Jó esetben a napokban helyreállítják a kőolajvezetéket, de ha egyszer leáll, többé nem indul újra.
Elindult a Forbes Hangoscikk, regisztráció után bárki számára elérhető.
Mi történt? Hernádi Zsolt szerint jó esetben augusztus 27-én vagy 28-án újra tudják indítani a vezetéket, amin egy múlt hét pénteki támadás után állt le ismét szállítás. A Mandinernek adott interjújában a Mol elnök-vezérigazgatója azt is elmondta, furcsának tartja, hogy z elmúlt napokban háromszor is célzott találatot kapott a vezetékrendszer oroszországi szakasza. A legutóbbi találat legalább öt napos javítást igényel.
Miért ne indulna újra? Hernádi szerint ennek egyrészt fizikai okai vannak, másrészt teljesen új elosztási rendszereket kellene működtetni. Kifejtette, hogy végső soron az ukrán és a magyar politikusoknak is az áll érdekükben, hogy a Barátság kőolajvezeték működőképes maradjon.
Közben Szijjártó Péter bejelentette, hogy konzultált az orosz energiaügyiminiszter-helyettessel, aki közölte, hogy sikerült olyan megoldást találniuk, aminek a segítségével ismét elindulhat a szállítás. Kezdetben tesztüzemmódban, de csütörtöktől újraindulhat a kőolajszállítás Magyarországra a Barátság vezetéken keresztül – közölte a külgazdasági és külügyminiszter szerdán a Facebookon.
Mi van, ha nem indul újra? Ha augusztus végéig Oroszország nem tudja újraindítani a vezetéket vagy Ukrajna nem támogatja azt, akkor Hernádi szerint Szlovákiában azonnal a stratégiai tárolókhoz kell nyúlni. Magyarországon pedig éppen karbantartás van, ezért a magyar piac 20 százalékát Szlovákiából látják el. Ha pedig Szlovákia hozzányúl a tartalékaihoz a törvények értelmében nem exportálhat, így szeptember 1-től, ha nem indul újra a Barátság-vezeték, akkor 20 százalék azonnal ki fog esni.
Akkor mi lesz Magyarországgal? Jelenleg üzemi tartalékokból el tudják látni a finomítókat – céli Hernádi. Ha ez elfogy, akkor a 25-30 napra elegendő stratégiai készletekhez nyúlnak hozzá, közben növelniük kell a kőolajbehozatalt a tengerről. Az Adria irányából ugyanúgy orosz kőolajat hoznának fel, de sokkal drágábban. Ha csak az Adria felől érkezne kőolaj az szerinte 200 millió dollárral emelné a szállítási költségeiket.