A keresztrészvényeket számolnák fel ezzel, amik számtalan japán vállalatot lassúvá és pazarlóvá tesznek.
Mi történt? A Toyota elnöke bejelentette, hogy megvásárolnák a kulcsfontosságú alkatrészbeszállítójukat, a Toyota Industriest 42 milliárd dollárért (kb. 15 000 milliárd forintért). Hogy érezzük az üzlet méretét: ez a teljes magyar GPD ötöde.
A hír hatására a Toyota Industries részvényei elindultak felfelé, a pénteki 13 225 jenes záróérték után a mai árfolyam elérheti a 16 225 jent, ami 23 százalékos emelkedést jelentene. A LSEG 1984-ig visszanyúló adatai szerint ez az emelkedés az elmúlt 40 év legnagyobb egynapos ugrását jelentené.
Mi ez a Toyota Industries és miért nem része a Toyota autógyárnak? A Toyota Industries-t, korábbi nevén Toyoda Automatic Loom Works-öt, 1926-ban Sakichi Toyoda alapította automata szövőszékek gyártására. A vállalaton belül egy autóipari részleget hoztak létre, amely később Toyota Motor néven vált ki. A Toyota Industries az egyik legnagyobb targoncagyártó, a Toyota motorbeszállítója, illetve náluk készül bérgyártásban a Toyota RAV4.
Miért szükséges ez a beruházás? Kérdéses, hogy mit nyerne a Toyota ezzel a felvásárlással. A legfontosabb haszna az ügyletnek az lenne, hogy a Toyota Industries felvásárlásával és zártkörűvé válásával megszűnnének a keresztrészvények, így a Toyota csoport vállalatirányítása javulna, valamint a zártkörűvé válás azt is megadná a Toyota Industries-nek, hogy a növekedési stratégiákra összpontosítson anélkül, hogy aggódnia kellene a részvényesek hozama miatt.
A keresztrészvények, vagyis amikor vállalatok egymás részvényeit birtokolják Japánban gyakoriak, és ez a gyakorlat elszigetelheti a menedzsmentet attól, hogy az általános részvényesek érdekeit szolgálják.
Tavaly szeptemberben a Toyota a Toyota Industries 24 százalékát birtokolta, míg a Toyota Industries a Toyota 9,07 százalékát, valamint egy másik fontos beszállító, a Denso 5,41 százalékát.