Megjöttek az Emag magyar webplázájának legfrissebb számai. Nincs mit szépíteni: lesújtó évet zártak itthon. A Forbes.hu azt is megtudta: eladják a százmillió euróból felhúzott dunaharaszti raktárbázist. A cikk frissült az Emag Magyarország reakciójával.
Elindult a Forbes Hangoscikk, regisztráció után bárki számára elérhető.
Eltérő üzleti évben, a 2025. március 31-ével záruló éves időszakot jelentette le a romániai Emag csoport magyarországi cége, az Emag Magyarország Kft. Ez az a szakasz, amiről korábban úgy nyilatkoztak a magyar Emagtól, hogy újraszervezés miatt „átmeneti időszakként” tekintenek rá,
„így reagálva az importkereskedelem és a Temu térnyerésére”.
A legutóbbi eredményeket és fejleményeket tekintve az „átmeneti” talán enyhe kifejezés.
38 százalékos mínuszban a magyar cég
A nemrég megjelent, friss üzleti beszámoló szerint az Emag magyar üzemeltetőcégének 2024. április 1. – 2025. március 31. közötti árbevétele 37,8 milliárd forint.
A bevétel a korábbi években (mindegyik üzleti év március 31-ével zárult):
- 2023–24-es üzleti év: 61,2 milliárd;
- 2022–23-as üzleti év: 78,5 milliárd;
- 2021–22-es üzleti év: 90,6 milliárd.
Vagyis egy év alatt, a 2024–25-ös etapra 23,4 milliárd forintot estek a bevételek. Több mint 38 százalékos a csökkenés.
A cég árbevétele főleg a saját készletes értékesítésből és a piactér-kereskedőkből (a marketplace-szolgáltatásból) származó jutalékbevételekből szokott származni.
A bevételekből most csupán 32,1 milliárd forint (mintegy 85 százalék) kapcsolódik belföldi értékesítéshez, egy éve a belföldi értékesítés része még 61 milliárd volt (közel 100 százalék). Most a maradék, 5,7 milliárdos exportrészt a román tulajdonos, az Emag.ro-t üzemeltető Dante International SA értékesítéseihez kapcsolódó kereskedelmi kedvezmények okozták.
„A belföldi értékesítés árbevétele az előző üzleti évhez képest jelentősen csökkent, ennek oka a gazdasági környezet változása, a piacverseny egyre élesebbé válása, valamint az üzletpolitika változtatása”
– magyarázzák az Emag Magyarország Kft. éves beszámolójához csatolt kiegészítő mellékletben. Az árbevételek csökkenését részben a Vatera eladásával is indokolják.
Ami a versenyt illeti: az Emag évekig vezette a PwC-nél a hazai e-kereskedelmi forgalmi listát (erről később), de 2024-ben már a cseh tulajdonú Alza.hu volt rajta az első. Akik – megjegyzésképp – ugyanezen a piacon, csakis saját készletből értékesítenek, és nincsen piactér-szolgáltatásuk.
Új stratégia, eladták a szállítószalagot
Leírják azt is, hogy a cég „stratégiája megváltozott, nagyobb hangsúly került a platformon keresztül történő értékesítésre, így ennek köszönhető a tárgyi eszközök és a készlet csökkenése is”.
Az üzleti nyelv ezt nevezi asset-light fordulatnak: amikor hatékonyság- és rugalmasságnövelés reményében minimalizálják a fizikai eszközök és készletek birtoklását. Jelen esetben: kevesebb saját eszköz, több kiszervezés, a saját termékek helyett a külsős piactéreladókra mehet a hangsúly.
A tárgyi eszközök az Emag Magyarország Kft.-ben 4,4 milliárdról 310 millióra, a készletek (főként áruk) 7,8 milliárdról 648 millió forintra estek az év során.
Ha tárgyi eszközöknél megnézzük a műszaki berendezések, gépek, járművek sorát, 3,9 milliárdról alig 22 millióra esett a nettó értékük. Nem elírás.
Ez azért van, mert a kft. szerint eladtak egy úgynevezett „conveyort” (szállítószalagot), amit „a logisztikai folyamatok megváltozása tett szükségessé”.
