Egy Európai Bizottsághoz benyújtott közgazdasági elemzés azt mutatja, hogy 2015 óta több mint 400 milliárd forinttal befolyásolta a magyar médiaszerkezetet a kabinet.
Mi történt? Kamatokkal együtt 441 milliárd forintnyi tiltott állami támogatást kellene visszajuttatni az államkasszába – áll egy Európai Bizottsághoz benyújtott panasz mellé csatolt közgazdasági elemzésben. A panaszt a Magyar Hang és egy anonimitást kérő fél nyújtotta be.
Mi áll az elemzésben? Az elemzést Kai-Uwe Kühn, az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságának korábbi vezető közgazdásza írta, részletesebben pedig a Telex foglalkozott vele. Kühn szerint a magyar állam hirdetései nem a piaci logikát követik, sokkal inkább jutalomként osztogatja azokat.
Mit érdemes tudni még? Az elemzés több példán keresztül is bemutatja ugyanazt a folyamatot: ha egy médium a kormányhoz közeli tulajdonba kerül, az állami hirdetések mértéke jelentősen megugrik, és ez így is marad, amíg a médium kormányközeli érdekkörben van.
A hasonló esetekből összegyűlt 441 milliárd forintos összeg azért is szemléletes, mert tavaly az összes reklámköltés a magyar médiapiacon nem haladta meg a 385 milliárd forintot.
Mi jöhet most? Az Európai Bizottság egyelőre annyit közölt, hogy a panasz feldolgozása folyamatban van. Az ügy egyik illetékese korábban arról nyilatkozott a Financial Timesnak, hogy nyilvánvalóan tiltott állami támogatásról van szó, és ha nem médiáról, hanem más szektorról lenne szó, nem töltenének ennyi időt az panasz elemzésével.