3,5 millió dollárt kapott a magyar alapítású DiffuseDrive. Pásztor Bálint és Pintér Roland alapítók San Franciscóba költöztek, és fontos új piac felé nyitottak: az autóipar mellett már hadiipari cégeknek is értékesítenek, és nyíltan beszélnek a kérdés etikai oldaláról is.
A DiffuseDrive-ot Pintér Roland fizikus és Pásztor Bálint mérnök alapították, akik a Boschnál voltak kollégák, ahol közösen tapasztalták meg a rendelkezésre álló adatok hiányát és az autonóm vezetéshez szükséges szintetikus adatok korlátait.
Cégük a gépi tanulás egyik speciális ágazatában, a számítógépes képfelismerés területén old meg komoly problémát: megfelelő mennyiségű és minőségű tréningadatot generálnak gépi tanulás alapú kamerarendszerek számára. Mindezt a generatív mesterséges intelligencia alapmodellek egyik kevésbé ismert válfajával: a diffúziós modellel.
A diffúziós modellt korábbi cikkünkben úgy magyaráztuk el, hogy képzeljünk el egy régi, karcos, elmosódott fotót, amiről mi tudjuk, hogy azon a képen valaha a nagymamánk portréja volt. Megadjuk a diffúziós modellnek, hogy ez a nagymamánk portréja. A modell a korábban rendszerébe került temérdek nagymamafotó és a mi nagyinkról készült más fotók alapján rekonstruálja azt, és újrarajzolja az eddig hibás részeket. A végeredmény a nagyiról készült összes képben rejlő adatok alapján újraalkotott portré lesz.
A cég terméke ezzel a technológiával alkot képes és videós tartalmat a világról, és ezek a generált képes adatok aztán felhasználhatók a kamera alapú automatizált rendszerek tanítására, mint például az önvezető autós rendszerek vagy drónok.
Az induláskor csak szintetikus adatok generálásával foglalkoztak, ebből épült a kezdeti termék, de az ügyfelekkel folytatott beszélgetések és a tesztelés során kiderült, hogy ennél többre van szükség. A cég így már abban is segít, hogy az ügyfél rendelkezésére álló adatfelhőben felméri, hogy egyáltalán mijük van, abban hol vannak a vakfoltok. Ezután generálják az adatokat, és segítenek felhasználási környezetbe is ültetni őket.
Vízválasztó
A DiffuseDrive tavaly nyáron zárta 970 ezer dolláros pre-seed körét az e2vc vezetésével. Akkor még bevételük és alkalmazottuk sem volt, a termékük egy használható, de igen kezdetleges fázisban járt, így a product-market fit is hátra volt még.
„Tavaly, amikor az előző körön dolgoztunk, még sok kérés felkészületlenül ért minket a befektetőktől. Kértek data roomot, mi azt sem tudtuk, hogy mi az. De most januártól márciusig azon dolgoztunk, hogy mindent, ami ehhez kellhet, összerakjunk, és így gördülékenyebb volt minden” – meséli Roland a kezdeti nehézségekről.
A mostani, magvető kört az amerikai Outlander vezeti, részt vesz még benne a Presto Tech Horizons és több védelmi, mobilitási vagy ipari háttérrel rendelkező angyalbefektető.
Idén már elérhető közelségbe került, hogy a cég pénzügyileg fenntartsa magát (magas, jellemzően több ezer dolláros árazással dolgoznak előfizetésenként), de akkor a növekedés nem lett volna reális cél. Ősszel felvettek négy új kollégát (három fejlesztőt és egy operatív munkatársat) és az első vevők is bejöttek az autóiparból.
A próbaverziók után egyre több cég vált a DiffuseDrive fizető ügyfelévé, a cég eddigi legjelentősebb lépése azonban az volt, amikor ősszel elkezdtek pitchelni hadiipari, védelmi cégeknek, és eljutottak egy sikeres proof-of-concept projektig a világ egyik legnagyobb amerikai hadiipari vállalatával. Azóta több Fortune 500-as védelmi céggel együttműködésre léptek.
