A Temu-aktákkal már fél éve térképezem fel a magyar e-kereskedelmet, a kínai online piactér utáni romokat. Próbálom megismerni a Temu erősségeit, az ellene bevethető védekezési stratégiákat, első kézből, szakértőktől, vállalkozóktól. A magyar kkv-k összetartanak, látni több inspiráló szakmai közeget is, ahol mindennap áramlik a tudás, a tapasztalat, amivel akár versenyképesnek, profitábilisnek lehet maradni a Temu és a többi globális kereskedőóriás árnyékában. Mutatok néhány időtálló cikket a rovatból, szerintem bármikor érdemes őket felcsapni ihletért, megoldásért.
Sehogy
Ezt írta nekem interjúnk előtt Forray Niki. Lufis, partikellékes nagykereskedésével, a Balloon Worlddel így fogja felvenni a versenyt Kína műanyag lufijai ellen. Nyilván, hiszen ha valaki, akkor ő fog elvérezni, nem a Temu. Azt vallja, más vizekre kell evezni. Önreflexió, tanulságos gondolatok a Temu-hatás egyik vesztesétől.
Az adat, amire vártunk
130 milliárd forint – ekkora lesz a Temu 2024-es forgalma a magyar piacon. Helyezzük kontextusba: 2023-ban a tizenhárom legnagyobb, száz százalékban magyar e-kereskedő összforgalma alig több 156 milliárdnál! Rémisztő, nem? Pedig itthon most minden ötödik online rendelés külföldről jön.
A (nem annyira) titkos fegyver
Miért kerülnek a legnépszerűbb filléres kacatok Amerikában harmadannyiba, mint nálunk? Magyar elemzővel ásunk az adatok mélyére, ahol fény derül a Temu igazi csodafegyverére. Elképesztő, hogyan tudnak játszani az árakkal.
Nem ő a főbűnös
„Mindenki a sötét oldalnak titulálja, ami jön és szétrombolja az e-kereskedelmi modellt. Csak részben tudok ezzel egyetérteni, igenis van pozitív hozadéka a Temunak.” Ezt nem más mondja, mint a magyar e-ker guruja, Várkonyi Balázs (Edigitalalapító, most Jófogás és Vatera). Körbekérdeztem a webshopokat az év végi hajrá előtt, hogy mennyire tartanak a Temutól.
Akik legyőzték a Temut
Ha már vesztesek, jöjjenek a nyertesek is. Nincsenek sokan, de azért léteznek, és jó példát mutatnak a piacnak. Még ha nekik sincs feltétlenül könnyű dolguk. Hoztam négy példát, a száz százalékban magyar tulajdonú, túlnyomórészt online forgalmú kereskedőket néztem, a Temuét átfedő termékkategóriákkal.