Trump a külföldről érkező autóalkatrészekre is vámokat vetett ki, ami nem csak a gyártást, hanem az autók fenntartását is jelentősen drágítani fogja.
Mi történt? Szombaton újabb amerikai vámok léptek életbe, amelyek az autók alkatrészeire vonatkoznak, a legtöbb Amerikába importált autóalkatrészre 25 százalékos vámot kell fizetni. Vagyis hiába gyártanak egy autót az Egyesült Államokban, Trump vámjai hatással lesz az árára. Amerikában évente körülbelül 10 millió autó készül, és mindegyik tartalmaz importált alkatrészeket, melyek most több tízmilliárd dolláros extra költséget jelentenek az iparágnak.
Részletek. Az Egyesült Államok kormányának becslései szerint az amerikai autógyárakban összeszerelt autók több mint 50%-át importálják. A vámok azonban nem vonatkoznak majd egyformán az összes importra.
Például a kanadai vagy mexikói beszállítóktól származó alkatrészek, akik óránként 16 dollárt vagy többet fizetnek dolgozóiknak, „megfelelőnek” minősülnek az USA–Mexikó–Kanada megállapodás szerint, amelyről az első Trump-adminisztráció alatt tárgyaltak. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb kanadai alkatrész mentesül a vámok alól.
Ezen felül a múlt héttől kezdve az Egyesült Államokban működő autógyártók ideiglenesen kompenzálhatják az alkatrészvámok egy részét. A Fehér Ház közölte, hogy az első évben a jármű árának legfeljebb 3,75%-át téríti vissza az autógyártóknak, ami a második évben 2,5%-ra csökken, majd a harmadik évben megszüntetik ezt a lehetőséget. De még ezzel a visszatérítéssel is a vámok többletköltsége átlagosan körülbelül 4000 (kb. 1,5 millió forint) dollárt tehet ki járművenként.