A bankszektor olyan, mint egy lakmuszpapír: jól mutatja a gazdaság és a társadalom fejlődését. Amikor Kementzey Ferenc elkezdett dolgozni, az első fizetését még készpénzben kapta. Két évtizeddel később vállalati és befektetési vezérigazgató-helyettesként a Raiffeisen Bank digitális fejlesztéseire fókuszál. A sárga csekkektől és a készpénztől eljutottunk az érintésmentes bankkártyás és QR-kódos fizetések koráig. Ma már a legtöbben a sebességet és egyszerűséget tartják a legfontosabbnak – legyen az vállalati tranzakció vagy napi bevásárlás.
A Raiffeisen ma is értéket teremt, miközben már a jövőre készül. Ezt leginkább a vállalatok számára bevezetett innovatív fejlesztések mutatják. Ha ugyanis a cégek automatizáltan összekapcsolják a folyamataikat a bankkal, csökkentve az adminisztrációt és növelve a hatékonyságot, az végül a pozitív ügyfélélményben jelentkezik. Az elnyert díjak a Raiffeisen Banknál a digitális fejlesztések sorát jelzik.
A Jövő Bankja díj és digitális megoldások
A pénzintézet idén elnyerte a Jövő Bankja díjat a vállalati banki kategóriában. Ebben szerepet játszott, hogy elsőként vezették be a QR-kódos fizetéseket, valamint olyan machine-to-machine interfészeket építettek ki ügyfeleikkel közösen, amelyek másodpercek alatt több ezer tranzakciót dolgoznak fel – erre jó példa a MOHU/REpont visszaváltási applikáció bankszámlára utalás funkciója. „Kereskedői értékajánlatunk a legmodernebb POS-eszközökkel, QR-kód-generálással, kasszarendszer- és webshopintegrációkkal az ügyféligényekre szabva készült. Kiemelendő az egyes CBA üzletekben működő, az önkiszolgáló kasszákba integrált qvik fizetés is” – emeli ki Kementzey Ferenc. A qvik fizetések következő lépéseként a POS terminálokon az NFC-alapú megoldást vezetik be, amelynél elég a telefont a terminálhoz érinteni – így a vásárlás akár egy mozdulattal is lezárható.
Fenntarthatósági projektek és Zöld Bank díj
A Raiffeisen már két alkalommal nyerte el az MNB Zöld Bank díját. A siker mögött termékek és belső programok állnak: zöld kötvények, energiahatékonysági beruházások finanszírozása, valamint a pénzintézet működésének karbonlábnyom-csökkentő intézkedései. „Ez utóbbi kapcsán mérjük például a portfóliónk CO2-kibocsátását, amelynek csökkentésére konkrét célokat határoztunk meg” – mondja a vezérigazgató-helyettes. Ehhez hozzájárul az is, hogy 2023-ban a teljes vállalati hitelállomány 11 százaléka volt zöld, 2024 végére pedig már közel 20 százalék.
Vállalati banki innovációk, amiből mindenki profitál: MOHU és qvik
A MOHU/REpont applikációba integrált fizetési megoldás fogadtatása rendkívül pozitív volt. A lakosság azért kedveli, mert egyszerű és gyors, a visszaváltott üvegek után járó összeg azonnal a bankszámlán van. A qviknél szintén azt értékelik a felhasználók, hogy pillanatok alatt fizethetnek egy QR-kód beolvasásával, kártya vagy készpénz nélkül. Éppen ezért ezek a szolgáltatások rövid idő alatt megszokottá válhatnak – ma már egyre többen a reggeli kávéjukat is így fizetik ki.
Gazdaság és tervek
A pénzintézet a második félévben is új projektekkel készül: olyan új fejlesztés érkezik, amely egységesíti és digitalizálja a számlanyitást, hiteligénylést, KYC-folyamatokat és elektronikus aláírást. „Célunk, hogy ügyfeleink – a családi vállalkozásoktól a nagyvállalatokig – korszerű, környezetbarát és egyszerű megoldásokat kapjanak. Bízunk benne, hogy a digitális és zöld fejlesztések egy növekedésben lévő gazdaságban teljesedhetnek ki” – foglalja össze a terveiket Kementzey Ferenc. (X)