Közösségi finanszírozási kampányt indított egy magyar upcycling csapat. A sörtörkölyből készült granoláiról és krékereiről már ismert Secontaste a Grapoilával és a Treattel összefogva most instant kásákat dobna piacra a Kifli.hu anyacége, a cseh Rohlik öt országának online szupermarketeiben.
A magyar Kifli.hu mellett Romániában, Csehországban, Ausztriában és Németországban is elérhetőek lennének a magyar Grapoila (Zöld Forbes/2023) által gyártott kásák. A közösségi finanszírozási kampány októberben indult és november 30-ig fut a StartNext oldalán. Összesen 22 500 eurót (kb. 8,8 millió forintot) szeretnének összegyűjteni a négy ízben készülő kásák gyártására, a termékeket karácsonyra már meg is kapnák a kampány vásárlói.
Az upcyclingra nincs egyetlen magyar szó, értéknövelő újrahasznosításként lehet körbeírni, vagyis amikor az élelmiszeripari termékek gyártása során keletkező, eddig hulladékként kezelt melléktermékekből olyat alkotnak, amely értéktöbblettel bír.
Ennek hazai úttörője Dalmadi Júlia, a Secontaste márka megalkotója, és a mögötte álló cég, a Transfoodmission alapító-ügyvezetője. Julcsi saját márkájával és a Rohlik csoporttal való szoros együttműködéssel is részt vállal az upcycling élelmiszerek elterjesztésében nemcsak itthon, hanem a cégcsoport más piacain is.
Fotó: Sebestyén László/Forbes-archív
Dalmadi Júlia, a Transfoodmission alapítója. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)
„A zero waste szemléletet akár minden étkezésünkbe beiktatható, így a reggelibe is” – mondta a Forbes.hu-nak Julcsi az első magyarországi Upcycling Fesztiválon, amelyet októberben tartottak a Grapoila budapesti permakultúrás kertjében. Az utóbbi egy évben több száz emberrel kísérleteztek, hogy mi legyen a következő, upcycled alapanyagokból készülő finomság, így jött a növényi alapú, természetes fehérjében gazdag instant kása ötlete.
„A kása olyan alapanyagokkal készül, amik túl jók ahhoz, hogy kárba vesszenek” – mondja Pinczés Marianna, a Grapoila alapítója. Olyan alapanyagokat tettek a zabpehely mellé, amiket más gyártók nem akarnak vagy nem tudnak hasznosítani. Ilyenek például a maglisztek, a kakaóbab héja, a sárgarépa-, illetve a céklarost. A receptet a Treat csapata adja Geiger Biankával az élen, a gyártó a Grapoila, a Secontaste márka alá behozott termékek forgalmazásban pedig Julcsi segít a Transfoodmissionnel.
A magyar csapat instant kásái. Fotó: Takács Szikra Dániel
A Rohlik is beállt mellé
A hazai és régiós élelmiszeriparban egyre inkább felfutó upcycled termékek mellé a Rohlik csoport is beállt. Ők az első európai kiskereskedő, ami széles választékban kínál ilyen élelmiszereket. Ahogyan arról a Forbes.hu-n is írtunk, idén az élelmiszerpazarlás elleni világnapon, szeptember végén Magyarországon is bevezették az upcycling termékek kategóriáját. A gyártók és a kereskedő összekötésében Julcsinak is fontos szerepe volt, Magyarországon ennek köszönhetően az egyik legszélesebb választékkal indult a kategória, italokkal, snackekkel, olajokkal.
A Rohlikkal való együttműködés úgy indult, hogy Julcsi cégébe korábban stratégiai partnerként beszállt az egykori Bónusz Brigád-alapító Kaprinay Zoltán és Schuck Csaba, az Ipsilon Group tulajdonosai (Az Ipsilonnak 20 százalékos tulajdonrésze van a Transfoodmission Kft.-ben). 2023-ban leültek átbeszélni a vállalkozásban rejlő lehetőségeket, és azt, hogy kit érdemes megcélozni a terjeszkedéssel. A választás a Rohlikra esett.
Ennek köszönhetően Csehországban már tavaly októberben elindult az upcycling kategória több tucat termékkel. Nagy részük cseh beszállító, de a Secontaste termékek és már öt másik magyar márka is ott van a kínálatban – mindkettő a Transfoodmissionön keresztül. A kommunikációt, a termékek kiválasztását és a beszállítói auditot is Julcsi végezte.
„Volt egy minimum termékelvárás, ezt közel háromszorosan túl tudtuk szárnyalni. Volt, hogy utólag jelentkezett nálam, vagy a Rohlik beszerzőinél olyan beszállító, aki kimaradt az auditból, de volt már valamilyen upcycling megoldása”
– mondta erről Julcsi tavaly ősszel a Forbes.hu-nak.
A Rohlik kedden tette közzé legfrissebb adatait az upcycling kategóriáról, amely a kedvező cseh tapasztalatoknak köszönhetően Csehország és Magyarország mellett már másik három piacukon is elérhető – Ausztria, Németország és Románia – és 55 márka több mint 200 újrahasznosított termékét kínálja. Egy év alatt a kategória 336 ezer euró nettó árbevételt generált, több mint 87 ezer termék kelt el, és 19 tonna alapanyagot olyan mentettek meg így, amely egyébként hulladékként végezte volna. A Rohlik kezdeményezését 2025 áprilisában Sustainability Star Award díjjal ismerték el.
A Secontaste-nek egyéként már volt egy sikeres közösségi finanszírozási kampánya a magyar Brancs Közösség oldalán, ahol még 10 százalékkal felül is teljesítették a kitűzött 4 850 000 forintos célt. Sörtörkölyből készült upcycled krékereik így már öt ízben lettek elérhetők, és azóta Magyarország mellett Ausztriában, Csehországban és Németországban is kaphatók.
A borítóképen Dalmadi Júlia (Secontaste), Geiger Bianka (Treat) és Pinczés Marianna (Grapoila). Fotó: Takács Szikra Dániel