A fagyasztott gumikesztyű alternatívájával indult a Momcare, ma már a perinális időszak legtöbb fájdalmára megoldást nyújt. Sallai-Sárosi Katalin márkája nemzetközileg is ismertté vált.
„A nőgyógyászom annyit reagált, amikor megmutattam neki az első terméket, a jégbetétet, hogy a gátat nem szoktuk hűteni. Soha többet nem mentem vissza hozzá” – ehelyett Sallai-Sárosi Katalin, vagyis Lina megcsinálta saját márkáját, a Momcare by Linát, ami a nők valós igényei alapján szolgálja ki a szülés körüli és a gyermekágyas időszakot. Hogy a szokások helyett az újítások és a fájdalomenyhítés vegyék át a főszerepet ebben a kifejezetten érzékeny, sok szempontból sorsfordító időszakban.
Lina úgy érezte 2014-ben, első gyereke születésekor, hogy felkészült mindenre. Alaposan átolvasott minden hasznosítható infót, járt szülésfelkészítőre. Már akkor feltűnt neki, hogy mintha a szülés utáni időszak tabutéma lenne.
„Gondoltam, legyünk túl rajta, valahogy túlélem én is, hiszen sokaknak ment már. Aztán jött a rideg valóság a kórházban, pedig Budapest egyik jól felszerelt intézményében szültem.”
Lina a gátsebére egy vízzel töltött, fagyasztott gumikesztyűt kapott fájdalomcsillapításként. „Nem hittem el, ez most komoly? Természetesen nem használtam. Azonnal elkezdtem gondolkodni azon, mi a megoldás. Hogyhogy nem létezik erre még semmi?”
A magányos éjszakákon, szoptatás közben sem hagyta nyugodni Linát a gondolat, ekkor jött az ötlete a sterilitást biztosító jégbetétről. A technológia már létezett: ugyanarról a műjégről van szó, amit melegítésre is használnak, ilyeneket tesznek a kis zsebmelegítőkbe. Belső anyaga ammónium-nitrát kristályokból és tisztított vízből áll, nem fagyaszt, hanem kellemesen hűsít és fájdalomcsillapít.
Lina nem tudta, hogyan kell megvalósítani, abban volt csak biztos, hogy a szülés után használatos nagy betétekbe helyezve akar vele fájdalmat csökkenteni hidegterápiával. A módszer nyugtatja az érzékennyé vált gátterületet, csillapítja a vérzést.
Véletlenül akadt össze egy külföldi, egészségügyi higiéniai termékeket gyártó cég kollégájával, aki szintén édesanya, az ő segítségével jutott el az első termék gyártásáig. Sőt, mindjárt az első ötezerig, egyből merész számmal indított.
„Annyit tudok javasolni annak, aki ilyenben gondolkozik, hogy először végezzen piackutatást, legyen pénzügyi terve, és ha van rá piac, akkor gyártson. Hát, én ezt fordítva csináltam, bíztam benne, hogy majd úgyis eladjuk.”
Sebestyén László
A magányos éjszakákon, szoptatás közben sem hagyta nyugodni Linát a gondolat. Ekkor jött az ötlete a sterilitást biztosító jégbetétről. Fotó: Sebestyén László / Forbes.hu
Attól még, hogy a polcokon van, nem fogják leemelni
Tanár szülők harmadik gyerekeként Lina nem látott maga előtt vállalkozói példát, bár már kislány korában is ribizlit árult a családi ház kapuja előtt, amikor fagyizásra akart pénzt gyűjteni. A tanulás egyértelmű volt számára, közgazdászként végzett és több multinál is pénzügyi kontrolling területen dolgozott.
„Mindig éreztem, hogy nem vagyok tipikus alkalmazott, hanem inkább problémamegoldó, mégis elvoltam benne egészen sokáig. Az anyaság szerintem minden nő életében választópontot jelent.” Lina nem bírja a monotonitást, a kisbabás időszakban is szüksége volt új kihívásokra.
Az ötezer hűtőbetétnek piacot kellett szereznie. Bababoltokat, gyógyszerforgalmazókat keresett fel. Azt mondja, utólag sem érti, hogy sikerült, de nyitottsággal találkozott és bejutott a megfelelő értékesítőhelyekre. Hamar felismerte azonban a nehézséget – attól még, hogy a polcokon van, még senki nem fogja leemelni a termékét, ha nem ismerik. Férjével együtt felkerestek szülésznőket, nőgyógyászokat, hétvégente kismamanapokon jelentek meg, hogy beszéljenek az elhallgatott kérdéskörről.
