Kínában mindenki a kávé után nyúl: a világ egyik legnagyobb kávézóláncának résztulajdonára akár 5 milliárd dolláros ajánlat is érkezhet.
Elindult a Forbes Hangoscikk, regisztráció után bárki számára elérhető.
Mi történt? A Starbucks kínai üzletágának egy részét akár 5 milliárd dollárra is értékelik a potenciális vevők, ami az elmúlt évek egyik legértékesebb fogyasztói céges részleges eladása lehet. A vállalat körülbelül 10 befektetőt hívott meg nem kötelező érvényű ajánlat benyújtására, köztük magánbefektetési alapokat (Carlyle, EQT, Bain, KKR, Primavera) és a techóriás Tencentet.
Mi az alapja a magas ajánlatoknak? A legtöbb ajánlat 10-szeres EBITDA-multiplikátumot tartalmazott a 2025-re várt 400–500 millió dolláros EBITDA alapján, de egyes vevők ennél magasabb szorzót kínáltak. A becsült érték hasonló a Starbucks fő riválisához, a Luckin Coffee-hoz, amely alacsonyabb árakkal és agresszív terjeszkedéssel növeli piaci részesedését.
Bizonytalan részletek. A Starbucks még nem döntötte el, mekkora részt ad el, de a teljes eladásról nincs szó: a cég továbbra is jelentős tulajdonrészt tartana meg. A kínai üzletág a globális kávézólánc üzleteinek több mint ötödét adja, de piaci részesedése a 2019-es 34%-ról 2022-re 14%-ra csökkent. A cég lépéseket tett az árak csökkentésére és Kínára szabott termékek bevezetésére, ezzel ösztönözve a növekedést.
(Reuters)