Kicsúszhat Mészáros Lőrinc és Szíjj László kezei közül a biztosnak tűnt autópálya-koncesszió.
Mi történt? A mindenkori kormány az eddig ismertnél egyszerűbben is felbonthatja a 2057-ig szóló koncessziós szerződést – írja a HVG. A felmondási okok között szerepel ugyanis az, ha uniós kötelezettségszegési eljárás indul a koncesszió miatt, különös tekintettel arra, ha az Európai Bíróság marasztaló ítéletet hoz.
Az Európai Bizottság pedig így is tett: kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen, mivel nehezményezi, hogy a koncesszió értékének becslése nem volt megalapozott, és hogy túl kevés kockázatot visel a koncesszor.
A bizottság érvei szerint tulajdonképpen koncessziónak se lehet nevezni, inkább egyszerű közbeszerzésről van szó.
Kinél van most a biznisz? Mészáros Lőrinc és Szíjj László cégei építik az M1-es autópályát, Mészáros bankja pedig hitelt ad. Az érdekeltségükben álló sztrádakoncessziós társaság, az MKIF Zrt. most vágott bele az M1-es autópálya most kezdődő újjáépítésébe és bővítésébe, és Bicskéig a befejezése csak 2028 őszén várható. Bár már 2022-ben nyélbe ütötték a bizniszt, a több évtizedet felölelő projekt legvégéig még számos kormányzati ciklus hátravan.
Mi várható? Az nem valószínű, hogy az Orbán-kormány felmondaná a hozzá közelálló vállalkozókkal kötött koncessziós szerződést, de Magyar Péter a Tisza Párt elnökeként már előre jelezte, hogy kormányra kerülésük esetén felülvizsgálják a NER korszakában kiosztott állami koncessziókat, és szükség esetén fel is bontják azokat.