Végül anélkül kelt el mind az ötezer termék, hogy marketingre költöttek volna, a kismamák adták szájról szájra a termékek hírét. De Lina továbbra sem akarta elengedni a biztonságot jelentő hétköznapi munkáját.
„A férjem mindig mondta, hogy két indát egy kézzel nem lehet fogni, mégsem mertem elengedni.”
Aztán a covid alatt érkező második terhessége adta meg a lökést és a plusz ötleteket. Kilépett munkahelyéről, belátta, hogy két gyerekkel, középvezetői állással már nem fogja tudni működtetni az indulófélben lévő Momcare-t. „Ráadásul úgy tekintek rá, mint a gyerekemre. Egyértelmű volt, hogy ebben ki tudok úgy teljesedni, ahogyan a munkahelyemen nem. Ezt szenvedéllyel csinálom.”
Azóta egytermékes kisvállalkozóból 25 termékes, három alkalmazottat fizető vállalkozó lett.
„A tapasztalataim alapján már látom, hogy csak kismamát szeretnék alkalmazni. Nagyon tudnak koncentrálni, időn belül megoldják a feladatot, gyorsan dolgoznak.”
Erős európai termékcsalád a vízió
Konkrét üzleti terve Linának még akkor sem volt, amikor teljes gőzzel a Momcare-be vetette magát. Inkább indáról indára haladt, 3–4 évig kellett dolgoznia azon, hogy végül egyetlen termékével – azóta a paletta ott is kibővült – bekerüljön a DM-be. Többtermékes márkaként később már a Rossmann jelentkezett nála.
Aztán megérkezett az első külföldi megkeresés egy forgalmazótól, így ma már Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Litvániában és Lettországban is kaphatók a termékek. A Momcare-nek van webshopja is, ezen főleg csomagajánlatokat lehet vásárolni, de soha nem a saját, internetes értékesítés volt a cél.
„Nagyobb cégekkel és disztribútorokkal akartunk együttműködni és a háttérben edukálni a kismamákat, hogy tudjanak arról, létezik segítség. Sosem volt kapacitásunk arra, hogy akár egyenként csomagoljunk, értékesítsünk.”
Lina víziója, hogy erős európai termékcsaládot építsen elérhető áron. Az instant jégbetét például háromezer forint, a négydarabos szülés utáni speciális alsóneműcsomag négyezer forint, a gyógynövényes regeneráló hab 6700 forintos átlagáron mozog. „Töredéke annak, amit az emberek babakelengyére költenek. Pedig nagyon megéri arra is fordítani, hogy jól legyek a szülésem után.
Még mindig abban élünk, hogy csak a babának vásárolunk. Pedig ha az anya nincs rendben, akkor a baba se lesz. Próbáljuk erősíteni a kismamákban, hogy a szülés után gyenge és kiszolgáltatott leszel, pihenésre van szükséged. Magadon segíteni nem elérhetetlen dolog.”
A termékpaletta folyamatosan formálódott. Első körben a gyermekágy könnyítése volt a cél, a fájdalomcsillapítás, a sebgyógyítás. Majd kibővült a kör a várandós korszakot, a császármetszés utáni gyógyulást és a szoptatást támogató termékekre.
Ma már Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Litvániában és Lettországban is kaphatók a Momcare termékei. Fotó: Sebestyén László / Forbes.hu
A magyar társadalom még mindig nem elég nyitott
Lina nem egyedül ötletel, szakértői gárda áll mögötte. Dékány Ágnes szülész-nőgyógyász, a Szülni jó! Központ tulajdonosa is jelentősen kiveszi a részét az ötletelésből. A Magyar Szülésznők Egyesülete szintén partnerként áll a Momcare mellé. A tanulóknak tartott felkészítő tanfolyamokon is ismertetik a termékeket a hallgatókkal, hogy ők is el tudják mondani a náluk szülőknek, hogy a fájdalmakra előre készülhetnek. Lina szerint a szakértői gárdában benne van az a több ezer kismama is, akikkel nyílt napokon találkoznak, megismerik a tapasztalataikat és igényeiket.
Bár egyre gyakrabban hangosítják ki, hogy változtatásra van szükség a szülészeti ellátásban, ahogyan a nők, a szülő nők fájdalmait és érzeteit, tapasztalatait kezelik, egyre több szervezet áll ki az érdekeik mellett. Lina szerint még mindig tabudöntögetésnek számít a gátsebről, a perinatális fájdalmakról nyíltan beszélni.
„A magyar társadalom mintha még mindig nem lenne elég nyitott erre. De egyre többet beszélünk róla, az orvosok új generációja is már máshogy áll a kérdéshez. Azért én is hallok még aranyköpéseket, például apukák szájából. Hogy odaszól a párjának, hogy nem kell ez neked, kibírod, mint mindenki más. Rengeteg a biológiai ismerethiány és a butaság.”
