Az üzleti döntések megalapozottsága napjainkban minden korábbinál nagyobb jelentőséggel bír – különösen egy olyan világban, ahol a bizonytalanság állandó tényező. A megbízható céginformációk nemcsak előnyt jelentenek, hanem sok esetben a túlélés zálogai is lehetnek.
Talán nem árulunk el nagy titkot azzal, ha kijelentjük: az információ aranyat ér az üzleti világban. És ha információról beszélünk, a céginformációk különösen értékes kincsek lehetnek. Egy vállalkozás számára létfontosságú, hogy minél többet tudjon partnereiről, sőt akár versenytársairól is. Napjaink bizonytalan gazdasági és politikai légkörében ez az igazság hatványozottan felértékelődik. Gondoljunk csak bele: milliós üzletek, sőt akár vállalkozások jövője, múlhat azon, hogy egy cégvezető időben értesül-e arról, ha egy partner feje felett viharfelhők gyülekeznek.
Honnan szerezhetők be ezek a kulcsfontosságú adatok? Céginformációs adatbázisokból, mondhatnánk. De itt jön a képbe a csavar: nem minden adatbázis egyforma, és az sem mindegy, mennyire könnyű eligazodni egy ilyen rendszerben.
A Credit Online története ott kezdődött, ahol a legtöbb vállalkozásé: a valósággal való szembesüléssel. Az alapítók, akik maguk is a kockázatkezelés világában dolgoztak, nap mint nap tapasztalták az információhiányból fakadó nehézségeket. A 2008-as gazdasági válság után egyre hangosabban fogalmazódott meg bennük az igény, hogy szükség van egy olyan céginformációs rendszerre, amely minden fontos adatot átlátható és felhasználóbarát módon tár elénk. Ahelyett, hogy csak vártak volna a megoldásra, ők maguk vágtak bele a megvalósításba.
„Azt mondtuk magunknak, hogy szükség van egy olyan megoldásra, ahol az ügyfelek villámgyorsan, átláthatóan és könnyedén juthatnak hozzá a legfontosabb információkhoz. Nem akartunk megállni ott, ahol a többiek, valami különlegeset akartunk létrehozni” – emlékszik vissza Antolik Gyula, a Credit Online ügyvezető igazgatója.
Mivel a cég rendelkezett a szükséges fejlesztői tudással, úgy döntöttek, saját kezükbe veszik az irányítást. „A piac nem volt rákényszerítve az innovációra. Láttuk, hogy az online világ egyre inkább a felhasználóbarát megoldások irányába halad, és úgy gondoltuk, hogy erre a hazai céginformációs piacon is szükség van. Elhatároztuk, hogy mi ezen változtatunk, megmutatjuk, hogyan kell ezt jobban csinálni” – teszi hozzá Antolik László, a cég IT-vezetője.
Világszínvonalú értékelés Magyarországon
Ez a felhasználóközpontú megközelítés hamar meghozta gyümölcsét. „Ahogy vártuk, az ügyfelek örömmel fogadták az innovatív megközelítést, több nagy ügyfél is mellettünk tette le a voksát. Ez volt a legjobb visszajelzés számunkra, hogy az ügyfeleink értékelik, amit létrehoztunk, és hogy a rendszerünk megkönnyíti a munkájukat, mert gyors, átlátható, ügyfélbarát” – idézi fel Antolik Gyula a kezdeti sikereket.
A Credit Online azóta is hű maradt ehhez a bevált recepthez. Folyamatosan gyűjtik a felhasználói visszajelzéseket, és amit az ügyfelek hiányolnak, vagy bővíteni szeretnének, azt igyekeznek beépíteni a rendszerbe. Egyik jelentős, felhasználóbarát újításuk például a 0-100-as skálán történő cégértékelés. Ez egyetlen pillantással segít felmérni, mennyire hitelképes és megbízható egy adott vállalkozás, és ehhez egy javasolt hitelkeret is társul.
A Credit Online számára nagy elismerést jelentett, amikor a világ egyik legnagyobb, globális céginformációs szolgáltatója, a németországi Creditreform hosszú tesztelés után a Credit Control-t választotta magyarországi képviseletének. Ez azt is jelenti, hogy a Creditreform változatlan formában átveszi a Credit Online értékeléseit és hitelkeret-megállapításait, és ezeket az adatokat külföldi partnerei számára is elérhetővé teszi riportjaiban.
