Hevített dohánytermékek – a kifejezés néhány évtizede még teljesen ismeretlen volt a cigarettázók körében, napjainkban azonban már megközelítőleg 1,8 millió magyar használja ezeket a termékeket. Miután a 18-75 év közöttiek egynegyede választja az alternatív dohányzási formát, a jellegzetes cigarettafüstöt lassan felváltja a kevésbé hangsúlyos dohánypára. Ez bár kisebb mértékben zavarja a dohányzók környezetét, az etikettről azonban továbbra sem szabad megfeledkezni.
A hevített dohánytermékek ma már stabil helyet foglalnak el a magyar lakosság fogyasztási szokásaiban. A JTI legfrissebb országos kutatása szerint a 18–75 évesek 25%-a használja ezeket, közülük több mint 1 millió fő rendszeresen, míg 790 ezer dohányos alkalmanként választja a termékeket.
A városi fiatalok körében a legnépszerűbb
Az átfogó kutatás rámutat, hogy minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy hevített dohánytermék használó: a 18-29 éves korosztályban a legmagasabb az aránya az alternatív dohánykészítmények fogyasztásának, 31 százalékkal. Bár a hevítéses termékek a fővárosban és a vidéki nagyvárosokban élő 30 év alatti fiatalok körében a legnépszerűbbek, gyakran előfordul a használat az aktív dolgozók és az alapfokú végzettséggel rendelkezők között is.
JTI Hungary
A hevítéses technológia gyors terjedése a hazai dohányfogyasztási szokásokat is megváltoztatta.
Ahány generáció, annyi motiváció
A felmérésből kiderül, hogy a használati szokások között generációs különbségek is megfigyelhetők: „A hulladékmentesség az 50 év felettieknek fontosabb, a 30-asok számára inkább a gyors és kényelmes használat a fő fókusz, a 30 év alattiaknak pedig leginkább az, hogy az illat ne legyen zavaró” – összegezte Polyák Emese, a JTI Hungary Zrt. CSR és kommunikációs menedzsere. A hevített dohánytermékek szabadtéri használata kapcsán egyre fontosabbá válik az etikus, környezet- és társadalomtudatos hozzáállás. A felhasználók többsége figyel arra, hogy ne hagyjon hulladékot maga után (különösen jellemző ez az 50 év felettiekre, ahol 60% fölött van ez az arány), valamint 10-ből 9 ember körbenéz, hogy nem zavar-e másokat – főként akkor, ha gyermek is van a közelben.
Nem rázta meg érdemben a piacot az ízesítés tilalma
Berobbantak a piacra a hevített dohánytermékek: 2019-ben még csak 144 millió szál fogyott, 2023-ra ez a mennyiség már meghaladta a 3,4 milliárdot.
A hevített dohánytermékek iránti kereslet 2019 óta folyamatosan növekszik, és az Európai Unióban 2023 októberétől bevezetett ízesítés tilalma sem hozott érdemi visszaesést. Bár májusban és júniusban enyhe csökkenés volt tapasztalható, az első féléves adatok alapján az ízesítés tilalmának hatása csak mérsékelten érezhető: feltételezhető, hogy a fogyasztók előzetesen feltáraztak az ízesített termékekből. A következő hónapok alakulása mutatja majd meg a valós trendeket. A fogyasztók választását továbbra is elsősorban az íz (illat) és az ár-érték arány határozza meg. A rendszeres használók közel fele számára kifejezetten fontos, hogy a termék valódi dohányt tartalmazzon, míg az alkalmi használók nyitottabbak az alternatív összetevőkre.
Kevésbé zavaró illat, lazuló dohányzási etikett
A hevítéses technológia népszerűvé válása enyhítette az ellentéteket a cigarettázók és a nem dohányzók között. Ennek fő oka, hogy az erős cigarettafüstöt felváltotta a kevésbé zavaró dohánypára, és a hamu megszűnése is könnyíti az együttélést. Ugyanakkor úgy tűnik, mintha lazulnának az illemszabályok: a felmérés szerint csupán 28% kérdezi meg proaktívan, hogy zavarja-e a másikat a termék használatával. Pedig a nem dohányzók számára kellemetlen lehet a dohánypára belélegzése, hiszen ha nem is annyira erős, mégis érezhető az aromája. Ahogy Dr. Kibédi-Varga Katalin, etikett szakértő is hangsúlyozza: „Hevített termékek használata előtt is mindig illene megkérdezni a körülöttünk lévőket: ‘Nem zavar, ha használom?’. Ez nemcsak szabály-, hanem felelősségkérdés is.”
Bár a többség etikusan viselkedik, van még hova fejlődni a társadalmi normák követésében. Pozitívum ugyanakkor, hogy azok, akik rendszeresen használnak hevített dohánytermékeket, tudatosabbak, és jellemzően jobban alkalmazkodnak a környezetükhöz, mint az alkalmi használók. A dohányzók és nem dohányzók könnyebb együttélését segíti, és iránytűként szolgálhat a felhasználók számára a hevitettetikett.hu weboldal, amely az illemszabályok mellett a dohányzási kultúrára és az esetlegesen felmerülő kellemetlen helyzetekre is kitér.
Társadalmi célú reklám – Megrendelője a JTI Hungary Zrt. A hevített dohánytermékek fogyasztása károsítja az Ön egészségét és függőséghez vezet.