A lítiumos technológiától épphogy a költségek csökkenését várták az autógyártók.
Mi történt? Az elmúlt hetekben ismét emelkedni kezdett a lítium-karbonát ára, miután a globális piac a nagy kapacitású, ipari méretű energiatárolók iránti kereslet erősödésére számít. A Bloomberg elemzéséről a G7 számolt be. A lap szerint ez a trend akár évekre is meghatározhatja az árakat.
Kontextus: A lítium drágulása azért különösen fontos, mert az autógyártók az LFP (lítium–vas–foszfát) technológiától a költségek csökkenését és az elektromos autók olcsóbbá válását várták. Az ilyen fejlesztések többsége kínai vállalatokhoz kötődik, és a gyártók a kedvezőbb árú LFP-akkumulátorokra építve próbálnák újraéleszteni a gyengélkedő autópiacot.
A lítium árának korábbi csökkenése ugyan enyhítette az akkumulátorok költségét, ez azonban alig érződött a villanyautók árában – most pedig a drágulás gyorsan visszafordíthatja ezt a hatást.
Egy elektromos jármű értékének akár 40 százalékát is az akkumulátor adja, miközben a gyártók továbbra is küzdenek a méretgazdaságossággal és a fejlesztési költségekkel.
Hol jár az árfolyam? A lítium-karbonát ára 2022 novemberében érte el csúcsát, tonnánként 600 ezer jüannal, majd idén nyárra ennek tizedére, 60 ezer jüanra esett vissza. Az ősz azonban már fordulatot hozott: novemberre 80 ezer jüan fölé emelkedett az ár. A piaci fordulat mögött részben az áll, hogy a kínai CATL nyáron leállította az egyik legfontosabb lítiumbánya működését, miközben jövőre mintegy harmadával nőhet az akkumulátorok iránti kereslet.