Nagyjából két éve adták át az Emag dunaharaszti logisztikai központját, a beruházás értéke százmillió euró volt (az árfolyam-ingadozás miatt 35–40 milliárd forintnak kommunikálták a különböző fejlesztési fázisokban).
A sajtóbemutatón, amin a Forbes.hu is járt, bemutattak a helyszínen egy több mint egy kilométer hosszú, automatizált szalagrendszert. E szerint ennek akár az egészét is érinthette az említett conveyor eladása.
Az Emag Magyarország dunaharaszti bázisa 2023 őszén. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)
Az Emag Magyarország dunaharaszti bázisa 2023 őszén. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)
A logisztikai részen van durvább fejlemény is. A kiegészítő melléklet szerint a kft. egyetlen leánya, az Emag Logistic Kft. „értékesítésre tartott befektetésként került minősítésre, így átsorolásra került a hosszú távú részesedések közül a követelések közé”.
Értékesítésre a cégek olyan befektetést szoktak tartani, amin gyorsan túl szeretnének adni, hogy nyereséget realizáljanak. Nem hosszú távban gondolkodnak velük.
Ez nem minden: eladósorban a 100 millió eurós raktár
Az Emag Logistic Kft. is leadta ugyanezen üzleti évre a beszámolóját. Kiegészítő mellékletük szerint a logisztikai leány „fő fókusza az Emag cégcsoport logisztikai igényeinek kiszolgálása”, a „raktárbázis maximális kihasználásának elérése”, valamint „a cégcsoport által aktuálisan nem használt területek hasznosítása és bérbe adása” (külső feleknek) a 118 ezer négyzetméteres raktár- és irodabázison.
Csakhogy pár oldallal odébb azt is leírják, hogy az Emag Logistic Kft. a dunaharaszti ingatlant – tehát a raktárbázist – „átsorolta értékesítési célú ingatlanná”.
Hogy miért? Mert a tulajdonos „célja és szándéka, hogy eladja az ingatlant, az erre vonatkozó döntés megszületett” – írják magyarázatukban. Ahogy azt is, hogy „a társaság menedzsmentje aktívan dolgozik az ingatlan eladásán”.
Emiatt, mint írják, az ingatlan a cégbeszámolóban a készletek sorába került, az ingatlanok és kapcsolódó vagyoni értékű jogok nettó értéke pedig 35,8 milliárd forintról lenullázódott.
„Az ingatlan a következő (március 31-e utáni – a szerk.) évben várhatóan értékesítésre kerül”
– fogalmaznak félreérthetetlenül.
Arról nem írnak, hogy találtak-e már vevőt az ingatlanra, de hétfőn reggel megkérdeztük erről az Emag Magyarország sajtóosztályát. Kedd délutáni válaszukban megerősítették a stratégiaváltás és a romániai központosítás tényét, de hozzátették: „A dunaharaszti raktárral kapcsolatban nincs más közzéteendő adatunk az éves üzleti jelentésünkben közzétett információkon kívül.”
Az Emag csoport futárszolgálata, a Sameday magyarországi üzemeltetője, a Delivery Solutions Zrt. még nem adott le friss beszámolót a cikk írásakor.
Tízmillió dolláros átalakítások, lefelezett létszám
Ami a környezetet és a stratégiát illeti, a főbefektető, a Prosus nemrég „kihívásos” magyar piacról kommunikált, miközben az Emag anyaországában, a román piacon a biznisz szárnyal – írtuk korábban a Forbes.hu-n.
A magyarországi Emag-operáció átszervezésen és karcsúsításon esett át tavaly óta. Romániába központosították a működést, ami hivatalosan 10 millió dollár egyszeri költséget fedett le.
Az Emag „a 2024-es évre egy átmeneti időszakként tekint”
– írta a fentebb is említett, e-kereskedői toplistájában a PwC. Legalábbis az Emag erre hivatkozott, amikor közölte a könyvvizsgáló és tanácsadó céggel: nem kívánnak szerepelni a forgalmi becslésben.
A PwC becslése szerint tavaly „a top 15 első felében, a dobogó környékén” végzett volna itthon az Emag. A listán nem forintosítják, csak sorrendbe teszik az e-kereskedők forgalmát.
