Elképesztően elszálltak a költségek a mohácsi Duna-híd építésénél, a hozzá kapcsolódó út is autópálya árban készül.
Mi történt? A mohácsi Duna-híd építése a magyar közlekedési beruházások egyik legdrágább projektjévé vált: a kapcsolódó utakkal együtt már 295 milliárd forintra rúg a költsége, és további drágulás várható – írja a G7. Akár 360 milliárd forintig is nőhet az összeg. Ez a fajlagos ár világszinten is kiemelkedően magas, egyes földrészeket összekötő hidak költségszintjéhez hasonlítható.
Részletek. A magyar állam 2020-ban döntött arról, hogy Mohácsnál egy kétszer kétsávos Duna-hidat építtet a Duna Aszfalt Zrt.-vel. A projekt eredetileg 295 milliárd forintba került volna, ám a kormány a közelmúltban további nettó 63 milliárd forintot különített el a beruházásra, hogy a hídhoz kapcsolódó alföldi oldalon a tervezett kétszer egysávos út helyett kétszer kétsávos szakasz valósuljon meg.
Túltolva. A teljes költség így 360 milliárd forint körül alakulhat, miközben a forgalmi adatok szerint ekkora kapacitásra nincs szükség. A mohácsi hídra vezető 51-es főúton például óránként mindössze 114 egységjármű halad át, a környező határátkelőkkel együtt összesen sem éri el az 1400-at. A hatályos előírások alapján sávonként 1400 egységjármű számít megfelelő forgalomnak, így még a teljes balkáni tranzit átterelődése esetén is elegendő lenne egy kétszer egysávos híd, foglalja össze a számokat a G7 cikke.
A 19,5 kilométeres alföldi útszakasz bővítése kilométerenként 3,2 milliárd forintba kerül, ami az európai autópálya-építések árszintjével vetekszik – ráadásul sík területen, komoly műtárgyak nélkül. Ilyen mértékű költségnövekedés a szakértők szerint példátlan a magyar útépítések történetében.
Nemzetközi összehasonlítás. A németországi A40-es Rajna-híd – egy nyolcsávos autópályahíd – négyzetméterenként 5,2 millió forintba kerül, míg a mohácsi hídé 10,2–14,1 millió forint közé esik.
A törökországi 1915 Çanakkale-híd, amely Európát és Ázsiát köti össze és kétszer három sávos tengeri függőhíd, szintén olcsóbb fajlagosan, 7,4 millió forintos négyzetméterárral. A Pelješac-híd Horvátországban – egy 2,4 kilométeres tenger feletti híd, amelyet az EU társfinanszírozott – 253 milliárd forintba került mai árakon, miközben hosszabb, és tengeri környezetben épült.
Rekord. A mohácsi híd így a világ egyik legdrágább folyami hídja lehet, miközben a várható forgalom messze nem indokolja ekkora beruházást. A szakértők szerint ez a döntés a magyar állami beruházási gyakorlat egyik legsúlyosabb példájává válhat: egy olyan híd épül, amely árában kontinenseket kötne össze, de forgalmában egy megyei főút szintjét sem éri el.