Tanulságos történet a cseh Aukro tündöklése, bukása és felvirágoztatása. Pár hónapja itthon is elindult az online aukciós oldal.
Iratkozz fel az új hírlevelünkre: Forbes Checkout
Valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve. Exkluzív értesülések, friss elemzések és a legfontosabb piaci hírek a Forbes főmunkatársától, Vaszkó Ivántól – minden kedden egy e-mailbe gyűjtve. Jövő héten indulunk, iratkozz fel ide kattintva, hogy biztosan megkapd az első levelet!
Nem verte nagy dobra, de április 17-e óta Magyarországról is elérhető és magyarul is tud a csehek Ebaye (vagy Vaterája), az Aukro. A terjeszkedésről főként a LinkedInen kommunikál az online aukciós bazár, innen tudhattuk meg, hogy tavasz óta három piacra (magyar, cseh, szlovák) lokalizálják a több mint kétmillió ajánlatból álló kínálatot. Az első hónapban több mint ezren regisztráltak Magyarországról a portálra, a magyar szájtot az eredeti, cseh cég üzemelteti.
A kínálat oroszlánrészét – minden olyan terméket, amit az eladó a térség mindhárom országában árul – valós időben frissítik három pénznemben, a szállítás pedig teljesen rugalmas.
Hogy a debreceni gyűjtők és a kassai ajánlatvadászok is ugyanúgy vásárolhassanak, vagy hogy Brnóból ugyanúgy lehessen Magyarországra is postázni, mint ahogyan belföldön
– írja küldetésének az Aukro.
Az indulás óta több mint 18 ezer tranzakció történt a magyar piacon, közölte múlt héten a cég. Itthon leginkább gyűjtői és antik tárgyakat, érméket, valamint használt mobilokat és játékokat keresnek a júzerek, ami korrelál a Vatera célcsoportjaival is. Amióta új, magyar tulajdonosi körbe került a patinás licitoldal (köztük a régi Edigital-alapítókkal), ők is tudatosan a gyűjtőkre lőnek. A Vatera szerint havi több százezer sikeres adás-vételt bonyolítanak le náluk a felhasználók.
Az Alza egyik fontos csatornája
Ami a hazai használtcikk- és aukciós platformokat mégis fenyegeti – a jól bejáratott márkanevek ellenére –, az az Aukro átjárható, háromországos piaca. Az online adásvételben sokkal fejlettebb cseh felhasználók portékáira egyaránt licitálhatnak magyarok, szlovákok, és vice versa. Persze, beállításon múlik, hogy az eladó külföldön is akar-e értékesíteni és plusz pénzt szánni hirdetésre, logisztikára, de a lehetőség adott, ez már nem az Aukrón múlik.
Így néz ki nálunk az Aukro. Forrás: Aukro.hu
A mesterséges intelligencia, ha döcögősen is, de mindent lefordít, itthon pedig a FoxPost hálózatában vehetjük át vagy adhatjuk le a csomagot. Nem vagyok benne biztos, hogy az Aukro kínálta vásárlóvédelem százszázalékos biztonságot nyújt a csalók vagy a hibás áruk ellen, de egy piacszerzési fázisban tartó e-kereskedőtől logikus lenne, hogy eleinte nem áll bele a vásárlói vitákba, hanem kérdéses esetekben a vevőknek ad igazat.
Ami a legmeglepőbb, hogy Csehországban nem más, mint a helyi piacvezető, az Alza az Aukro legnagyobb eladója.
Pontosabban az Alza használt termékeket áruló, jóárasított profilja, ami több száz ajánlattal, csaknem 95 százalékos pozitív értékeléssel és már közel 90 ezer tranzakcióval bír. „Olyan ez, mintha az Amazon regisztrálna az Ebayen és azon keresztül újra eladná a használt termékeit” – találó hasonlat a cseh piactérszakértőtől, David Cikanektől, aki áprilisban a Forbes.hu-nak adott interjút. Az Aukrón megrendelt Alza-áru személyesen, az Alza csehországi üzleteiben is átvehető.
Igen ám, de a cseh Alza kínálata az Aukrón egyelőre nem elérhető nálunk, és a leírás szerint Szlovákiába sem szállítanak. A Forbes.hu megkérdezte a cseh Alzát, hogy tervezik-e Magyarországon is élesíteni az Aukro-fiókot.
