Lánczi András vágyott egy függőágyra, úgyhogy rendelt száztízet. Így indult a Függőágy.hu abban az időben, amikor még alig páran láttak fantáziát az online kereskedelemben. András üzlete ma olyan, mint egy függőágyban eltöltött délután: stresszmentes.
Lánczi András barátnője 2000 körül Mexikóból két függőággyal tért haza. „Se híre, se hamva nem volt itt abban az időben ilyesminek, sőt hasonlónak sem” – meséli András. Akkoriban még két léc közé fogott focikapuháló volt a függőágy, ahhoz képest a mexikói darabok felfoghatatlanul szuperek voltak, András imádta őket.
„Az egyiket fölszereltük az erkélyre, a másikkal meg utazgattunk. Amikor szakítottunk, tökre azt hittem, hogy az egyik függőágy az enyém lesz, a másik az övé. Ő ezt máshogy képzelte, azt mondta, ő vette őket, az övé mind a kettő. És akkor hiányérzetem támadt: márpedig nekem is kell egy.”
A falban árván maradt kampók bánatosan néztek rá, úgyhogy belemerült az internetbe, így akadt rá Jorgéra Mexikóban. Ahogy az árlistát böngészte, kiderült, hogy húszdarabos rendelésnél sokkal kedvezőbb az egységár. Ötvennél még jobb, de ha százat rendel, az meg már másik nagyságrend.
„Egy kicsit beindult az agyam – mondja András –, és akkor azt mondtam, hogy na jó, akkor kipróbáljuk. Annyira jónak éreztem azt a típust, hogy gondoltam, biztosan el tudom majd adni.” Le is adta a rendelést száztíz függőágyra.
Finom, vékonyszálú anyagból készült, sűrű szövésű, nagy méretű függőágyakról van szó. Ilyenem van nekem is, húsz éve vásároltam, és azóta költözik velem, ma is a nappali szerves része. Az ebéd utáni lustálkodásra jobb eszközt még nem talált fel az emberiség. Bár vannak, akiknek a sátrazás alternatívája, tapasztalataim szerint nem igazán jó az egész éjszakát benne tölteni. A jó függőágy felveszi a test alakját egyenletesen alátámaszt, és az ággyal vagy a kanapéval ellentétben alulról is szellőzik. Ehhez jön a lágy ringatózás.
Majd csak megtalálják valahogy
András sikere több dologból tevődik össze: a jó termék és a korai piacra lépés mellett komoly influenszeri támogatást kapott Latin-Amerika leghíresebb proto-influenszerétől, a Nobel-díjas Gabriel García Márqueztől. Éppen 2003-ban jelent meg magyarul az életrajzi regénye, elhozta a Márquez-reneszánszt – és Márquez regényeiben fontos szerepet kap a függőágy mint a tökéletes fekhely. Illetve az író a fajfenntartás élvezeti részének is a legjobb helyszíneként azonosította.
„Gyakorlatilag az összes megtakarított pénzemet elküldtem egy vadidegen mexikóinak, és vártam, hogy majd lesz valami – így András. – Mondom, biztosan ezt fogom mesélni az unokáimnak, akármi történik is, akár megjön az áru, akár nem.” Megjött.
A várakozás közben a fejében kicsírázott a gondolat, hogyan lehetne ebből bizniszt építeni. Már gyerekkorában érezte magában a vállalkozó szellemet, amikor a strandon a hálóval fogott kishalakat árulta egy forintért. Később különböző online melók mellett is szentelt időt a mikrovállalkozásra, például kézzel festett egyedi pólókkal szolgálta ki a magyar undergroundot. Úgyhogy beregisztrálta a fuggoagy.hu domént, majd dizájner és programozó kollégáját egy-egy függőággyal motiválva elkészült a honlap.
2003-ban a webshop még nagyon úttörő dolog volt, kevesen láttak benne fantáziát, Andrásnak viszont sokáig nem is volt fizikai boltja, kizárólag online lehetett tőle rendelni. Neki ez mégis természetes volt, főleg online munkái voltak, így adta magát a webshop, hiszen úgy képzelte, hogy az ő vásárlóközönsége jellemzően az internethasználók közül kerül ki, szóval majd csak megtalálják valahogy.
Szabó László, a Growww Digital digitálismarketing-ügynökség ügyvezető partnere szerint 2003-ban webshopot indítani olyan volt, mint minimális felszereléssel, oxigénpalack nélkül elindulni a Mount Everestre. „Nem voltak kész rendszerek, nem volt Unas vagy Shopify, nem voltak bankkártya-bekötési megoldások, csomagautomaták, dobozolt megoldások, és nem volt kiépített infrastruktúra, ami letolta volna a belépési küszöböt. Ha ez akkor az Everest volt, ma egy webshop olyan, mint felsétálni a falu végi dombra egy ötéves kislánnyal.”
