Cserháti-Herold Janka már tíz éve is szemrebbenés nélkül beszélt az interneten menstruációról, női orgazmusról, és ismertette meg korosztályát a legújabb, legtermészetesebb fogamzásgátló módszerekkel. A Hormonmentes márkából Janka és férje, Cserháti Zoltán mára több lábon álló vállalkozást építettek, és újabban szexwellnesswebshopot indítottak.
„Amikor először jött oda hozzám egy fiatal srác, hogy én vagyok-e a Janka, mert az én videóimon nőtt fel, és nagyon sokat segítettek neki, azért az nagyon meglepő volt. De valóban, az első, 2018-as Hormonmentes videók őt pont a kamaszkorában találták meg.” Cserháti-Herold Janka maga is csak a harmincas évei közepén jár, és azt mondja, ezek az igazi megerősítések, hogy jó, amit csinálnak. „Kicsit hozzájárulunk, hogy olyan generáció nőjön fel, amelyik minőségi információkhoz juthat hozzá a szexualitásról.”
Janka egyedül indította el márkáját 2016-ban, de ma már férjével, Cserháti Zoltánnal viszik a vállalkozást. A hormonmentes fogamzásgátlás és a termékenységtudat népszerűsítésével kezdték, most már Youtube-csatornájuk, podcastjuk, fesztiváljuk, LaDea néven szexwellnessoldaluk és kifejezetten női fókuszú szexwebshopjuk is van.
Jankával és Zoltánnal a szokásos délutáni forgalmat megelőzve ülünk be a Bartók Béla út egyik nagy kávézójába. Janka hosszú, lila virágos fehér nyári ruhája és Zoltán egyszerű, laza leninge tökéletesen összecseng a Hormonmentes márka alapgondolatával, a természetességgel.
A szemérmeskedésnek helye nincs
Egyikőjük sem úgy indult neki az életnek, hogy vállalkozó lesz. Janka Zalaegerszegen nőtt fel, szülei pedagógusok voltak, dédmamája bába. Ha a vállalkozószellemet nem is, de a segítő út példáját tőlük hozza. Bár mindig volt benne némi exhibicionizmus, az inkább a színészet felé húzta. Ám a színművészetire nem vették fel, így végül kommunikáció, majd nemzetközi tanulmányok szakon végzett Budapesten.
Zoltánnal az egyetemen találkoztak, és kapcsolatuk kezdetétől sokat beszélgettek arról, mire lehetne vállalkozást építeni, de sorra vetették el az ötleteket. Végül az élet hozta el a megfejtést. Huszonévesen házasok voltak, az antibébi-tablettának Jankánál azonban erős mellékhatásai voltak. Ezért elkezdett az óvszeren kívüli hormonmentes megoldások után kutatni. Akkoriban ez nem volt egyszerű, főleg Magyarországon. Végül külföldön talált rá egy különleges pesszáriumra és az úgynevezett szimptotermális, más néven termékenységtudat módszerre.
Felismerte, hogy nincs egyedül az igényeivel, és hogy másoknak is segíthet, ezért az akkor még tabutémának számító hormonmentes fogamzásgátlásra, a termékenységtudatosságra, a ciklus körüli információkra, az intimhigiéniára épített vállalkozást és webshopot. 2015-ben Angliában jogot szerzett egy Fertility Awareness képzésen, hogy termékenységtudat-oktató legyen, és Magyarországon terjessze erről az információkat. „Gyakorlatilag mi írtuk le először azt a szót is, hogy termékenységtudat, előtte nem létezett ez a kifejezés. Ma már rengetegen használják, és ez jó.”
Hormonmentes webshopjában az országban először lehetett beszerezni a cikluskövetés fejlett eszközeit, továbbá menstruációs kelyheket vagy a szex közbeni esetleges fájdalmat enyhítő eszközöket. Emellett Janka blogolt, és Youtube-videókat készített, hogy népszerűsítse az új módszereket és magát a webshopot is. Online tanfolyamokon tanította a termékenységtudatot, ma is ez a cég fő bevételi forrása. „Azt éreztem, hogy ezekről a témákról beszélni kell, de nem fér bele a szemérmeskedés. Ma már kicsit elcsépelt szó a tabumentes, de tényleg tabudöntőnek éreztem, amit csinálok. És valószínűleg az is volt.”
A tabudöntögetéssel némiképp együtt jár, hogy negatív vélemények is érik, aki bevállalós. Janka is kapott hideget-meleget, sokan azért kritizálták a szakmai alapokon nyugvó blogbejegyzéseit, mert nem „valódi szakember” beszél ezekről a témákról. Volt orvos, akivel kommentháborút vívott az igazáért, ma pedig ugyanez a szakértő teljes mellszélességgel áll ki a Hormonmentes mellett. „Mostanra egyértelművé vált, hogy nem egymás ellen beszélünk, hanem egymás mellett. Sokkal nyitottabb lett mindenki ezekre a témákra.”