Az Alza válasza szerint más országokban most nem terveznek elindulni, sajnos csak a Csehországban élőknek szánják az Aukrón forgalmazott termékeket.
A csőd széléről hozták vissza
Az Aukrón régiós szinten tavaly több mint hatmillió termék talált gazdára. Csakhogy ehhez a Hospodářské noviny cikke szerint a platformnak mélyreható stratégiai átalakuláson kellett keresztül mennie az elmúlt években.
Az Aukrót 2003-ban alapította Václav Liška, és az első nagy cseh online aukciós oldal volt, öt év alatt el is érte az egymillió regisztrált felhasználót. Az oldal eleinte gyűjtőknek és műtárgyrajongóknak szólt főleg. Liška 2011-ben adta el az Aukrót a lengyel Allegro csoportnak, a forgalom is ekkor tetőzött évi 6 milliárd cseh korona körül.
Csakhogy az Allegro stratégiát váltott, az aukciók helyett az új termékek eladására fókuszált az Aukrón. A változás elidegenítette a közösséget, a felhasználók száma és a bevétel nagyot zuhant.
2018-ra a forgalom 1,5 milliárd koronára esett vissza, a platform pedig veszteségessé vált.
A helyzetet tovább rontotta az Allegro által kikényszerített, mintegy 100 millió koronába kerülő informatikai átállás, ami még tovább terhelte az Aukro pénzügyeit, és a csőd szélére sodorta a céget. Amikor már a bezárást fontolgatták, az alapító visszatért, és Liška a társaival visszavásárolta az Aukrót, hogy előkészítse az utat az új tulajdonosi struktúra felé.
Vissza a gyökerekhez
2019-ben a Pale Fire Capital befektetőcsoport többségi tulajdont szerzett. Ők ma 81 százalékot birtokolnak az Aukróból, 17 százalékot a Leverage befektetőcsoport, ahol Liška is partner, a többi rész pedig kisebb részvényesek kezében van.
A Pale Fire irányítása alatt átfogó reform indult. Újra az aukciós modell került a középpontba, megújult a technológia és a marketing, finomhangolták az eladói díjstruktúrát, és a korábbinál sokkal nagyobb hangsúlyt kapott a biztonság és a felhasználói élmény.
Hála az újratervezésnek, az elmúlt öt évben átlagosan évi 20 százalékos növekedést produkáltak, és összesen 195 millió koronás adózott nyereséget értek el. 2019-ben a piactér forgalma még 1,5 milliárd cseh korona körül stagnált, ma ez az összeg már több mint a duplája. Látogatottságban jelentősen felzárkóztak a fő riválisokhoz, a Sbazarhoz, a Bazošhoz vagy épp a csehek saját Google-je, a Seznam keresőmotor apróhirdetési szolgáltatásához.
Peter Topor, az Aukro vezérigazgatója szerint gyűjtői és műtárgyak kategóriában immár ők újra a legnagyobb online piactér Csehországban.
Peter Topor, az Aukro vezérigazgatója. Fotó forrása: Pale Fire Capital
Tavaly 213 ezer új felhasználó csatlakozott a portálhoz. Szlovákiában gyorsan fejlődnek, az első negyedévben duplázódott a tranzakciók száma, most ez az ország adja a nemzetközi terjeszkedés alapját. Nemrég a profi szlovák kerékpáros, Peter Sagan kerékpárját is az Aukrón keresztül árverezték el.
A cég célja Közép- és Kelet-Európa regionális piacterévé válni. Az Aukro a gyűjtői szegmensen túl a használtcikk-piacon is erősödik: még mindig lemaradásban van a Bazošhoz és a Sbazarhoz képest, de tavaly ebben a szegmensben 11 százalékos növekedést értek el. A platformon havonta félmillió termék cserél gazdát.
Peter Topor szerint ma már nem derogál használt termékeket venni, és nem is csak praktikus okokból választ valaki ilyen terméket.
„A felhasználói számok, a keresési trendek és több tanulmány is bizonyítja, hogy az emberek újra felfedezték a használt áruk előnyeit”
– mondta Topor a Hospodářské novinynak. Korábban a Forbes.hu-n is írtunk a recommerce piaca mögötti motivációkról (infláció, környezettudatosság).