A verseny viszont sokkal erősebb, hiszen 36 ezer webshop létezik, míg huszonkét éve ez a szám közelebb volt a harminchathoz. „Meg kell becsülni azokat, akik olyan korán vágtak bele, mert nem volt magától értetődő, hogy túlélik. 2003-ban egy webshopos értékesítés annyira előremutató volt, mint ma a mesterségesintelligencia-technológiába fektetni.”
A függőágyak perzsaszőnyegei
Bár volt az üzlet mögött valami óvatos marketingtevékenység bannerekkel, a széleskörű ismertséget a Volt Fesztiválra kitelepülés hozta meg. Ott András nem árult, hanem kért egy kis területet, és kirakott tíz függőágyat. Utólag azt látja, hogy a személyes próbának van a legnagyobb reklámértéke.
Jorge mellett, aki a falvakban kézzel készülő függőágyakat gyűjti be, és raktárából intézi az exportjukat, azóta több forrás is kiépült. Ma Indonéziából, Brazíliából és Kolumbiából is jönnek függőágyak. Utóbbi forrás például időnként meglepő helyzeteket is produkált. Egyszer például egy függőfotelt másnap visszahoztak, mert mind a két oldalán volt egy lyuk.
„Mondom, ezt hogy a túróba? Ha valamilyen behatásra szakadna, akkor az ülőfelületen kéne lennie, nem ott, ahol lényegében hozzá sem érnek. Aztán még egyet visszahoztak, ugyanígy. Akkor írtam a gyártónak, és jött a szmájlis levél, hogy hát ez kolumbiai cucc, a vámon komoly drogteszt van, a bálákat sokszor megszurkálják mintavevő nyársakkal, ahogyan a filmekben is látjuk. Úgyhogy küldtek két másikat” – sztorizik András.
Kínai termékekkel viszont nem foglalkozik, részben elvi, de főként üzleti okokból. „Azt mindenhol lehet kapni. Az Alditól az összes barkácsáruházig, meg az Aliról is lehet rendelni. Filléres tétel, nem is látok benne fantáziát. Amíg én eladok egy függőágyat, abban azért van munkám. És egy ötezer forintos függőágyon mennyit keres az ember? Hát, nem sokat. Inkább adok el ritkábban ötvenezrest, minthogy gyakrabban az olcsóból, de egyszerűen azzal a minőséggel nem akarok foglalkozni.”
Az olcsó függőágy ellen egyébként nincs kifogása, sok vevőnek az a kapudrog, és amikor eldöntik, hogy ideje lenne venni egy nagy, kényelmes és jó függőágyat, akkor nála kötnek ki. A függőágynál ugyanis a méret és az anyag a kényelem alapja, András hosszan tud erről beszélni. A fotón hiába néz ki jól és arányosnak a függőágy, ha nem elég széles, akkor nem lehet benne jól feküdni. A nyolcvan centi széleseket egyszerűen csak sálnak hívja, szerinte 140 centinél kezdődik a használhatóság. A másik fontos szempont, hogy ne műszálas anyagból készüljön.
„Egy jó függőágyon érezni a minőséget. Más a kidolgozása, nem méteráruból varrják, hanem konkrétan a célra szövik. Kínában nem így készül. Tehát ha valami komolyabbat és tartósabbat szeretne az ember, az drágább lesz, persze. Na, és akkor ezekkel foglalkozom én.”
Ahhoz, hogy ma már gördülékenyen menjen az üzlet, sok cikket kellett írnia a blogjára, ott okítja a vásárlókat. A tanácstalan vevőt is egyből felismeri arról, hogy hosszában fekszik bele a függőágyba, olyankor szól is, hogy próbáljon meg kicsit átlóba elhelyezkedni, úgy lesz a jó.
2025.07.11 -. Lánczi András, a Függőágy guru portréfotózás
2025.07.11 -. Lánczi András, a Függőágy guru portréfotózás
A webáruházában a legolcsóbb darabok ára 15–16 ezer forint körül mozog, ezek kisebb túrafüggőágyak. Az arany középutat 35 ezer körül a brazil függőágyak képezik, azokban már ketten is elférnek, a logikus csúcsot pedig a hatvanezer körüli, finom gyapjúból szőtt mexikóiak képviselik. Bár időnként felbukkannak a kínálatban százezer forintért rendkívül komoly kidolgozású, kézműves darabok is, ennél sokkal több pénzt egyetlen függőágyra nehéz Andrásnál elkölteni. Léteznek még ezeknél is drágábbak, például ezereurós, wayuu indiánok által szőtt speciális darabok, de ezek már a függőágyak perzsaszőnyegei, hónapok munkája van bennük. Egyszer András is vett kettőt, és évekig tartott, míg gazdára találtak.
