Vágó Réka után Kerényi Virággal, most pedig a Daalarnával hoztatok létre közös almárkát. Talán meguntad, hogy a Batzra túlságosan ráragadt az „anyukám papucsa” címke?
Teljesen más rétegeket érünk el ezekkel a kollaborációkkal. Amikor Kerényi Virág tizennyolc karátos arannyal bevont szegecsekkel díszített papucsait megláttuk, mi is meghökkentünk, milyen vadak. De az derült ki, hogy a letisztultabb lábbeliink mellett helyük van a piacon ezeknek is, és a csipkés esküvői sneakereknek is, amiket Benes Anitával készítettünk.
Utóbbiak kétszer-háromszor drágábbak a Rekavago × Batz kollabnál. Ilyen költséges a gyártásuk, vagy nagyobb árrésre mentetek?
Az árrés százalékosan azonos, de a bekerülési árak magasabbak. A Daalarna sneakerek például a világ legjobb Michelin és Vibram talpaira készülnek, az aranyozott szegecsek pedig aranyárban vannak. (Nevet.) Óriási szakmai feladat volt ezeket a papucsokat előállítani, mert amikor kaptafára húztuk őket, a szegecsek először leszakadtak, elszakították a bőrt. Hónapokig próbálgattuk azt az egyedi gyártási technológiát, amivel megfelelő lesz a minőség.
És bombasiker lett! Képzeld, már gyűjtőink is vannak, a múltkor azt írta valaki, hogy könyörög, ne hozzunk ki új színt, mert már mind a kilenc papucsot megvette, és kénytelen lesz a szőrös, tehénmintásat is beszerezni, hogy teljes legyen a kollekciója.
Közben azért veszik még az emberek a kényelmi Batz papucsaitokat is, vagy azok kikopnak a divatból?
Ugyanannyit adunk el belőlük, és ezek is egyre csinosabbak. Próbálkoztunk magunk is extravaganciával, merész, feltűnő termékekkel, de a vevőink nem fogadták el. Nem értették, mit keres anyukám komfortpapucsa mellett a menő szín. Bezzeg egy divattervező nevével azonnal átment az üzenet.
De mi a jó az együttműködésben a dizájnereknek?
Velünk nagyobb volumenben tudnak piacra lépni. Széles körben válnak ismertté, és jelentős royaltyt kapnak.
Tavaly hárommilliárd forint felett volt az árbevételetek, a profit több mint nyolcszáz millió. Mekkora részük van ebben a kollaboknak?
Rekordév volt a 2023-as, de a Rekavago még csak öt–hét százalékát hozta a teljes forgalomnak. Idén viszont ennek a többszörösére nőhet a kollabokból jövő bevétel. A nevünket is erősíti, hogy színesebb a paletta.
Nem csaptál még a fejedre, hogy miért nem jutott ez előbb eszedbe?
Dehogynem. Kellett egy makarenkói pofon, a covidválság. Több mint húsz éve bele voltam kényelmesedve, hogy piacvezető magyar márka vagyunk. Ötszázötven viszonteladónál naponta több mint ezer papucsot adtunk el. Aztán egyszer csak mindenki elkezdett inkább mélyhűtőt, élesztőt meg vécépapírt vásárolni, és nullára esett a forgalmunk. Ki kellett találnom valami extrát.
Feltett szándékom a kollabvilágban gyakorlatot szerezni, aztán fogom ezeket az elegáns cipősdobozokat, és megkeresek olyan világhírű ruhadizájnereket, akik cipőt még nem terveztek: álmodj, és én megvalósítom!