Van egy terület, ahol egy cégcsoport visz mindent, kiemelkedő profittal
Mi történt? Egyetlen kormányközeli vállalkozó cégcsoportja uralja évek óta az állami kommunikáció és rendezvényszervezés piacát. A központosított rendszer papíron a hatékonyságot szolgálná, a gyakorlatban azonban egy jól szervezett pénzszivattyúként működik, amelyen keresztül százmilliárdok vándorolnak magánzsebekbe, írja a G7.
Részletek. Az elmúlt nyolc évben mintegy 50 milliárd forint extraprofitot termelt az a cégbirodalom, amely monopolhelyzetben bonyolítja az állami kommunikációs és rendezvényszervezési feladatokat. A Forbes szerinti harmincadik leggazdagabb magyar, Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó vállalatok – köztük a New Land Media, a Lounge Design, a Lounge Event és a Visual Europe – mára évente több mint 200 milliárd forintos árbevételt érnek el, miközben a nyereségük eléri a 25 milliárd forintot.
Hol a csel? A rendszer kulcsa a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH), amely központosította az állami megrendeléseket. Bár eredetileg a költséghatékonyság volt a cél, mára az NKOH az állami kommunikáció monopolizálásának eszközévé vált. Az utóbbi években minden ilyen gigatender egyetlen győztese: Balásy céghálója. A legutóbbi, 75 milliárdosnak tűnő szerződés valójában akár 225 milliárd forintot is jelenthet, hiszen a keretszerződés háromszor is megújítható.
Pénzben mért siker. A cégek jövedelmezősége messze meghaladja a piaci átlagot: árbevétel-arányos nyereségük sokszor négyszer-ötször nagyobb, mint versenytársaiké. A cégek a munkák túlnyomó részét alvállalkozókkal végeztetik el, miközben a profitot megtartják – vagyis a rendszer lényegében közvetített szolgáltatásokra épül. Az adatok alapján 2017 és 2024 között 47–53 milliárd forintnyi járadék keletkezett ezekben a vállalatokban – olyan többletnyereség, amely mögött nincs piaci teljesítmény.