András az a fajta kereskedő, aki hozzá is ad a termékhez. A függőágyak zacskóban érkeznek, a karabinert már máshonnan szerzi be, ahogyan a hevedereket is. Utóbbiakat maga gyártatja, megveszi a kötélgyárból az alapanyagot, átviszi egy varrodába, majd a kész terméket visszaviszi a raktárba.
Mi az isten kell még?
Maga az üzlet hosszú utat járt be, és most némileg visszakanyarodott a kezdethez. Eleinte otthonról, a garázsból árulta a függőágyakat, ám egy idő után annyi megrendelés jött, hogy már a postára hordás is körülményes volt. Közben egyre többen akartak személyesen vásárolni, illetve jöttek az olyan igények, mint a kártyás fizetés. András ekkoriban akadt rá véletlenül a Fehérvári úton egy kis üzlethelyiségre, 2009-ben ki is bérelte.
A berendezést egy barátjával építette meg, majd áthorda az árut, és megnyitott. A fizikai bolt nagyon lökött a forgalmon. „Egészen más nagyságrend lett. Lett alkalmazottam, nyitvatartás, kártyás fizetés, és aztán pár évvel később átköltöztünk egy kicsit nagyobb helyiségbe.”
Bár a covid látványos online felfutást hozott, sem előtte, sem azóta nem volt hasonló, a járvány lecsengésével kényelmi, praktikussági és költséghatékonysági okokból mégis otthagyták az üzlethelyiséget. Ekkoriban költözött András kertes házba, és úgy gondolta, elfér az üzlet az egyik garázsban. „Nem azt mondanám, hogy bezártam, hanem elköltöztünk, mert ugyanúgy folytatódik minden. Annyi, hogy most megint egyedül csinálom, itthonról, mint az elején.”
András nem kelti ideges menedzser benyomását, a függőágyban töltött nyári esték nyugalma az üzletmenetre is átragadt. Nem figyeli árgus szemmel a forgalmat, nincsenek célszámai és feszes üzleti terve. „Nem tudom, mennyi volt az előző havi bevétel, mert nem érdekel, amíg a cég normálisan működik, és eltart engem és a kis családomat.” A készletről is inkább megérzései vannak, már elfogadta, hogy nem tudja annyira pontosan megjósolni a keresletet, mint egy élelmiszerlánc. Ha látja, hogy valamelyik polcon túl nagy lyuk tátong, felveszi a kapcsolatot a beszállítókkal. „Van olyan függőágyam, ami itt van hat éve, és lehet, hogy itt lesz még hat évig. Egyszer eljön a gazdája, szerencsére nem romlik meg. És van, amit meg aznap elvisznek, ahogy megjön, tehát kiszámíthatatlan.”
Egyre erősebb a gyanúm, hogy függőágyat nem is lehet befeszülten árulni. Sokat elárul András laza hozzáállásáról, hogy nem tartja számon, mennyi eladásnál jár vagy hány lakáshoz szállt már ki kampókat felfúrni. „Ez az egész vállalkozás ilyen, nekem szórakozás. Merthogy stressz nincs, szerencsére.”
A legnagyobb üzleti manővere az egyik konkurens felvásárlása volt. Amikor az azóta híressé vált gasztrovállalkozó, Fördős Zé Ipanema függőágyboltja a Mammutban bezárt, András megvette a domént, illetve ekkor nyitott a brazil függőágyak felé. „Mindig abból a pénzből tudtam így kicsit több árut venni, ami forgalom volt. Nem kaptam soha semmilyen támogatást, nem vettem fel hitelt. Nem is kellett igazából, mert sosem volt nagy beruházásom. Nem volt cél, hogy bolthálózatot nyissunk, és legyen egy üzlet Győrben is. Lehet, hogy ezt kellett volna, de annál lustább vagyok. Van annyi, amiből tudok tankolni, kaját venni, ki tudom fizetni a számlákat, néha még nyaralunk is. Mi az isten kell még?”
Függőágy Bt.
Alapítás:
2001
Tulajdonos:
Lánczi András és Lánczi Éva
Árbevétel
(millió forint)
2022
42,6
2023
29,3
2024
N. A.
Adózott eredmény
(millió forint)
2022
2,2
2023
0,5
2024
N. A.
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés