A Lyreco közép-európai üzletfejlesztésért és szolgáltatásokért felelős vezetője, Norbert Vojtko szerint a vállalat már most úttörő szerepet vállal a fenntartható beszerzés előmozdításában, amihez forgalmazóként szoros együttműködésre van szükség az általuk értékesített termékek gyártóival és beszállítóival. A partnereiktől elvárják, hogy osztozzanak a Lyreco fenntarthatóság iránti elkötelezettségében és maguknak érezzék a vállalat ezen értékrendjét.
„Összeállítottunk egy beszállítói etikai kódexet, hogy megfogalmazzuk a partnereinkkel – különösképp gyártókkal és beszállítókkal – szembeni elvárásainkat a törvényi szabályozások, emberi jogok, munkakörülmények, fenntartható stratégiai fejlesztések és hasonló ügyek mentén” – mondta el Norbert Vojtko. Mint hozzátette, saját mérési keretrendszerrel azt is ellenőrzik, hogy a potenciális partner rendelkezik-e ESG, például Ecovadis vagy B-Corp tanúsítvánnyal. Ennek hiányában az adott beszállító fenntarthatósági stratégiáját és hulladékgazdálkodási gyakorlatát kérdőíves formában vizsgálják.
Minden választ egy előre definiált pontrendszerben értékelünk, amelyben a beszállítóknak el kell érniük egy meghatározott teljesítményszintet a megfeleléshez.”
Példaértékű kezdeményezések: fenntartható termékkínálat, hulladékgyűjtés
A Lyreco saját maga felé is hasonló elvárásokat támaszt azzal, hogy a Sustainable Selection árukategóriában fokozatosan bővíti a fenntartható termékek kínálatát. A webáruházuk, amennyiben nem felelős forrásból származó termék kerül a kosárba, már most alternatívákat keres és ajánl a vásárlóknak, akiket egyúttal a hulladék egy részétől is megszabadítanak, hiszen a tintapatronok, használt Nespresso Professional kávékapszulák és kiürült Edding szövegkiemelők és markerek ingyenes visszagyűjtését felvették a magyarországi szolgáltatások közé.
Ezek apróságnak tűnhetnek, de végül komoly hozzáadott értéket képviselnek.”
„Az értékesítőinknek az a feladata, hogy ne csupán eladják a termékeket, hanem mélyrehatóan megértsék az ügyfelek elvárásait, feltérképezzék valós igényeit és szakértői tanácsadással támogassák a környezettudatos beszerzési döntéseket” – hangsúlyozta Norbert Vojtko. Ez a hozzáállás a fenntarthatóság érvényesülése mellett pénzügyi előnyökkel is járhat. Egy egészségügyi intézménynél a Lyreco értékesítői felismerték a kéztörlő papír pazarlásának mértékét, és olyan megoldást javasoltak, amely kezdetben drágának tűnt, de végül 60 százalékkal csökkentette a papírhulladékot, és jelentős költségmegtakarítást eredményezett.
Kimagasló eredmények és a Planet, People, Progress by Lyreco stratégiák
A vállalat nemrég átvette a 24. European Office Products Awards Év Viszonteladója díját – nem sokkal azután, hogy az évente több százezer vállalat fenntarthatóságát vizsgáló EcoVadis aranyéremmel ismerte el a munkájukat.
A Lyreco ezzel 2009 óta tartja pozícióját a felső öt százalékban, és Norbert Vojtko úgy véli, idővel „meglesz a platina minősítés is”. Ennek szellemében dolgoznak tovább a Planet, People, Progress by Lyreco stratégiák mentén.
A három nagy projekt elsődleges célja az, hogy 2026-ra a teljes áruforgalom 90 százaléka Sustainable Selection termék legyen, miközben csökkentik a cég környezetterhelését, sokszínű munkakörnyezetet teremtenek, illetve a felelős fogyasztás és termelés ösztönzésével komplex kihívásokat oldanak meg. Norbert Vojtko szerint ezek a programok méltó folytatást ígérnek olyan korábbi kezdeményezeseknek, mint például a vállalat közép-európai telephelyének napelem-beruházása – amellyel évi 78 tonna szén-dioxid-csökkentést értek el – vagy az etiópiai iskolaépítés, ahol az intézmény és az infrastruktúra kialakítása mellett tanárokat is képeznek.