Éppen elkezdték építeni a tardi varrodát, hogy a hímzés mellett a varrást is a borsodi településre költöztessék, amikor kitört a világjárvány. A Matyodesign nevű társadalmi vállalkozás bevételének 85 százaléka a turistáktól jött – ők vásárolták a hímzett termékeiket és jártak Tardra egynapos kirándulásokra, beleszagolni a vidéki levegőbe. A hímző nénik most maszkot készítenek, és egyelőre leginkább a szimpatizánsok vásárlásaiban bíznak.
Sikeresebb lett a Matyodesign második lába, mint azt Váczi Rozi, a cég ügyvezetője gondolta volna: a tavaly nyáron startolt matyóföldi egynapos kirándulásokra egyrészt özönlöttek a külföldi turisták, másrészt aki odament, jól be is vásárolt a helyi hímzőasszonyok matyómintával díszített portékáiból: a pólókból, poncsókból, sálakból, táskákból és gyerekruhákból.
A külföldieknek igazi kaland volt a kiruccanás, száz euróért, matyóhímzéssel, tésztagyúrással, helyben készült finom ebéddel, az ország legrégebbi falumúzeumában népviselet-felpróbálással és persze pálinkázással – az emberek ugyanis a nemzetközi trendek szerint turistaként egyre jobban szeretnek belelátni mások életébe.
De olyan is előfordult, hogy az egyik utazási iroda néhány matyó asszonyt kért fel a csapatból: jöjjenek Budapestre, és az egyik ötcsillagos hotelben hímezzenek nekik. Így a már 27 matyó nénit foglakoztató társadalmi vállalkozás árbevétele tavaly 26 millió forintra nőtt az előző években rendre 10 millió forint körüli összegről, és idénre 35 milliót terveztek Roziék.
Váczi Rozi a járvány kitörése után hetekig gondolkodott, hol jobb átvészelni ezt az időszakot, Budapesten vagy Tardon. Végül utóbbit választotta.
Váczi Rozi a járvány kitörése után hetekig gondolkodott, hol jobb átvészelni ezt az időszakot, Budapesten vagy Tardon. Végül utóbbit választotta / Fotók: Matyodesign
„Nagy durranás volt a tavalyi év, profi, jól működő cég lettünk, így tavaly ősszel bátran vágtunk bele egy uniós pályázatba” – mondja Rozi. Januárban teljesült is a rég dédelgetett álmuk: nyertek 62,5 millió forintot, hogy abból Tardon varrodát építsenek, még több helyinek teremtve így munkalehetőséget.
„Eddig Budapesten, különböző varrodákban varrattuk a ruhadarabokat, és óriási munka volt a logisztika, így ebből a szempontból is nagy lépés lesz, ha elkészül a varroda.”
A terv az volt, hogy innentől évente új kollekciót dobnak a piacra, mint a klasszikus divatcégek, nem pedig random ruhadarabokkal, állandó kínálattal működnek, ahogy most teszik. És persze, ha maradna varrókapacitás, akár bérgyártást is vállalnának – a munkalehetőség jól jönne a hátrányos helyzetű környéken. A majdani varrodát, egy majdnem százéves tardi házat már megvették, most megy a felújítás, és a tervek szerint a nyár végére be is fejezik a munkálatokat.
Készül a tardi varroda, ahol még több helyi asszony kaphat majd munkát
„Csak attól félünk, hogy a turisták nemcsak pár hónapra, de egészen jövő tavaszig elmaradnak” – mondja Rozi. A járvány miatt ugyanis nemcsak a vidékre ruccanó külföldiek tűntek el, de a ruhák vevői is, miután a 35 viszonteladó üzlet közül 33 bezárt (ezek részben hotelek, részben szuvenírboltok). A webshop pedig egyelőre csak nagyjából 15 százalékát hozza a bevételeknek (bár ez is csaknem a duplája a tavalyi 8 százaléknak). Így most új termékeket találtak ki Roziék: a tardi asszonyok maszkokat hímeznek. „Három hét alatt már több mint 500 megrendelés jött, volt olyan cég, amelyik kapásból 200 madárkás maszkot kért.”
A drágább, klasszikus matyórózsás maszkból inkább a külföldiek vagy a külföldön élő magyarok vennének, most pedig éppen készül egy harmadik minta, amit Nagy Ervin színész tervez a Matyodesignnak.
Ezekből talán az állandó költségeket tudják fedezni, no, meg reménykednek a szimpatizáns vásárlók támogatásában. De főként csak a magyarokéban bízhatnak, mert a külföldre szállítás akadozik, Roziék tapasztalata szerint még Ferihegyen rostokol az összes csomagjuk, amiket az elmúlt hetekben postáztak.
Ötleteik szerencsére mindig vannak: a maszkok mellett most anyák napjára hímzett párnahuzatot találtak ki, az unatkozókat pedig karanténszettel bombázzák: Hímezd át a karantént! szlogennel matyórózsát rajzoltak elő vászontáskákra, és a csomagba a fonaltól a hímzőtűig mindent beletesznek, ami a kézimunkázáshoz szükséges.