Több ezer hazai és nemzetközi vállalkozás a Credit Online jelentései alapján hozza meg naponta a döntéseit.”
Kerülni a kockázatokat
A Credit Online egyedi fejlesztése a címkockázati mutató, amely azonnal jelzi, ha egy cég egy cégtemetőbe, vagy olyan székhelyszolgáltatóhoz van bejegyezve, ahol nagyszámú, kényszertörölt vagy felszámolás alatt álló cég található. „Sokszor a bedőlésnek ez az első jele, a tulajdonosok, cégvezetők még a helyükön vannak, de egy kockázatos címre jegyzik át a céget” – hívja fel a figyelmet Antolik László. Hozzátette, ügyfeleik, ha megjelölnek figyelésre egy céget, akkor automatikus értesítést kapnak a székhelyváltozásról, és ha az új cím kockázatosnak minősül, akkor egy figyelemfelkeltő, narancssárga vagy piros jelölést is kap.
Nem kell ecsetelni, mekkora fejfájástól kímélheti meg magát az a vállalkozó, aki időben felismeri a figyelmeztető jeleket, és elővigyázatosabban jár el egy olyan céggel szemben, amely bajba kerülhetett, vagy eleve elővigyázatosan áll egy kockázatosnak minősített partnerhez.
A Credit Online rendszerrel kapcsolatban folyamatosan kapják a pozitív visszajelzéseket, teszi hozzá Antolik Gyula. „Felhívott például egyik kedves ügyfelünk pénzügyi vezetője, hogy reggel üzenetet kapott tőlünk, miszerint törölték az adószámát az egyik partnerüknek. Megnézte a cégjegyzékben, ott még élt az adószám. Közben már több raklapnyi áru volt összekészítve, és érkezett a vevő, hogy elvigye a több millió forint értékű szállítmányt. Szóltak neki, hogy ezt most nem adják ki” – mesél az ügyvezető igazgató egy minap megesett példát. Ez azért volt lehetséges, mert amíg az ingyenesen elérhető cégjegyzéket csak hetente egyszer frissítik, a Credit Online naponta kap adatokat a NAV-tól, és ezeket azonnal rögzítik is a rendszerben.
Valójában egyáltalán nem ritka, hogy valaki kockázatot vállal pusztán azzal, hogy árut ad el egy másik cégnek. „Mindenki, aki átutalásra szállít, kockázatot vállal, de ugyanakkor egyetlen bank sem nyújt még egy 500 eurós hitelt sem alapos kockázatelemzés nélkül. Itt pedig odajön valaki, bemutatkozik, bélyegzővel igazolja magát, és már viszi is az árut” – világít rá Antolik Gyula, hangsúlyozva, hogy a céginformációs rendszer használata és a folyamatos figyelem mind régi, mind új partnerek esetében kulcsfontosságú lehet, hiszen a helyzet bármikor változhat.
Nagyon sok kávé árát hozhatja vissza
És nemcsak a vevők, hanem a beszállítók monitorozása is elemi érdek, már csak azért is, mert a beszállítók átvilágítását a NAV 3012/2018 számú útmutatása is előírja. Ennek elmulasztása komoly problémákhoz vezethet, miközben a vállalkozás abban a hitben él, hogy minden rendben van.
A Credit Online rendszerében néhány kattintással kiderülhet, ha például egy cég százmilliós tételben rendel, de a forgalma ennek csak töredéke, vagy ha egy gyártó cégnek nincsenek is alkalmazottai.
Ha ezek a számok nem stimmelnek, felül kell vizsgálni a kockázatot.”
Ha pedig valaki aggódna a Credit Online céginformációs rendszerének költségei miatt, Antolik Gyulának erre is van válasza. „A cégek gyakran többet költenek egy hónapban ásványvízre vagy kávéra, mint amennyibe egy előfizetés kerül, pedig az sokszorosan megtéríti az árát. E nélkül működni olyan, mint biztosítás nélkül autót vezetni: olcsóbb havonta kifizetni a kötelezőt, mint a végén saját zsebből állni a kárt.”