Néha egyet vissza kell lépni
Zoltán 2018-ban az újságírói pályát hagyta ott, hogy minden idejét a Hormonmentesre fordítsa. Jankáé az egészségszakmai oldal, ő elsősorban a menedzselési, együttműködési, logisztikai kérdésekkel foglalkozik. Ezzel Jankának is több ideje szabadult fel, amit a YouTube-csatorna beindításába fektetett. Itt érezte először, hogy néha kicsit túl erős az ellenszél.
„Elmúltam harminc, azt hittem, fel vagyok készülve arra, ami érni fog. Kiállok ezek elé a fiatal nők elé, szintet lépek, és még nyíltabban beszélek a témáimról. De nagyon megviselt.” Hirtelen nőtt meg a nézőszám, néhány hónap alatt elérte a százezret. Sok volt a komment, a rengeteg pozitív között Janka megfogalmazása szerint volt néhány gusztustalan is. „Az akkori videókat visszanézve látszik rajtam, hogy megviselt vagyok.”
Ami nem csoda egy énmárkánál, főleg, ha az egy egész családot kell hogy eltartson. Zoltán és Janka munkatársak is, miközben három gyereket nevelnek. „Amikor elkezdtünk együtt dolgozni, tíz éve voltunk házasok – mondja Zoltán –, eléggé összecsiszolódtunk már, de így is komoly feladat volt megtanulni egymás mellett dolgozni. Sok munkánk van benne, hogy a magánéletünkben mint pár tudjunk működni, és ne a munka határozzon meg mindent.” Ehhez sok önismeret, rengeteg beszélgetés, sőt egyéni és párterápia is kellett. „A világot a munkaalkoholizmus uralja, ez jön át a felső szinteken lévő vállalkozóktól. Közben egy családi vállalkozásnál gyakran pont az a megoldás, hogy egyet vissza kell lépni, hogy egészségesen működjön. Nekem például ezt tanulni kellett.”
Ma már Zoltán is ott ül Janka mellett az Intimszféra podcast adásaiban, legyen szó férfiegészségről, apaságról vagy nőgyógyászati kérdésekről, a hüvely edzéséről. Maga a podcast ötlete is tőle jött. „Ez a formátum jobban passzol ahhoz, hogy nagyobb mélységű tudást, információt adhassunk át.” Bár rengeteg tartalmat készítettek a Youtube-ra, és ott is 126 ezer követőjük van, a Hormonmentes nem Youtube-vállalkozás. És annak ellenére, hogy egyes videókon több százezres megtekintés van, ebből szinte semmilyen bevételük nincs, témáikat a nem monetizálható témák közé sorolja a rendszer.
Vállalkozást és háromgyerekes családot menedzselnek együtt.
Vállalkozást és háromgyerekes családot menedzselnek együtt.
Kicsit túlvállaltuk magunkat
Bár 2024-ben nem zárt jó évet cégük, a HoMe Kreatíva Kft., a mínuszok egy része be volt tervezve. Új területre léptek, a szexualitás, a szexuális játékszerek telítettnek tűnő piacára. LaDea webshopjuk kínálatában az üvegből és ásványokból készült gyönyörrudak, páros játékok, jónitojások, vibrátorok és testékszerek mellett megtalálhatóak a szexuális egészség és jóllét eszközei, valamint a női lét egyes szakaszait támogató kiegészítők is. Mindez visszafogott, informatív és gyakorlatias tálalásban, mindenképpen szembemenve a hasonló kínálatú webshopokon gyakran tapasztalható jelenséggel, a nők tárgyiasításával.
„Azért mertünk belevágni, mert tudtuk, hogy képesek vagyunk máshogy megszólítani a nőket” – mondja Janka. A korábbi években is jöttek megerősítések, többször kapott olyan visszajelzést, hogy valaki szívesen támogatná a munkájukat, de a Hormonmentes.hu kínálatából éppen semmire sincs szüksége. Nagy elánnal, kétszáz feletti termékszámmal indították el a webshopot, a szükséges tőke megvolt, hitelt sem vettek fel hozzá. „Kicsit túlvállaltuk magunkat” –mosolyognak mindketten.
Ugyanis 2024 februárjában nyitott meg a webshop, két hónappal később pedig megtartották az első Ciklusfesztivált, ezt az egész napos, a női egészséget középpontba helyező rendezvényt. „Látható, hogy a női közösségekben erős a vágy, hogy legyen lehetőség megosztani a tapasztalatokat és együtt épülni, tanulni, kapcsolódni” – mondja Janka. Az első fesztiválon négyszáz vendégük volt, megérezték a személyes események erejét. A szervezés azonban megfogalmazásuk szerint olyan dolgokat követelt tőlük, amiben egyikük sem jó, így elvitte idejüket, energiájukat, ami a szexwellnesswebshop nyitórendezvényében rejlő potenciál kihasználásához is kellett volna.
