A Tesla eladásai globálisan csökkennek: Európában és Kínában látványos a visszaesés, az üzletnek sem az egyre erősebb kínai konkurencia, sem Elon Musk politikai karrierje nem tett jót. Van viszont a Teslának egy olyan üzletága, amelyet elkerülnek a válságok.
A Tesla a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártója, ám már az indulásnál sem kizárólag az autógyártásra koncentráltak, a kezdetektől ökoszisztémában gondolkoztak. A töltőhálózat fejlesztése mellett rengeteg pénzt fektettek a napenergiába és az energiatárolásba, ezek pedig mostanra komoly üzletággá nőtték ki magukat.
A Tesla már az energiapiacon is látható szereplő, épp ezért engedélyt kértek Nagy-Britanniában az otthonok áramellátására. Vagyis: ha a brit energiafelügyelet (Ofgem) jóváhagyja a kérvényt, jövőre áramot szolgáltathatnak Anglia, Skócia és Wales háztartásainak és vállalkozásainak.
Autógyártóból áramszolgáltató
A Tesla leányvállalata, a Tesla Electric már üzemeltet egy áramszolgáltatót Texasban, ami egyfelől olcsó töltést biztosít a villanyautók tulajdonosainak, és fizet nekik azért, ha szükség esetén az autóikból a felesleges áramot visszatáplálják a hálózatba. Ezen kívül Ausztráliában és Kalifornia egyes részein a napelemeikkel és akkutárolóikkal már együttműködnek a helyi áramszolgáltatókkal.
Az energiatárolók (mint amilyenek a Tesla akkumulátorai) megoldást jelenthetnek az áramszolgáltatók egyik legnagyobb problémájára; a hálózatok ingadozó terhelésére. Nagyon leegyszerűsítve: az áramhálózatnak mindig biztosítania kell egy minimum feszültséget, miközben van egy felső maximum is, ugyanis a túl alacsony és a túl magas feszültség egyaránt tönkreteszi a konnektorba csatlakoztatott gépeket.
Amikor megnő a fogyasztás, hirtelen hiány keletkezik (beesik a feszültség), ha viszont megnő a rendszerbe való betáplálás, akkor pedig túlkínálat van (megnő a feszültség) – egyik sem jó. Ám az áramhasználatunk napszakonként változik, ahogyan a napelemek által visszatáplált feszültség is: a megugró termelés és a megugró fogyasztás egyaránt gondot okoznak.
A konténer méretű Megapack 3900 kWh áramot képes tárolni, ami több mint 60 Tesla Model 3 akkumulátorkapacitásának felel meg. Fotó: Tesla.com
Ahhoz, hogy mindenhol megfelelő legyen a hálózati feszültség, a legegyszerűbb megoldás az energiatárolók beiktatása, mint például az otthoni akkumulátorok, amik a megfelelő időben nagyon olcsón tölthetők, míg az esti csúcsidőben, amikor a legnagyobb a háztartások energiafelvétele, de a napelemek már nem termelnek, hirtelen vissza tudnak pótolni a hálózatba. Tehát a Tesla otthoni akkumulátorai, sőt, akár az autói is puffertartályként szolgálhatnak.
A Tesla az akkumulátorbizniszben
A Tesla 2012-ben mutatta be a Powerpack nevű akkumulátorcsomagját, amely alkalmas volt ipari mértékű energiatárolásra.
2017-ben például Ausztrália déli részén Powerpack-ekből építettek egy 100 megawattórás energiatároló rendszert, amely akkor egyből a világ legnagyobb akkumulátortelepe lett, megoldva Dél-Ausztrália áramellátási gondjait. A telep 30 ezer háztartásnak biztosított energiát arra az esetre, ha a térséget ellátó Hornsdale szélerőműtelepén szélcsend állt be.
A háztartások számára gyártott Powerwall fali energiatároló 2015-ben jelent meg, illetve 2019-ben elkészült a Powerpack-nél nagyobb kapacitású Megapack. A konténer méretű Megapack 3900 kWh áramot képes tárolni, ami több mint 60 Tesla Model 3 akkumulátorkapacitásának felel meg.
Várhatóan csak 2026-ban indul a Tesla Electric működése az Egyesült Királyságban, ám a lépés így is jelentős. Fotó: Tesla.com
A Megapack-okat üzemeltetőknek kínálnak egy szoftvert is, az Autobiddert, amely automatizálja az áramkereskedelmet, és mindig a legmagasabb tőzsdei ár idején adja el a tárolt áramot, amikor pedig túlkínálat van a piacon, tölti az akkumulátorokat.
Ezekre épülve indult el 2022-ben a Tesla saját áramszolgáltatója, a Tesla Electric.
Miért éppen Anglia?
Nagy-Britannia az energiafelhasználása 40 százalékát megújuló energiaforrásokból, javarészt nap- és szélenergiából állítja elő, így a Tesla ki tudja egyenlíteni az időjárás változásával járó különbséget:
mikor dől a megújuló energia, akkor feltöltik a tárolókat, míg szélcsendes és borús időben visszatáplálják a hálózatba.
A Tesla már több mint 250 ezer elektromos járművet és több tízezer otthoni akkumulátort adott el az Egyesült Királyságban, ami segíthet ügyfélkörhöz jutni egy áramszolgáltató vállalkozás számára.
Az Ofgem vizsgálata és az engedélyek kiadása akár kilenc hónapot is igénybe vehet, így várhatóan csak 2026-ban indul a Tesla Electric működése az Egyesült Királyságban.
A Tesla és Musk válsága
A Tesla engedélykérelme akkor érkezett az Ofgemhez, amikor a Tesla autóeladásai Európa-szerte beestek. Az Egyesült Királyságban csaknem 60 százalékkal, Németországban pedig több mint 55 százalékkal estek vissza júliusban a Tesla eladásai, míg a 10 legfontosabb EU-s piacon összesen 45 százalékkal csökkent a regisztrált Teslák száma.
A Tesla áramszolgáltatóként hozhatja helyre az Elon Musk népszerűségének esésével csökkenő autóeladásokat Európában. Fotó: Pexels / DaeYeoung Ahn
Elon Musk számára nem csak az autóeladások okozhatnak csalódást, hanem a politikai pályafutása is: az Egyesült Államokon kívül is rengeteg kritikát kapott a jobboldali politikában vállalt szerepéért és a Donald Trumppal kötött szövetsége miatt, ráadásul a korábbi célközönsége szemében romlott leginkább a megítélése.
Nehéz megállapítani, hogy a Trumppal való összeveszés és rivális autógyártók térnyerése (mint amilyen a kínai BYD) külön-külön mennyire járultak hozzá a Tesla részvényárfolyamának a csökkenéséhez. Ám míg a Tesla autógyártóként nehézségekkel néz szembe, az energetikai üzletág 9,6 GWh akkukapacitást telepített az elmúlt negyedévben, ami az előző évi eredménnyel összevetve is erős adat.
Innen nézve érthető, hogy miért ebbe az irányba indultak el: az áramszolgáltatás akkor is jó üzlet, ha nincs mellette autógyár.