Tóth Simon és bátyja, Máté három év alatt több mint húsz éttermet nyitott, köztük New Yorkban. Márkáikkal több milliárdos forgalmat értek el, minőségi gyorskajában ma már a McDonald’s és a Burger King után a harmadik legnagyobb lánc itthon. Mit tud a Simon’s Burger, amit mások nem? Ki a harmadik tesó, aki eddig háttérben volt? És hogyan jutott el a magyar hamburger Manhattanig? A szeptemberi Forbes címlapján egy magyar testvérpár – hátuk mögött ezer erős nappal.
Elindult a Forbes Hangoscikk, regisztráció után bárki számára elérhető.
„Képzeljék el, három évvel ezelőtt én még egy nagy bevásárlóközpont ruhatárában dolgoztam. Álmodni sem mertem volna,hogy itt leszek önök előtt, húsz éttermet nyitok a következő három évben – az egyiket New Yorkban –, és hogy kétszáz ember menedzsere lehetek. Egészen elképesztő érzés itt állni.”
Ezt a 26 éves Tóth Simon, a Simon’s Burger névadója és társalapítója mondta idén tavasszal az Operaházban, amikor átvette a Menedzserszövetség és a Foxconncsoport Jövő Menedzsere 2024 díját.Az említett ruhatár a budapesti Westendben volt, a világ pedig tényleg nagyot fordult Simonnal bő ezer nap alatt.
A Westendben ma már nem bilétákat, hanem ottani éttermükben hamburgereket és shake-eket osztogat. Na jó, nem kifejezetten ő, kivéve a mindig felhájpolt üzletnyitásokat.
Fotó: Forbes
A szeptemberi Forbes magazin címlapján a Simon’s Burger mögötti testvérpár – keresd az újságárusoknál! Minden magazin egy helyen a Forbes.hu-n is – kattints a képre! Címlapfotó: Krasznai Zoltán
A harmadik tesó is becsekkolt
„Két hét után olyan mennyiségű füst állt a helyiségben, hogy ciki volt az egész sztori” – mondja Simon az első étteremről. Ezt 2022 októberében nyitották meg Budapesten, az Október 6. utcában. Bár a lokáció kifogástalan volt, a technikai feltételek ahhoz nem voltak meg, hogy smashed burgert süssenek, mivel a konyhában nem volt elszívó.
Bátyja, Máté is bevallja,hogy itt érezték először a vendéglátós tapasztalatok hiányát. Ebből tényleg annyi volt mindössze, hogy a fiúk 2019-ben még egy felújított tricikliből árulták a gombóconként egyeurós fagylaltot a városban. Teljes csőd volt.
„Elhatároztam, hogy sohasem fogok a vendéglátásban dolgozni”
– emlékszik Simon. Majd kábé ezer nappal később ott, pontosabban a füstben találta magát a róla elnevezett burgerezőben egy eBayről rendelt, 150 eurós rostlap mögött. Arra számított, hogy élete végéig itt süti a hamburgert.
Aztán üstököspálya vezetett addig, hogy ma már minden éttermükben két-három rostlapjuk van, átlag másfél millió forintért szerzik be őket. Az őspéldány muzeális darab lett, vitrinben pihen a Deák téri zászlóshajó éttermükben.
Tóth Simon és Tóth Máté, valamint a Simon's Burger vezetőségének fotózása
Tóth Simon, a névadó. Fotó: Ránki Dániel / Forbes
Eleinte örültek, ha olyasvalaki jött hozzájuk dolgozni, aki látott már belülről hamburgerezőt. A siker egyik kulcsa volt, hogy más gyorsétteremláncoktól csábítottak magukhoz rutinos szakembereket. A londoni Five Guys-os múltjával például Kovács Dániel teremtette meg a Simon’snál a gyorséttermi szakmai alapokat.
Időközben – a vezetést tekintve – még inkább családi vállalkozás lettek. Harmadik alapítótársuk és gyerekkori barátjuk, Sarmasági Bátor Ete tulajdonrésze a hazai Simon’sokat üzemeltető cégben több lépésben tíz százalék alá csökkent.
Mindez egy nagyobb volumenű üzleti megállapodás része volt. Ete öt európai, illetve egy nagyobb tengerentúli országban lett országtulajdonosként a franchise értékesítője, a tervek szerint a közeljövőben ő is elkezdené a külföldi terjeszkedést.
Néhány hónapja már a középső Tóth testvér, a korábban az ingatlanszektorban dolgozó Benjámin is becsekkolt a Simon’s-birodalomba. Ő a debreceni és a miskolci éttermek ügyvezetője, a keleti régió területi vezetője.
Megbukott marketingből
Azt, hogy csak egy étteremre készültek, és csak Simonnak akartak munkahelyet teremteni, hogy ott tudja hagyni a ruhatáras munkát, árnyalja, hogy az arculat kicsit intuitíven, de kicsit szándékosan is terjeszkedésre alkalmasnak tervezték. Meg is kapták, hogy az amerikai Five Guys gyorsétteremláncot koppintják.
„Jobban hasonlítunk az In-N-Out-ra, ami az Egyesült Államok egyik legnépszerűbb hálózata több mint négyszáz étteremmel. Több dologban inspirálódtunk tőlük, minta Five Guystól”
– mondja erről Máté. Ő az, aki fejből dobálja a számokat, hogy melyik amerikai láncnak mennyi volt tavaly az éves árbevétele vagy egységenkénti rekordforgalma.
Tóth Simon és Tóth Máté, valamint a Simon's Burger vezetőségének fotózása
Tóth Máté, aki fejből dobálja a számokat. Fotó: Ránki Dániel / Forbes
Azt mondja, Simonnal ez a hobbijuk is, nagyítóval követnek minden fejleményt a hazai és külföldi gyorséttermi szcénában. Mindketten közgazdászok, bár Simon végül nem fejezte be a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetemet. Utóbbi években minden idejét a Simon’s töltötte ki, meg is szűnt a hallgatói jogviszonya, marketingből meg amúgy is megbukott.
Mégis: kezdettől ő viszi a Simon’s marketingjét. Ő tervezte a burgerezők zöld-fehér színeit, az éttermek, de még a poharak és zacskók dizájnját is. Amerikai utazásaikon Mátéval alaposan lekutatták az ottani franchise-hálózatokat az In-N-Outtól a Chick-fil-A-n át a Five Guysig. Amerikát akarták elhozni az éttermekkel Magyarországra: erről szól a szeptemberi Forbes magazin címlapsztorija.
Miről szól még a teljes címlapsztori?
- Mit mondott Simon hamburgerére Fördős Zé a Konyhafőnökben?
- Ki vállalta az igazi kockázatot az induláskor?
- Miért nem hagyták lebeszélni magukat a fiúk arról, hogy az orosz-ukrán háború és az elszálló rezsiárak árnyékában éttermet nyissanak?
- Kik azok a háttéremberek a márka mögött, akik nélkül nem tudtak volna ekkorát nőni?
- Mekkora árbevételt várnak idénre?
- Miért ültek fel a csirkés hullámra is új márkájukkal, a Travis’ Tendersszel?
- És persze hogyan zajlott a Ney York-i Smashy megnyitása?
Lapozz bele a magazinba!