Az európai piacra elsőként tisztán elektromos járművekkel belépő BYD portfóliójában folyamatosan bővül a plug-in hibrid modellek kínálata is – ezek a modellek akár ezer kilométeres hatótávolságot is biztosítanak. Az új technológiák ötvözik a csendes, emissziómentes közlekedést a hatótáv-aggodalom nélküli szabadsággal.
A BYD 2022-ben jelent meg az európai autópiac kínálatában, majd egy évvel később Magyarországon is debütált – tisztán elektromos autógyártóként. A márka kínálata és tevékenysége azóta sokat változott: mára egyszerre kínál tisztán elektromos és plug-in hibrid megoldásokat, miközben aktívan fejleszti a töltőinfrastruktúrát és kifejezetten ügyel a termékportfólió sokszínűségére, hogy minden fontos járműkategóriában elérhetővé tegye forradalmi DM-i technológiáját.
Erhardt Péter kommunikációs vezető szerint a kezdeti kínálat fontos kontrasztot ad a BYD jelenlegi üzeneteinek, amelyek kiemelik a plug-in hibridek szerepét. Megjegyezte, hogy „nem lenne a fogyasztók helyében, amikor hibridvásárlásról van szó”, hiszen temérdek típus van jelen az autópiacon, ami alaposan megnehezíti a választást. A BYD viszont nagyon világos irányvonalat képvisel, és komoly múlttal rendelkezik ezen a területen, lévén „a világ első sorozatgyártott plug-in hibridje is egy BYD volt”.
Plug-in hibridek: EV-előnyök és hatótáv-garancia
A BYD új plug-in hibridjei nem a hagyományos belső égésű technológiákra, hanem EV-architektúrára épülnek. Erhardt Péter hangsúlyozta, hogy a BYD Super DM (Dual Mode), azaz DM-i (Dual Mode Intelligent) modelljei elektromos hajtásláncra alapozott járművek: olyan autók, amelyek elektromos autóként viselkednek – hatótávpara nélkül.
Az elektromos autózás világába adnak betekintést azoknak a fogyasztóknak, akik valamilyen okból még nem készek elektromos autóra váltani – legyen az infrastruktúrával kapcsolatos vagy bizalmi kérdés. Ezeknek az autóknak az elektromos hatótávja száz kilométer felett is lehet, így városi környezetben hétfőtől péntekig zéró emisszióval használhatják őket, és ha a hétvégén vidékre mennének rokonlátogatóba, vagy még távolabbra, például Frankfurtba, akkor egy ilyen autó ki tud menni addig, akár egy töltéssel és egy teli tankkal, hiszen ezer kilométer fölötti hatótávot biztosít.”
A világelső fejlesztés és a gyakorlatilag kétévtizedes tapasztalat lehetővé teszi a gyártó számára, hogy globális vezető szerepet töltsön be ebben a szegmensben, és a plug-in hibridjeit ne a többi hibrid technológia versenytársaként pozícionálja, hanem a belső égésű autók alternatívájaként. Erhardt Péter szerint ezt bizonyítja egyrészt a DM-i modellek árszabása, másrészt pedig az, hogy „olyan szegmensekben is megjelenik a plug-in hibrid, ahol ez korábban nem volt várható – például kisebb gépjárművekben”.
A Super DM plug‑in hibrid modellek rendelkeznek az elektromos autók minden előnyével. „Biztosítják azt a csendet, azt a hatékony működést és azt a költséghatékony üzemben tartást, amit egy elektromos autótól elvárunk, miközben megmarad a hatótávval kapcsolatos biztonságérzet.” Bár Nyugat-Európában gyorsabb az átállás, „Magyarországon is egyre többen lépnek ebbe az irányba”.
A BYD tehát nemcsak a járművek, hanem a gyorstöltő-infrastruktúra tekintetében is úttörő szereplő kíván lenni, így saját üzletággal és együttműködő partnerekkel bővíti az európai és hazai hálózatot.
Termékpaletta mindenkinek: nem csak SUV
A BYD nem korlátozódik kizárólag SUV-okra. „Igyekszünk minden fogyasztói igényt kielégíteni, és minden fogyasztói igény mellé letenni az asztalra ezt az úgynevezett ’új energiával hajtott’ gépjármű kínálatot”, legyen szó praktikus, városi mobilitást biztosító ötajtós kisvárosi autóról, elegáns, hagyományos formatervezésű klasszikus szedánról vagy tágas csomagterű, praktikusan nagy kombiról.
Céges flották: zöld átállás BYD-módra
A vállalati flották zöldítése ugyancsak kulcselem a BYD stratégiájában. Ádász Sándor, a BYD flottaértékesítési vezetője kiemelte, hogy az elmúlt években látványos változás ment végbe az európai és hazai cégeknél: tapasztalata szerint a cégek döntéshozóit a részletes műszaki tájékoztatás és gyakorlati tesztek győzik meg, de a személyes vezetési élmény szintén fontos.
