Internet Hungary 2025
Resztli, globálisok gyarmatosítása – ha hagyjuk. Fekete hattyúk – és előre megjósolható folyamatok. Az Internet Hungary Siófokon, a Hotel Azúrban jövőformáló, sorsfordító kérdésekre keresi a válaszokat október 7-8–án.
Versenyben a resztliért – a mottó
„Nézzünk körbe a világban!” – kezdi Csermely Ákos, az Internet Hungary alapítója. A 26. siófoki konferencia mottója nagyon „csermelyes”: Versenyben a resztliért. A mottó élesen rávilágít a hazai piac helyzetére.
A globális digitális óriások – pl. Google, Meta, YouTube – és határon túli kereskedők (pl. a Temu) hatalmas szeletet hasítanak a magyar piacból. „A hazai szereplőknek gyorsulniuk, egyszerűsíteniük kell – és ügyfél-, vagyis EMBERbarátabbá kell válniuk, különben csak a resztli marad” – figyelmeztet Ákos. A tét a hazai piac túlélése.
Csermely Ákos producer, konferenciaszervező, „önazonos provokátor”. A Magyar Televíziónál kezdte, reklámügynökségeknél dolgozott. 1996 óta építi a Media Hungaryt, 2000-től az Internet Hungaryt, 2013-tól a Digital Hungaryt. Szakmai könyvek szerzője, a hazai média és marketing szenvedélyes támogatója.
Szenvedélyem a munka, alázattal építem, amit szeretek.
Gyarmat vagy saját piactér?
A hirdetési költések Magyarországon a globális platformok felé billennek. „A globálisok zseniálisan csomagolják az illúziót: gyorsak, rugalmasak és látszólag pontos adatokat adnak” – magyarázza Ákos. A gond: a méréseket ők maguk végzik. A lokális média hatása pontosan mérhető – a versenyben ma itthon mégis alulmarad. „A marketingesek elhiszik egy Google-kampány adatait ahelyett, hogy a lokális média valós hatását néznék” – mondja. A tét nagy: ha a hirdetési pénzek külföldre mennek, a hazai tartalomgyártás elsorvad, csak az „agyat tompító rövid videók” maradnak.
Fekete hattyúk – váratlan fordulatok
Ákos szerint okos hozzáállással a fekete hattyúk hatása mérsékelhető. „Kulturált, előre gondolkodó emberek tervezéssel kontrollálhatják a krízisek hatását. Készüljünk forgatókönyvekkel, kreatív megoldásokkal” – javasolja. Mert 2025–26 tele lesz fordulatokkal: USA-vámok, kínai terjeszkedés, háborúk… a kérdés: hogyan és kihez maradunk rugalmasak?
Az Internet Hungaryn, 2025 október 7-8–án sokféle választ kaphatunk két nap alatt 280–300 előadótól. Olyan témákban, mint AI, lokális média, a marketing újjászületése. Közös válaszkeresés – vagy legalább kérdésmegfogalmazás a cél. Mert „a jó kérdések megfogalmazása már a promptolás művészete” – mondja Ákos.
Milyen lehet a jövőnk?
Ákos szerint a fenntartható lokális piac kulcsa a gondolkodó társadalom. „A hirdetőknek meg kell érteniük: ha a pénz kimegy, a hazai média elsorvad” – szögezi le. A fogyasztóknak pedig ott a felelősségük, hogy lokális tartalom fogyasztásával támogatják a kultúrát. Javaslata: a szakmai szövetségek és szervezetek indítsanak B2B kampányokat a hazai média fontosságáról. „Küzdjünk, hogy gyerekeink ne globális árnyékban vegetáljanak! És ez részemről egy felajánlás is egyúttal” – mondja. (X)
A „fekete hattyú” Nassim Nicholas Taleb által megalkotott fogalma az előzményekből meg nem jósolható, mégis jelentős, akár globális hatást indukáló eseményeket szimbolizálja. Csermely Ákos egy éve úsztatta be a hattyúkat a kommunikációjába – és idén is ott lesznek az Internet Hungaryn.