„A LaDea gyakorlatilag a megnyitása után fél évvel indult el igazán emiatt – mondja Janka. – Addigra azt is láttuk, mi az, amit kicsit elmértünk.” Hiába készítettek előzetesen piaci felméréseket, és hitték azt, hogy ismerik az igényeket, mégis finomítani kellett a kínálatot. „Azt gondoltuk, luxustermékekkel kell megszólítanunk a közönséget, de kiderült, hogy ez a vevőkör korábban is be tudta szerezni külföldről, amire vágyott.” Ezért újrakalibrálták a termékpalettát, hogy az olcsóbb kategóriában is megtalálják a vásárlók a leginkább minőségi termékeket.
„Sok nőben azonban nem is a pénz jelenti a korlátot, hanem az, hogy blokkolja a kíváncsiságát – véli Zoltán. – Ha felmegy egy ilyen oldalra, és olyan dolgokat lát, amire nem feltétlenül vágyik, elriaszthatja az egész miliő is. Pedig a szex alapvetően nem ijesztő dolog.”
Pörzse Norbert, az ország legnagyobb online szexáruháza, a Vágyaim.hu alapító-ügyvezetője szerint a huszonévesek korosztálya már sokkal tájékozottabb és bevállalósabb, a negyveneseknél még szükség lehet szemléletformálásra. Kortársaitól gyakran kapja meg, hogy nekik erre nincs szükségük. „A szexuális segédeszköz negatív előjelet kap – mondja –, sokan azt mondják, hogy nekik nincs rá szükségük, náluk minden működik. Pedig ez az örömszerzésről szól, a kiteljesedésről.”
Szerinte a nők szexuális igényeinek kiszolgálását célzó forradalom 2014-ben indult be igazán, amikor Németországban innovációként piacra dobták a Womanizer nevű, léghullámokon alapuló csiklóizgatót. „Felnyitotta az emberek szemét a női orgazmusra. Férfiak jöttek hozzánk a netről kinyomtatott cikkel, hogy ilyet kérnek a feleségüknek. A másik fontos állomás volt A szürke ötven árnyalatának megjelenése – teszi hozzá. – Annak hatására a Nők Lapjából kivágott kuponunkat szorongatva jelent meg nálunk három hatvanas nyugdíjas néni, hogy megvegyék az első vibrátorukat.”
Cserháti-Herold Janka tabudöntögető témákra építette vállalkozását.
Cserháti-Herold Janka tabudöntögető témákra építette vállalkozását.
Erős víziók
Zoltán egy ponton nevetve mondja, nem úgy képzelte gyerekkorában, hogy lesz egy szexuális játékszerekkel foglalkozó webáruháza, de hát a világ változik. Mi sem példázza ezt jobban, hogy termékkörükkel üzleti rendezvényekre is beférnek. Persze akad, aki egy „úristen!” sóhajtással sétál el a stand mellett, de azért a legtöbben előbb-utóbb becsúsztatnak a zsebükbe egy szórólapot.
Az idei év célkitűzése a profit rendbetétele, de az már most látszik, hogy a cég bevétele ezúttal is növekedni fog, nagyjából húsz százalékot. Ha nem is tudnak visszamenni a korábbi évek kiemelkedő eredményeihez, ötszázalékos nyereségre számítanak. Ami növekedés várható, az előreláthatóan a bevételük húsz százalékát adó LaDeából jön.
A legerősebb láb továbbra is a termékenységtudat- és egyéb tanfolyamok, ezt követi a Hormonmentes webshop. Janka személyes márkájának része, hogy előadásokat tart – többször hívták a Semmelweis Egyetemre is –, illetve ez idén kiegészült egy extra felkéréssel. Az OTP Junior Piacralépők című online vállalkozói műsorának egyik mentora lett a Simon’s Burger-es Tóth Simon és a Munch-alapító Wettstein Albert mellett. Nem befektetői szemléletet hoztak, a kiválasztásnál azt nézték, kinek tudnak az adott pillanatban a legtöbbet segíteni.
Janka az új szerepben is lubickol, tapasztalatait tudja átadni mentoráltjának. „Sok mindenben látom azt, amivel én néztem szembe az elején. Így tudom segíteni őt, hogy átlendüljön a nehezebb pontokon és azokon az akadályokon, amik csak az ő fejében léteznek.”
Nemrég Janka és Zoltán is pitchelték ötleteiket, mégpedig a Cápák közöttben. A LaDea első fizikai üzletének megnyitásához kértek befektetést, ettől azonban eltanácsolták őket. Azért született egy megállapodás, két cápa nyolc-nyolc százalék részesedést kért tizenötmillió forintért, de végül nem valósult meg az együttműködés.
„Jankának nagyon erős víziói vannak, és azért az elmúlt tíz évünk azt bizonyítja, hogy ezek többnyire működnek” – mondja Zoltán. – Én pedig ott vagyok, és ha kell, ellensúlyt képezek. De mindketten meggyőzhetők vagyunk.