Nem a tízmillió forintos fődíj a legnagyobb érték, amit az OTP Junior Piacralépők című új műsorában meg lehet szerezni.
Mitől lesz egy kezdő vállalkozás sikeres? Stílszerűen azt mondhatnánk, hogy hát igen, ez a tízmillió forintos kérdés. Ugyanis ennyit kap az OTP Junior június 18-ától sugárzott új műsora, a Piacralépők nyertese. Azonban a Piacralépők egyik legnagyobb tanulsága is az talán, hogy nincsenek kész, „dobozos” válaszok.
A műsor három, a vállalkozói csapatokat segítő mentora is nagyon különböző személyiség. Cserháti-Herold Janka (Hormonmentes.hu), Tóth Simon (Simon’s Burger) és Wettstein Albert (Munch) között van, akinek családi hagyomány volt a vállalkozás, van, aki nem tudott és nem akart már napi fix nyolc órában dolgozni, és van, aki küldetéstudatból indított vállalkozást.
Nincs kész recept, de vannak alapvető hozzávalók
Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro és Kisvállalkozói üzletág vezetője szerint vannak közös pontok, ami minden sikeres vállalkozóra jellemző.
Kell egy erős elköteleződés, hosszú távú jövőkép, inspiráló vállalkozás vezetők, akik képesek jó döntéseket hozni a nehéz helyzetekben is. Szükséges a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség, ezek segítségével pedig a kudarcokon és kihívásokon is túl lehet lendülni.”
Ha pedig üzleti oldalról nézzük, akkor is van egy megkerülhetetlen alap, ami nem önmagában egy jó ötlet, az ugyanis szükséges, de nem elégséges. „Minden akkor működik, ha van egy egyértelmű értékajánlat, ami valós igényekre reagál. A fókusz az ügyfél igényeken van, és az innovációs kultúrán, ahol a vállalkozó folyamatosan keresi a fejlődési lehetőségeket, újít és megújul, gyorsan reagál a piaci változásokra. – mutat rá Dancsné Engler Bernadett. Az OTP Banknál küldetésként kezelik a fiatal vállalkozások támogatását, kedvező számlacsomagokkal, hitellehetőségekkel, pénzügyi tanácsadással is egyengetik ügyfeleik útját, miközben korábban is támogattak már úttörő kezdeményezéseket, például a Visa She’s Next programjához is csatlakoztak.
Nem csoda, hogy rengeteg tudás és tapasztalat áll rendelkezésre a cégnél a fiatal vállalkozásokról és fiatal vállalkozókról. Dancsné Engler Bernadett szerint látható, hogy az első, majd a harmadik év tekinthető egyfajta vízválasztónak. „Az első év után elkezdődik egyfajta stratégia alkotás, és ha az operatív célokat teljesítette a vállalkozás, akkor megkezdődik a hosszabb távú tervezés. Az látszik, hogy aki elindul, és képes az első három évet alapvetően jól realizálni, addig kitartott, akkor jellemzően tartósan marad is ebben a vállalkozói létben” – mutat rá az üzletágvezető. Közben viszont az OTP Banknál sokszor szembesültek azzal, hogy rengeteg fiatal szeretne vállalkozni, de nem tudják, hogyan legyenek eredményes, hosszú távon sikeres vállalkozók.
Ismerd meg a gyengeségeidet
Az OTP Junior Piacralépők pontosan e mérföldkövek elérésében és e tudás megszerzésében segít a kezdő vállalkozásoknak – és nem csak azoknak, akik bekerültek a tíz kiválasztott közé. A műsorban azzal is szembesülhetnek a versenyzők és a nézők, hogy az ötlet eladásától a marketingen át a tervezésig mi mindent kell egy sikeres vállalkozásnak megoldania.

A pénzügyekben éppen segít az OTP Bank is, de az összes ismerettel rendelkezni mindenki számára kihívást jelent. „Ha valaki érti azt, hogy mitől működőképes az ő üzleti modellje, azonosítja, hogy mi az a képesség, amivel ehhez ő rendelkezik, mi az, ami hiányzó kompetencia, és a megfelelő pontokon tud képességeket behozni a cégbe, akkor abból lehet sikeres üzleti modell és sikeres vállalkozás.” – hangsúlyozza Dancsné Engler Bernadett.
A műsorban pedig pontosan ilyen helyzetekkel szembesülnek a versenyző vállalkozások, a mentorok pedig segítenek mindenkinek megtalálni a a saját erősségeit és gyengeségeit. „Nem szeretnék a műsorról titkokat elárulni, de pontosan olyan feladatokat kaptak a vállalkozók, hogy képesek legyenek diagnosztizálni, hogy mik az erősségeik és a hiányterületeik. Megítélésem szerint ez a diagnózis mindig a legfontosabb” – mondja Dancsné Engler Bernadett, aki biztos abban, hogy a látottak hasznos tudást és inspirációt fognak jelenteni a vállalkozásban gondolkodó fiataloknak. A Piacralépők első négy részét június 18-ától, hetente mutatják be az OTP Youtube-csatornáján, szeptemberben pedig a második négy rész jön, a nyolcadik részben az is kiderül, ki lesz a győztes. De Dancsné Engler Bernadett szerint az izgalmak ellenére sem ez a legfontosabb. „Sokat tanulnak egymástól a versenyzők, tanulnak a feladatokon és a kihívásokon keresztül, ennek a versenynek csak nyertesei vannak. Amit nagyon lehet benne szeretni és értékként kezelni, az az, hogy minden vállalkozás egyben egy emberi történet is – és mi ezzel bankként nagy mértékben tudunk azonosulni. Ha megértjük, hogy mi az emberi történet, a személyes motiváció egy vállalkozás mögött, akkor sokkal jobban fogjuk érteni a cég üzleti modelljét is.”