„A döntés nem volt magától értetődő, sokat gondolkozunk rajta, és a kollégákkal is nyíltan kezeljük ezt a kérdést. Ami vízválasztó, hogy nem fegyvergyártó cégekről beszélünk, hanem nemzetbiztonságiakról, és mind NATO, illetve nyugati szövetséges országok cégei”
– mondja Bálint.
Ritka, hogy az olyan stratégiai, milliárd dolláros katonai cégeknek, amelyeknek most a DiffuseDrive salesel, egyáltalán szóba állnak egy magvető fázisban lévő startuppal. Ugyanis ha partnerségre kerül sor, nem engedhetik meg maguknak, hogy a partner bebukjon.
„Azt a problémát fogtuk meg, ami nekik a legjobban fáj. Az AI legnagyobb problémája, hogy nincs elég adat, és ez független a mi területünktől
– magyarázza Bálint a katonai cégekkel kötött megállapodások hátterét. – Most már van elég számítási kapacitás, van elég algoritmus, de adat nincs. Tőlünk pedig jó adatot kapnak jó időpontban. Az időzítés pedig azért fontos, mert ezek a cégek szó szerint háborút akarnak nyerni.” Konkrét neveket nem mondanak, de nem egy hasonló céggel tárgyalnak, szinte minden hétre jutnak bemutatkozó tárgyalások.
Pintér Roland fizikus és Pásztor Bálint mérnök közös vállalkozása olyan stratégiai, milliárd dolláros katonai cégek partnere lett, amelyek szó szerint háborút akarnak nyerni. Fotó: Sebestyén László / Forbes
Az Outlander is azért lett befutó, mert hoz magával kapcsolatokat az iparágból. A befektetőcég ügyvezetője, Paige Craige tengerészgyalogos volt, majd egy 300 millió dolláros bevételű magán katonai céget épített és adott el. Jordan Kretchmer szenior partner pedig egy olyan robotikai cég alapítója volt, ami szintén a DiffuseDrive vevője lehetne, így azonnal átlátta, milyen nagy szükség van erre a technológiára.
A nekik szavazott bizalom jelentőségét jól mutatja, hogy a Outlandernek a DiffuseDrive az első, Egyesült Államokon kívüli befektetése.
„Olyan cégeket keresek, amelyek képesek egész iparágakat átalakítani, és a DiffuseDrive éppen ezt teszi. Azzal, hogy megoldják az egyik alapvető kihívást: az adathiányt, hatalmas lehetőségeket tárnak fel a fizikai mesterséges intelligencia területén. Egy olyan piacon, ahol a sebesség, a realizmus és a skálázhatóság számít, nemcsak követik a tempót, hanem diktálják is”
– mondta Jordan Kretchmer a befektetésről.
Kultúra
„Az elején azt gondoltuk, hogy a cégkultúra-építés az valami corporate találmány, és nekünk nincs ezzel energiánk foglalkozni ilyen kicsi cégként.
Aztán hamar rájöttünk, hogy a magyar és az amerikai üzleti kultúra áthidalása és az új emberek felvétele miatt azonnal fel kell építeni, hogy mi milyen csapat vagyunk”
– mondja Bálint. Az alapítók úgy döntöttek, hogy teljesen remote céget építenek, és a világ bármely tájáról vesznek fel fejlesztőket – egyelőre azonban csak magyarok vannak a csapatban.
Bálint és Roland néhány hónapja teljesen áthelyezték a székhelyüket San Franciscóba, hogy az események sűrűjében legyenek, így a csapatnak át kell hidalnia a kilencórás időeltolódást. Roland vezeti a fejlesztőket, általában reggel hat körül kezdi a napot, így még van ideje becsekkolni itthon, de alapvetően mindenki önállóan dolgozik. „Ez a felállás nekünk is megadja azt a szabadságot, hogy tényleg a top embereket vegyük fel” – teszi hozzá Roland.
Az még nekik is kérdéses, meddig maradhatnak iroda nélkül, különösen, hogy igen gyors tempót tűztek ki a növekedésben. „A befektetés után is tartanunk kell ezt az ütemet. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy belekényelmesedjünk a helyzetünkbe.
Ha minden jól megy, egy év alatt teljesítjük azt, amit más tíz év alatt tud”
– fogalmazott Bálint.