Rekordra ugrott a kereskedelmi deficit és a várakozások szerint az infláció is nőni fog.
Mi történt? Megérkeztek az első, 145 százalékos vámmal terhelt kínai konténerek Amerikába, a szállítmányok megfeleződtek. Az amerikai fogyasztók heteken belül magasabb árakkal és bizonyos termékek hiányával fognak szembesülni.
Bővebben. A Kínából érkező amerikai import drámaian visszaesett, miután Donald Trump 145 százalékos vámot jelentett be a legtöbb kínai árura. Ennek eredményeként az előző évi adathoz képest körülbelül 50 százalékkal csökkent a kínai import, ugyanis sok kereskedő lemondta a megrendeléseit, mivel az amerikai vállalkozások nem érdekeltek a magasabb vámok kifizetésében, amely akár két és félszeresére is emelheti a kínai termékek árát.
Ryan Petersen, a Flexport logisztikai és szállítmányozási brókercég vezérigazgatója szerint egyes kiskereskedők inkább fizetnek a kínai raktárakban történő tárolásért az Egyesült Államokba történő import helyett. Mivel az importőrök és a kiskereskedők nem hajlandók megfizetni a magas költségeket, a szállítások tovább csökkenhetnek.
A fogyasztók szemszögéből. Mivel az amerikaiak továbbra is zavartalanul vásárolják az amerikai raktárak készleteiből a kínai árukat, még nem érzik közvetlenül a vámok hatását. Ugyanakkor ha csak néhány hétig ugyanígy folytatódik minden, ezek a készletek kifogynak, és vagy jelentős drágulással vagy üres polcokkal fognak találkozni a vásárlók.
A felhalmozás hatásai. A vámok bevezetése előtt a kereskedők igyekeztek feltölteni az amerikai raktárakat olcsó kínai áruval, ami a vártnál jobban növelte az amerikai kereskedelmi deficitet márciusban, rekordnak számító 140,5 milliárd dollárra növelve azt, mivel a vállalkozások anyagokat, kellékeket és fogyasztási cikkeket halmoztak fel Trump vámtarifáinak bevezetése előtt. Daniel Vielhaber, a Nationwide közgazdásza az új vámok hatályba lépésével az infláció emelkedésére számít, ami tovább nehezíti a már amúgy is lassuló fogyasztói aktivitást és gazdasági növekedést.
Hol a vége? Az optimista elemzők 20 százalékos csökkenésre számítanak a kínai importot illetően, a JP Morgan viszont 75-80 százalékos visszaesést jósol.