A vasúti vállalat egy levélben azt közölte üzleti partnereivel, hogy nem tudják kifizetni tartozásaikat.
Mi történt? A Szabad Európa birtokába jutott levél szerint a Ganz-Mavag vezetői azt írták, hogy egyelőre képtelenek a cégcsoporthoz tartozó Dunakeszi Járműjavítóval kapcsolatos fennálló tartozásaikat törleszteni.
Megjelent a Forbes legfrissebb listája a leggazdagabb magyarokról! A listát itt böngészheted.
A cég reorganizációs tervét november 5-ig kell elkészíteni, a kormányközeli üzletemberek által privatizált társaság rendbetételével Nagy Mártont bízták meg a lap szerint. Várhatóan több tízmilliárd forintba kerül majd az államnak, hogy ne dőljön be a magyar vasúti járműgyártás és -karbantartás, ehhez pedig lehet, hogy részben, vagy egészben vissza kell államosítani a céget.
Kik lehetnek a tulajdonosok? A lap szerint a birtokába jutott dokumentum bizonyíték arra, hogy a cég mára nem csak nehéz pénzügyi helyzetbe került, hanem a fizetésképtelenség állapotába jutott. A Ganz-Mavag International Kft. (GMVI) ötven-ötven százalékban a Magyar Vagon Befektetési Zrt. illetve a CATO Investment Kft. tulajdona 2022 júliusa óta. Mindkét cég mögött jól ismert kormányközeli üzletemberek állnak: a CATO a Habony Árpád köréhez sorolt Tombor Andrásé, a Magyar Vagon Befektetési Zrt. mögött pedig a Solva II. Magántőkealap áll, amely a Mol-hoz, illetve Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető.
A GMVI egy olyan cégcsoport központi cége, amelynek tagja a levélben emlegetett Dunakeszi Járműjavító Kft. is – ebben 2020-ban egy darabig Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter szintén tulajdonos volt, sőt, ahogy azt a 24.hu korábban megírta, alig szállt be a cégbe 2020-ban, máris nyertek egy 32 milliárd forintos megbízást a MÁV-tól járműgyártásra.
A baj mára akkora, hogy a G7 augusztusban azt írta: csak a dunakeszi járműgyár életben tartásához legalább negyvenmilliárd forintra van szükség. A Szabad Európa forrásai szerint ez is csak nagyjából az adósságok rendezésére és működés év végéig történő biztosítására lesz elég. Nem sokkal korábban a gazdasági portál szerint a tulajdonosok tízmilliárd forintot vettek ki a cégből. A gyártás újraindítása további tízmilliárdokba kerülhet.
Kontextus. A Dunakeszi Járműjavító, amíg a működését le nem állították, jelentős működési veszteséget termelt, ami elérhette akár a havi kétmillió eurós nagyságrendet is. Ekkora veszteséggel nem működhet tovább a cégcsoport, ezért van szükség a reorganizációra, amit Nagy Márton kapott, aki a Deloitte könyvvizsgáló céget bízta meg a feladattal.