Angliában előfizetéses rendszert vezettek be, bizonyos ID.3 elektromos autókhoz pénzért lehet extra lóerőt igényelni a Volkswagentől.
Mi történt? A Volkswagen az Egyesült Királyságban előfizetéses lehetőséget vezetett be bizonyos ID.3 elektromos autók teljes motorteljesítményének növelésére.
A frissítés havi 16,50 fontba (kb. 7500 forint), évi 165 fontba (kb. 75 ezer forint) vagy egyszeri 649 fontba kerül (kb. 300 ezer forint), és az autóhoz kötődik, így továbbértékesítéskor is megmarad.
A VW szerint ez választási lehetőséget ad a vásárlóknak, akik bármikor sportosabb vezetési élményt választhatnak anélkül, hogy magasabb kezdőárat kellene fizetniük.
Hasonló előfizetéses funkciókat más gyártók – például BMW (ülés- és kormányfűtés) és Mercedes (jobb gyorsulás) – is kínáltak, de ezek vitát váltottak ki, hiszen olyan funkciókért kértek pénzt, amelyek már benne vannak az autóban.
Problémák. Egyre több autógyártó keresi a lehetőséget, hogy előfizetéses szolgáltatásokkal tudjanak több pénzhez jutni. Ez különösen az elektromos autóknál fontos, melyeknek alacsonyabb a karbantartásigénye, így például a szervizköltségek terén kiesést jelentenek a gyártónak és a márkakereskedői hálózatnak. A teljesítmény utólagos növelése sok országban – például Magyarországon is – érzékeny pont, hiszen ilyenkor hivatalosan új forgalmi engedélyt kéne igényelni és újra kéne számolni az autó biztosítási és átírási költségeit.
Mérsékelt érdeklődés. Egy S&P Global felmérés szerint az autós előfizetések iránti hajlandóság csökken: 2024-ben még 86%, 2025-ben már csak 68% mondta, hogy fizetne kapcsolódó szolgáltatásokért, noha a globális előfizetéses piac összességében növekszik, és 2028-ra közel 1 billió dollárra becsülik az értékét.