Nem kell ahhoz horgásznak lenned, hogy kezedbe végy egy horgászbotot, ahogy gyereknek se kell lenned ahhoz, hogy játssz” – hárítja el Németh Szabolcs abbéli aggodalmamat, hogy nem értek ahhoz, amiről írni szeretnék. A wor.my nevű kompakt pecabotmárka fenszi pomázi bemutatóterméről mondjuk nem is a horgászás jut eszébe az embernek, inkább az, hogy itt dizájnerek dolgoznak. És Szabolcsnál tényleg ez a két dolog ért össze: Keszthelyen, a Balaton partján nőtt fel, sokat horgászott (az ikertestvére ma is halászatból él), és a Magyar Iparművészeti Egyetem (ma Mome) ipari formatervező szakára nyert felvételt, majd vizuális kommunikáció (grafika) szakon szerzett diplomát.
Jó páran képesek voltak megnyomni a gombot a 650 eurós szettért is, persze főleg a bolygó másik oldalán, Japánban és az USA-ban.
„Sosem voltam afféle cuccos horgász, vagyis nem szerettem cipelni az eszközöket” – mondja Szabolcs. Miután hiába keresgélt a neten, hogy valamiféle modern, kis helyen is elférő horgászbotot találjon, elkezdett tervezni egyet. Az eredmény egy rozsdamentes acélból gyártott, tetszés szerint cserélgethető rugópálcából, központi orsótartó egységből és fanyélből álló horgászbot lett, ami minden komponensével együtt belefér egy kis fekete tokba.
A tárgy mellesleg szemet gyönyörködtető, ehhez nem kell horgásznak lenni, hogy lássuk – el is nyerte vele 2015-ben a Magyar Formatervezési Díjat. Eleinte egy kis mechanikai műhelyben készített prototípusa volt csak meg a horgászbotnak, Szabolcsnak egy iparirugó-gyárban csavargatták a rugókat. Ekkoriban kezdte el a szabadalmaztatás több évig tartó procedúráját is, és tavaly az Európai Unió számos országára, néhány hónapja pedig Ausztráliára meg is kapta. A szabadalmazott megoldás egy moduláris rendszer, alapja a központi orsótartó egység, de a rugós tag kialakítását is védi szabadalmi oltalom. Az eljárás még tart az USA-ban, Dél-Koreában, Kínában és Hongkongban.
Az első vevőket egy sikeres Kickstarter-kampánnyal érte el (10 ezer eurót kért, 16 ezer jött össze), aztán további vásárlókat szerzett további közösségi finanszírozási platformokon, ezenkívül eddig csak a webshopban árusította a wor.my-t, összesen nagyjából százmillió forintért. Az átlagos kosárérték 350 euró, de „jó páran képesek voltak megnyomni a gombot a 650 eurós szettért is, persze főleg a bolygó másik oldalán, Japánban és az USA-ban”.
Most viszont – ahogy Szabolcs fogalmaz – új időszámítás kezdődik: kitalálta ugyanis a pecabot sokszorosítható, olcsóbb, úgynevezett black range verzióját, amit már áruházak polcain is szeretne árulni, átlagosan 35 euróért. „Technikailag ugyanaz a szabadalom védi, csak olyan anyagokból és olyan gyártási metódussal készül, hogy sokkal kisebb az önköltsége” – mondja, és előkap egy fekete botot az új kategóriából. „Karbonkompozit, de a fémeket meghazudtoló minőségű, és le tudsz vele menni a víz alá búvárszemüvegben, hogy élőben nézd a víz alatt, hogyan fárasztod a halat. Elmebetegnek hangzik, de hatalmas piaci potenciál van benne.”