Csoszogni kezdett a Crocs: egyre kevesebben veszik a színes klumpákat, a leánymárka még a fő terméknél is rosszabbul teljesít, és a tőzsdén is nagyot estek. A cég sportmódba váltott, és kidolgozta új stratégiáját.
Iratkozz fel az új hírlevelünkre: Forbes Checkout
Valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve. Exkluzív értesülések, friss elemzések és a legfontosabb piaci hírek a Forbes főmunkatársától, Vaszkó Ivántól – minden kedden egy e-mailbe gyűjtve. November 4-én indulunk, iratkozz fel ide kattintva, hogy biztosan megkapd az első levelet!
Mi történt? A Crocs, a híres gumipapucsairól ismert amerikai klumpagyártó öt év után először jelentett visszaesést az eladásaiban. Sőt, a cég szerint a következő negyedévben is csökkenés várható – foglalja össze a Marketwatch a gyártó harmadik negyedéves üzleti beszámolóját.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A teljes vállalati bevétel 996,3 millió dollár volt a harmadik negyedévben, ami az előző évi azonos időszakhoz képest 6,2 százalékos visszaesés, de a 961,6 milliós elemzői várakozásokat mégis felülmúlta. A Crocs alá tartozik a Heydude nevű márka is, a fő márka 836 millió dollárt (egy év alatt -2,5%), míg a Heydude 160 milliót hozott (egy év alatt -21,6%). A bevételek visszaesése komoly hatást gyakorolt a vállalat nyereségességére is:
a tiszta haszon 27 százalékkal, 200 millióról 145,8 millió dollárra esett.
Forbes Checkout hírlevél november 4-től – a feliratkozáshoz kattints a képre!
Kontextus. A 100 dollár alatti lábbelik piacán nagy a verseny. A vásárlók a rosszabb anyagi helyzet miatt óvatosabban költekeznek, mint korábban, emiatt kevesebben vásárolják a Crocs papucsait. Rövid távon az sem segít a helyzeten, hogy a versenytársak olcsóbban adják hasonló termékeiket.
A megoldás? A vezérigazgató Andrew Rees szerint a cég hosszú távú stratégiája, hogy kevesebb akciót és kedvezményt kínál, ami lehet, hogy elriasztja az árérzékeny vevőket, de bíznak abban, hogy a profitot védeni fogja. A nagykereskedőknek is sokkal kevesebb árut fognak szállítani, ezzel is csökkentve az árukészleteket, így akarják összehangolni a kínálatot a kereslettel, egy keresletvezérelt modell reményében,
végső soron pedig megtartani ikonikusnak ezt a sokszínű, kortól független márkát ahelyett, hogy tucattermékké váljon.
Tőzsde? Bár a bevételek és a nyereség is csökkent, a cég még így is jobb eredményt hozott, mint amit a szakértők vártak. Ettől függetlenül a befektetők negatívan reagáltak a hírre, nagyot zuhant a Crocs a tőzsdén, év eleje óta már több mint 25 százalékot estek a vállalat részvényei.