PwC E-toplista 2024: a legnagyobbak. Az Emag kilenc év szereplés után sehol, mert „nem kívántak szerepelni a mezőnyben”. Ábra: PwC Magyarország
Az átszervezést azonban a hivatalos létszámadatokon is látni. A Dun & Bradstreet hivatalos céginformációi szerint a magyar Emag létszáma 2024-ben még 458 fő volt, mostani állapot szerint már csak 213.
Piaci forrásunk szerint utóbbiból logikusan következik, hogy egyre inkább tűnik el a szakértelem a magyar operációból (a leépítés a szellemi és fizikai foglalkoztatottakat egyaránt érintette), akik valójában már csak a bukaresti központ stratégiáját hajthaták végre.
Mit mond el a piacról az Emag „átmeneti” éve?
Az Emag Magyarország Kft. sokadik éve nem termel nyereséget. Az előző két üzleti évéhez hasonló szinten, 9,9 milliárd forintos veszteséggel zárt 2024-25-ben is. Ennek árnyékában úgy tűnik, az Emag itthon elment a falig, legalábbis eddigi formájában, a covid alatti gyors piacszerző stratégia mentén.
Az általunk megkérdezett piaci szakértők szerint az eladási szándék senkit nem érhetett váratlanul.
Még úgy sem, hogy gyakorlatilag rádiócsendben volt a vállalati kommunikáció az elmúlt hónapokban, érdemi bejelentések, fejlesztések nem érkeztek a magyar Emag tájáról. Elvégre már nem lehetett újat mondani ebben a helyzetben.
Egy éve jöttek az első hírek az átszervezésről, azóta mi is kérdeztük a magyarországi ügyvezetőt, Daradics Kingát a gyengülésről. A piac sem látta fényesnek az Emag.hu teljesítményét, kérdéses is, hogy a sikerkommunikáció használt-e az e-kereskedelmi szektor őszinteségének.
Az ingatlan esetleges értékesítésével már többről lesz szó, mint holmi karcsúsításról. A helyzet súlyán a PwC-listáról való visszatáncolással próbált tompítani a cég, a piacra tekintve sem túl korrekt vagy transzparens módon. A tények – az üzleti beszámolók – viszont makacs dolgok.
Az Emag-bázis Dunaharasztin. Fotó: Sebestyén László / Forbes
Az Emag-bázis Dunaharasztin. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)
Eközben amit a főbefektető, a Prosus riportjaiból ki lehet olvasni: a gyors, mindenáron megszerzett növekedés után most már profitot akarnak látni a portékából, profitábilis növekedési stratégiára állnának át. A korszak- és szemléletváltás régóta zajlik az e-kereskedelemben, aminek a magyar Emag helyzete lehet az újabb mérföldköve.
„Az évek során átalakult a stratégia: a mindenáron típusú növekedést leváltotta a profitábilis növekedés sok kereskedőnél, részben ez is visszavetette az átlagos növekedést. A régiós nagyok 2022-ig növekedési stratégián voltak, és ez az eredményeikben is lecsapódott. Azóta átálltak a profitábilis növekedésre” – mondta korábbi interjúnkban Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere.
Tegyük hozzá, hogy a Prosus nemrég már azt közölte: az átszervezéssel az Emag magyarországi üzletága „nullszaldós” lett a 2024-25-ös üzleti év második felében. Sőt, csoportszinten, a teljes üzleti évre nyereséget kommunikáltak az Emagnál (a Románián kívüli régiók főleg Magyarországot és Bulgáriát takarják).
Persze, egy 35-40 milliárd forint értékű ingatlan értékesítése még tovább javíthat a nyereségmutatón, szóval kíváncsian figyeljük az Emag következő évét.
Hogyan tovább?
A kiegészítő melléklet zárásaként az Emag Magyarország Kft. úgy fogalmaz: a jövőben a cég „elsődleges tevékenységére, az online kereskedelemre” kívánnak fókuszálni, a fejlesztésekkel „a minél rugalmasabb termékátvételi módokat”, például az Easybox csomagautomata-hálózatot támogatják.
A 2020-ban indult bolthálózatról úgy vélik, „nem hatékony” és „elvesztette eredeti létjogosultságát”. Ahogy arról a Forbes.hu-n is írtunk, tavaly őszre már csak egyetlen hagyományos boltját hagyta meg az Emag. Új hír a 24.hu-ról, hogy ez az utolsó üzletük is bezárt augusztus 22-én az Etele plázában.