruház piactérré alakul, ahol külső eladók is értékesíthetnek. Ennek köszönhetően nő a termékkínálat, új kategóriák jelenhetnek meg, akár olyan niche családok is, amelyek egyébként nem bukkannának fel a szortimentben.
Jól hangzik, de láttunk már olyat más kereskedőnél, hogy ez a koncepció borzalmasan sült el a megbízhatatlan eladók, kókler külső partnerek miatt. Bombera Zsolt, a Marketplace üzletág vezetője ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy ennek elkerülése érdekében szigorú kritériumrendszert állítanak fel.
Nagyon komoly feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy valaki bekerülhessen, ami például magában foglalja az after sales tevékenységet, azaz például a garanciával, szervizeléssel kapcsolatos, korrekt ügyintézést.
Bombera azt is hozzátette, hogy a Marketplace-en keresztül olyan külföldi cégek is felbukkanhatnak termékeikkel, amelyek még nem voltak jelen hazánkban. Ám ez kétirányú ösvény, így a magyar vállalatok is új piacokat szerezhetnek a rendszeren keresztül.