A móka sem maradt el az idei Tech Summiton, ahol az egyik előadáson perceken belül került szóba az Onlyfans, Megan Fox és a BKK. Nem csoda, hiszen Litkai Gergely, a Dumaszínház művészeti vezetője beszélgetett szakemberekkel az influenszerlét üzleti oldaláról és erejéről.
„Aki olvasott mostanában ügynökségi szerződést, az tudja: már az is benne van, hogy az influenszer nem válhat büntetett előéletűvé és nem fajtalankodhat állatokkal. Magas az erkölcsi elvárás”
– Litkai Gergely a tőle megszokott iróniával reflektált az influenszervilág szabályaira az idei Forbes Tech Summiton, ahol startupperek, techmilliárdosok, big tech cégek és magyar pénzagyak beszélgettek arról, hogy mi következik azután, hogy az AI mindent átformált.
A Dumaszínház művészeti vezetője Takács Ákos (M15 Project) és Kónya Beáta (Pikreátor Klub) marketingszakemberekkel lépett egy színpadra, a nap Üzlet x influencerek blokkján, amit Najoua Belayane, az Agence Najoua alapítója és kommunikációs vezetője moderált. Arra keresték a választ az Etele Cinema teltházas mozitermében, hogy mitől lesz valaki hiteles, hol húzódik a határ a márkanagykövet és az influenszer között , és mi történik, ha ebbe a világba is belép az AI.
Márkanagykövet vagy influenszer?
Hamar kiderült, hogy nem minden influenszerből lehet márkanagykövet. „Lehet, hogy valaki imád egy márkát, de mégsem tudná hitelesen képviselni” – mondta Kónya Beáta, aki elsősorban kisvállalkozóknak tanít marketinget. Az ő világában minden forint számít, hiszen egyéni vállalkozóként nagyon figyelni kell arra, mi térül meg, ezért különösen fontos, hogy milyen arcot választanak.
Takács Ákos leginkább nagyobb cégekkel dolgozik együtt és részben egyetértett azzal, hogy van különbség a két fogalom között. Főleg, ha úgy tekintünk rájuk, hogy márkanagykövetnek például George Clooney számít a Nespressonál, míg Whisperton egy influenszer a TikTokon. Elmondta, hogy nyilván mást képvisel például egy sportoló vagy színész, mint aki a közösségi médiából nőtte ki magát. Ugyanakkor szerinte kezd elmosódni a határ.
Itt Kónyának még eszébe jutott, hogy abban is lehet szerinte különbség, hogy egy időszakos kampány inkább csak ismertséget hoz, míg a nagyköveti együttműködés hosszú távon épít.
Litkaira kiemelte, hogy ő nem szakértője a kérdésnek, de szerinte mókás, hogy egyre bonyolultabb a világ, amit úgy próbálunk megérteni, hogy újabb és újabb fogalmakat találunk ki a különböző jelenségekre. Azonban szerinte ezzel csak a szavakra van nagy hatásunk, a valóságra már kevésbé.
Najoua kérdésére elárulta, hogy miért váltott platformot és kommunikál új formában a követőivel.
„A Facebookon sok az ostoba ember, ezért mentem át LinkedInre, ami egy ismerősőm szerint a középvezetők OnlyFans-e.”
Azt is kifejtette, hogy nem érzi magát influenszernek, mert a valóságban sokkal több mindent csinál és több emberrel találkozik, mint amennyit posztol.
Fotó: Kaiser Erika
Litkai Gergely, Kónya Beáta és Takács Ákos, Tech Summit 2025, Fotó: Kaiser Erika
Fő a hitelesség
Takács Ákos hozott néhány kulisszatitkot is. Elárulta, hogy egyszer tökéletes arcot találtak egy koffeines márkához, legalábbis azt hitték, de kiderült, hogy szívbajos és nem ihat kávét. Az influenszer ennek ellenére szerződést kötött volna velük és azt mondta, hogy majd vizet iszik a dobozból. Ők azonban ezt nem engedték, mert a szakember szerint a hitelesség szinte mindennél fontosabb.
A megrendelő oldaláról is ütköztek már falakba. A Westend egyik kampányában olyan arccal dolgoztak, akit maga a bevásárlóközpont nem szeretett volna, de azzal sikerült meggyőzni őket a közös munkáról, hogy nem ők a kampány célközönsége. Ráadásul végül még teljesen jól kijöttek egymással, amiből azt szűrte le Takács, hogy a hitelesség néha ott kezdődik, hogy nem akarunk mindenkinek tetszeni.
Kónya az Instagramra specializálódott, szerinte az a legértékesebb partner, aki akkor is használná a terméket, ha nem fizetnének érte. „Nem a követőszám a döntő, hanem az, hogy valós hatása van-e. A jó együttműködés mindig tapasztalaton és bizalmon alapul” – mondta.
Litkai személyes példája, hogy – mint fogalmazott – a BKK igazságosztójává vált. „Nem tudtam beférkőzni a Guccihoz vagy egy nagyobb helikopteres céghez, de magam is sokat járok villamossal, ezért a BKK arca lettem” – mesélte a hitelesség példájaként. Hiteltelennek tartja viszont az egyik magyar energiaital márka reklámát, ahol Megan Fox emeli ki, hogy mennyire imádja az új jeges kávéjukat.
Véleményét egy viccel támasztotta alá. Szerinte nem reális, hogy a világsztár bement egy ABC-be, vett egy kávét, ami annyira ízlett neki, hogy kikereste a gyártó elérhetőségét és felkereste őket, hogy szívesen lenne az arca. „Vagy ha valóban így történt, akkor ő tényleg egy nyomorult sztár” – mondta és még annyit hozzátett, hogy az is árulkodó, hogy a hirdetők úgy érzeték ki kell írni a színész és modell nevét, mert nem ismerik a magyarok.
Litkai Gergely a Tech Summiton. Fotó: Kaiser Erika.
AI mindenhol
A mesterséges intelligencia az influenszerek piacára is beépült már. Kónya Beáta nem ellenzi a virtuális influenszereket, mert minimális költséggel, gyorsan gyárthatók, és sokszor jó a tartalom is, annyi hátrányuk van, hogy ők nem ismert emberek. De a mindennapjaiban nem találkozik velük, hiszen ő főleg kisvállalkozókkal dolgozik.
Takács Ákos cégénél viszont a külföldi projekteknél már rengeteget dolgoznak AI-val, ami nem esik nehezükre, mert rengeteg a fiatal kollégája, akiknek természetes is, hogy használják a technológiát. Szerinte a jogi oldala érdekes a dolognak, amire már vonatkoznak szabályok, de folyamatosan változnak. Például kié a szellemi tulajdon, ha egy képet promptból hozunk létre? Teszi fel a kérdést.
Egy tanács nem tanács
A beszélgetés végén Najoua minden résztvevőt megkér, hogy adjanak valamilyen tanácsot, amit magukkal vihetnek a nézők. Litkai Gergely tömören annyit mond, hogy egy tanács nem tanács. Szerinte az a baj, hogy egy komplex világban is úgy élünk, mintha mindenre létezne egy jó tanács, amiből később még baj lehet.
Ehhez kapcsolódva Takács azt emelte ki, hogy a végtelen információ közül nehéz kiszűrni, mi a hasznos: „Rengeteg energiát fordítok arra, hogy megtaláljam, ami tényleg számít.”
Kónya Beáta pedig gyakorlati zárógondolatot adott: „Kérdezzétek meg a fiatal családtagokat, vagy olyan ismerőt, aki a célközönség lehet, hogy kire hallgatnak. Ők mutatják meg, kik a valódi véleményvezérek.”