Magyarországon a legfrissebb NEAK-adatok szerint 2024-ben a szülések 41,59 százaléka történt császármetszéssel az állami kórházakban (a magánklinikákról nincs adat). Ez a második legmagasabb császármetszési arány itthon az elmúlt 10 évben, és nemzetközileg is kiemelkedő.
Bár nagy a szórás az egyes intézmények számai között, kijelenthető, hogy nincs ma Magyarországon olyan szülészet, ahol a császármetszés aránya a WHO 10–15 százalékos ajánlásának közelében lenne. „Már csak ezért is kiemelt figyelmet kell fordítani a császármetszés utáni gyógyulásra, ezért is nyitottunk ennek a regenerációja felé” – mondja Lina.
„Nagyon furcsa világban élünk – mondja Dékány Ágnes. – Egyfelől van egy rendkívül nagy szexuális szabadosság, miközben az egyébként teljesen élettani és természetes folyamatok, mint a menstruáció vagy a szexualitásnak a normális, nem pornográf válfaja, vagy akár a szülés nagyon furcsa dobozban vannak.”
Ágnes szerint valahogy meg kellene találni a kereteket. „15 évvel ezelőtthöz képest jócskán előrébb tartunk , de kétségtelen, hogy nagyon sok kismama még most is úgy megy szülni, hogy alapvető dolgokkal nincs tisztában. Például hogy hogyan kellene tisztán tartani szülés után a gátnak a területét, vagy hogy meddig lesz vérzés és mi a jellemzője.
Perverzen prűd világ ez.”
Nem bírtam volna, hogy beleszóljanak
Lina a családi megtakarításból indította a Momcare by Linát, ő a Momcare Kft. százszázalékos tulajdonosa. A lassú lépésekben történő, hitel nélküli növekedés koncepcióját követi, nem akar befektetőt.
„Biztos vagyok benne, hogy sokkal gyorsabban lehetne haladni egy befektetővel, de anno azt is mérlegelnem kellett, hogy pici gyerekeim voltak. A befektető diktálta tempót, nyomást nem bírtam volna. Valószínűleg azt sem, hogy valaki beleszóljon.”
Nagy szükségük nincs is befektetőre, már ami a számokat illeti. A 2023-as, 60 milliós árbevételüket 2024-ben 121,9 millióra növelték, ezzel párhuzamosan a 16,5 milliós eredményük is 38,6 millióra nőtt. Az első években még mindent az újabb termékekbe forgattak vissza, de most már fizetésre is tudtak költeni, és osztalékot is kivettek.
Az elmúlt két év duplázása Lina szerint annak is köszönhető, hogy a külföldi disztribútorok révén be tudtak lépni egy sokkal nyitottabb piacra is. „Meg persze én is több időt tudtam fordítani a munkára, ez is meglátszik. De bővült a termékpaletta is. És már készülünk az új termékekkel.”
Sebestyén László
Ha az anya nincs rendben, akkor a baba se lesz. Fotó: Sebestyén László / Forbes.hu
Várhatóan novemberben kerül ki a Momcare család legújabb tagja, ami a szülési görcsök csökkentését célozza meg. Nem a folyamatot segítő fájást szünteti meg, csak a görcsöt oldja, hogy enyhítsen a szülés közbeni kényelmetlenségeken.
Dékány Ágnes szerint a Momcare szinte mindent lefed, ami a szüléssel, gyerekággyal kapcsolatosan szükség lehet. Azért hozzáteszi: „Egy friss anyának segítségre és támogatásra van leginkább szüksége. Mind a vajúdásban, mind pedig a gyerekágyas időszakban nagyon fontos egy olyan szociális háló, egy olyan segítő, támogató közeg, aki megtartja az édesanyát. Mert olyankor leginkább a léleknek kell a segítség. Persze a testi dolgokról is kell, hogy tudjon, kell az edukáció meg a jó eszközök is.”
Linának bőven maradtak még ötletei. „Két gyerek után, negyven felett lassan a perimenopauzába kerülök, utána pedig a menopauza is beköszön.
Ez megint tabutéma, ami ráadásul tényleg minden nőt érinteni fog, míg a babavárás nem feltétlenül.
Szeretnék ennek a korosztálynak is segíteni akár termékekkel, akár más, edukatív módon. Biztos, hogy a Momcare-nek lesz egy ilyen lába egyszer. Még nem tudom, milyen forrásból, de a tapasztalat, az infó és a szenvedély már megvan hozzá.”