„Ezek az autók elektromos platformra épülnek, túlnyomórészt elektromos üzemmódban működnek, így az ügyfelek valóban megtapasztalhatják az elektromos autózás csendes és zéró emissziós üzemét” – mutatott rá a szakember, hozzátéve, hogy a beépített benzines motor és a nagy akkumulátor együttese lehetővé teszi a hosszú távok biztonságos teljesítését. A flottapartnereik iparágak széles köréből érkeznek: a kkv-szektortól a multinacionális szervezetekig, a telekommunikációs és banki vállalatoktól az építőipari cégekig – vagyis a BYD plug-in hibridek minden szektor számára versenyképes alternatívát nyújtanak a hagyományos belső égésű járművekkel szemben. Vannak olyan szektorok, amelyek kizárólag elektromos járműveket vásárolnak, míg másoknál „a nagyfokú napi mobilitás a fontos – számukra a hibrid megoldásaink jelentenek jó alternatívát. A BYD az elektromos autó értékesítés terén kimagasló eredményt ért el itthon, és a közel 15 százalékos piaci részesedésével akár az első helyet is megszerezheti ebben a szegmensben az idei évben.”
Töltési infrastruktúra és technológiai újítások
A BYD „minden akkumulátorának 30-ról 80 százalékra történő töltéséhez akár fél óra is elég. Emellett további töltéstechnológiai fejlesztést is terveznek, hangsúlyozva, hogy „a BYD megawatt, azaz 1000 kilowattos töltési technológiája” már jövőre megérkezik Európába, így a kontinens elektromos autósai ugyanolyan gyorsan tankolhatják majd fel a járműveiket, mint a belső égésű motoros társaik.
E fejlesztéssel összefüggésben a kommunikációs vezető megerősítette, hogy a BYD európai terjeszkedésének új fejezete a Denza érkezése lesz, és a luxusmárka 2026 második felében Magyarországon is megjelenik. A korábban a Mercedesszel közös vegyesvállalatként működő Denza ma már teljesen a BYD tulajdona, és önálló márkaként, külön kereskedői hálózattal építkezik Európában. A vállalat ultraprémium márkája pedig, a Yangwang szintén komoly érdeklődést vált ki, habár egyelőre nem része az európai kínálatnak. A teljesítménye és technológiai fejlettsége viszont – mint az U8 képességei vagy az U9 Nürburgringen teljesített körideje vagy a 496,22 km/h-s rekordja az elektromos sorozatgyártású szuper sportautók között – fontos üzenetet hordoz.
Egy lapon a fenntarthatóság és a gazdaságosság
A BYD számára kiemelten fontos az új technológiáinak környezetvédelmi szerepe, amellyel a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét hangsúlyozza. A vállalat globális célja – a merész „Cool the Earth by 1 °C” küldetés mentén –, hogy minden lehetséges módon csökkentse a klímaváltozás hatásait, és éppen ennek szellemében fogja vissza a környezetterhelést a gyártási oldalon, illetve népszerűsíti az újenergia-meghajtású járművek (plug-in hibridek és elektromos autók) kategóriáját.
Magyarországi tervek, európai BYD-központ
A BYD stratégiai szempontból kiemelten kezeli Magyarországot, ahol Európának tervezi, fejleszti és gyártja az autóit – szigorúan megfelelve a fogyasztói visszajelzéseknek. Utóbbiakra hallgatva vezette ki például az első ide érkező modelleken megjelenő „Build Your Dreams” feliratot, ami a vásárlók és a sajtó kritikái miatt is szelídült BYD-re az autók csomagtérajtaján – idézte fel Erhardt Péter, kiemelve, hogy a márka európai útja ettől függetlenül sem mentes minden kihívástól, és ezek egyike a vevők szemléletváltásának elősegítése.
A következő nagy kihívás, így az elsődleges feladat, hogy megteremtsék a potenciális vevők érdeklődését, majd annak a lehetőségét, hogy beültessék őket az autóba, és egy tesztvezetés során átadják a legfontosabb üzeneteket. Ezek közül az egyik, hogy BYD már messze nem csak EV-gyártó, hanem plug-in hibrideket is kínál (ráadásul úgy, hogy azok kiváló új energiás alternatívái a benzinüzemű versenytársaknak), a másik pedig az, hogy a BYD nem kizárólag SUV-gyártóként jelenik meg a piacon, hiszen széles termékpalettáján minden fontos karosszériatípus megtalálható, az ötajtós kisautótól a szedánon át kombi változatig.
E szempontok mellett a BYD arra is számít, hogy az elektromos autóként viselkedő Super DM plug-in hibrid megoldásai – amelyekkel például a Seal U DM-i elektromos hatótávja városban 177, vegyes használatban 125 kilométer lehet – legalább akkora elismerést váltanak ki a fogyasztókból, mint az öt perc alatt 400 kilométeres hatótávot biztosító Flash Charging, illetve az európai piacra is berobbanó Denza márka és annak modelljei. A BYD összességében egyszerre tartja fontosnak az elektromos mobilitás előnyeinek kommunikálását és azt, hogy plug-in hibrid megoldásokkal kínáljon alternatívát mindazoknak, akik számára a hatótáv-biztonság, a mindennapi rugalmasság vagy éppen a flotta-szempontok fontosak.