A legnagyobb európai cég piaci értéke 31 százalékkal csökkent egy év alatt.
Mi történt? A világ 100 legnagyobb vállalatának piaci értéke 7 százalékkal, összesen 2,8 billió amerikai dollárral növekedett 2025. március 31-ig bezárólag, derül ki a PwC legfrissebb Global Top 100 companies by market capitalisation című jelentéséből.
A növekedés mértéke ugyanakkor jelentősen lassult az előző évi 27 százalékhoz (8,3 billió USD) képest.
A felmérés főbb megállapításai:
- Az ötödik egymást követő évben emelkedett a top 100 vállalat értéke, az összetett éves növekedési ráta (CAGR) 15 százalék.
- Országok tekintetében az Egyesült Államok vezet, megelőzve Kínát és Szaúd-Arábiát.
- Az áprilisi volatilitás ellenére a top 100 összértéke április 30-án csak 0,2 százalékkal maradt el a márciusi csúcstól (42,552 milliárd USD).
- 13 új vállalat került be a top 100-ba, a bekerülési küszöb 152 milliárd dollár (+8 százalék).
A pénzügyi szektor 39 százalékos növekedést produkált, míg a technológiai szektor – a legnagyobb értékű ágazat – szerény 5,3 százalékkal, 0,7 billió dollárral bővült. A technológiai szektor a top 100 értékének 33 százalékát (13,9 billió USD) teszi ki, a pénzügyi szektor 6,2 billió dollárt ér.
A hét mesterlövész. A „Magnificent Seven” (7 amerikai tech óriás) értéke 10 százalékkal, 15 billió dollárra nőtt, ami jelentősen kevesebb, mint a 2024-es 50 százalékos növekedés.
A hét mesterlövész a top 100 összértékének 35 százalékát, a növekedés 47 százalékát adja, 5 éves CAGR-jük 25 százalék.
Nyolc vállalat értéke haladja meg az 1 billió dollárt, a „Billiódolláros klub” összértéke április 30-án 16,9 billió dollár volt.
Európa. Az európai cégek, melyek főként a hagyományos iparágakban (luxus, egészségügy, ipar, pénzügy) vannak jelen, visszaszorulóban vannak a top100-ban.
„Európa érezhetően szorul vissza a globális vállalati rangsorban, különösen a francia és északi cégek gyengélkedése miatt. A listára felkerült európai cégek piaci kapitalizációja 13,6 százalékkal csökkent 2024 és 2025 között, és a cégek száma is kevesebb.
A legnagyobb európai cég a luxusiparban működő LVMH (Franciaország), melynek piaci értéke 31 százalékkal csökkent egy év alatt.
Az lista uniós vállalatainak tőkeértéke 3283 milliárd dollárról 2522 milliárd dollárra csökkent, azaz az EU-s cégek teljes tőkeértéke nem lenne elég ahhoz, hogy fellépjenek a dobogóra”, mondta el a kutatás kapcsán Polacsek Csaba, a PwC Magyarország vállalati tranzakciókért felelős cégtársa.