Az MI-ügynök ügyes vásárlási asszisztensed lehet, de akár a bankkártyádat is kiveheti a kezedből. Hogy ne váljon ez rémálommá? Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetőjének írása.
A családi nyaralás megtervezése elvileg szórakoztató tevékenység. Lehetőség, hogy kiszakadjunk a hétköznapok monotonitásából, tervezgessünk, álmodozzunk, lelki szemeink előtt megjelenjenek az emlékezetes pillanatok, amelyek majd jól mutatnak a családi fotóalbumban. Azonban bárki, aki vállalkozott már erre a feladatra, tudja, hogy mennyire időigényes és stresszes is a valóságban.
Megtalálni a megfelelő időpontban induló repülőjáratot, a pénztárcához szabott árkategóriájú szállodát vagy apartmant. Feltérképezni a válogatós vagy ételérzékeny családtagoknak a közeli éttermeket, azokat a programokat, amelyekre a kiskamasz gyerekek sem mondanak nemet… Nos, mindezt rendkívül fárasztó egyedül összesakkozni, és túl drága külsősökre bízni.
Szerencsére a mesterséges intelligencia (MI) már most is segíthet ebben, és pillanatok alatt összeállíthatja a tökéletes útitervet.
Nem csoda, hogy az emberek akár 47 százaléka már most is generatív MI-t használ vásárlási döntéseihez, és ez a szám csak növekedni fog.
Még nem tud a nevünkben fizetni
Jelenleg azonban a mesterséges intelligenciával támogatott vásárlásnak van egy fontos hiányossága. Bár sok terhet levesz a vállunkról, és számos lehetőséget nyújt, még nem képes a nevünkben fizetni. Ez azt jelenti, hogy miután jó asszisztensként segített megtalálni az utazás minden egyes elemét, manuálisan kell végigmennünk a különböző weboldalakon, majd egyenként intézni a foglalást és a fizetést. A tranzakciók lebonyolítása nélkül ez nem igazi vásárlás, inkább csak kirakatnézegetés.
Hamarosan azonban belépünk egy olyan világba, ahol az MI-ügynökök képesek lesznek kezelni a vásárlási folyamat minden egyes lépését – a kiválasztástól egészen a vásárlás utánkövetéséig – megbízható fizetési rendszerekkel együttműködve. Képzeljük el, hogy nemcsak a következő nyaralásunkat, hanem egy adott árkategóriájú cipőt vagy a kedvenc előadónk koncertjegyét is megtaláljuk, még mielőtt tudnánk, hogy a városunkba látogat.
Természetesen, ha ezeknek az MI-ügynököknek megadjuk a fizetési lehetőséget, további kihívásokkal nézünk szembe, különösen a bizalom, a biztonság és az adatvédelem területein.
A vásárlókat az foglalkoztatja majd, hogyan bízhatják meg az ügynököt azzal, hogy csak a megfelelő dolgot, a megfelelő időben és megfelelő áron vásárolja meg. A bankok azt szeretnék tudni, hogy minden vásárlást valódi ügyfél hajtott-e végre, nem pedig egy rosszindulatú bot. A kereskedőknek pedig biztosnak kell lenniük abban, hogy a tranzakciók érvényesek és a pénzükhöz jutnak. Végső soron az MI-kereskedelemnek ugyanazt az infrastruktúrát, biztonságot és védelmet kell nyújtania, mint amit a bolti és online vásárlások már ma is élveznek.
Budapest, 2020. március 27.
A koronavírus világjárvány idején bankkártyás online fizetés otthonról kényelmesen. A készpénzzel könnyen továbbadható fertõzés csökkentése érdekében a hatóságok és a kereskedelmi egységek is az online fizetést részesítik elõnyben. A kormány március 28 – án 0 órától kijárási korlátozást rendelt el az egész ország területén a személyes kontaktok csökkentése érdekében.
MTVA/Bizományosi: Faludi Imre
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.
Az MI még nem tud a nevünkben fizetni – egyelőre. Fotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre
Bár egy vásárlási asszisztens a zsebünkben álomszerűen hangzik, könnyen rémálommá válhat, ha az ügynök olyan dolgokra vagy szolgáltatásokra költ, amelyeket nem akartunk.
Hogy maradjon nálunk a kontroll?
Ezekre a problémákra már a Visa is keresi a választ. A vezető innovátorokkal, köztük az Anthropickal, az IBM-mel, a Microsofttal, a Mistral AI-jal, az OpenAI-jal, a Perplexityvel, a Samsunggal és a Stripe-pal dolgozunk együtt annak érdekében, hogy az MI által vezérelt vásárlásaink személyre szabottak, biztonságosak és védettek legyenek.
Bevezettük a hitelesített tokenizált fizetéseket. Ez azt jelenti, hogy ahelyett, hogy a 16 jegyű kártyaszámunkat osztanánk meg az MI-ügynökünkkel, a kártyánkat véletlenszerűen generált tokenhez kapcsoljuk. A tokent senki más nem használhatja fel rajtunk és az ügynökünkön kívül.
Annak érdekében, hogy az ügynökünk csak azt tegye, amit szeretnénk, a fogyasztók egyértelmű paramétereket állíthatnak be – és ezeket bármikor módosíthatják. MI-ügynökünk nem tehet semmit addig, amíg nem erősítjük meg kifejezetten a vásárlást. Legyen szó böngészésről vagy vásárlásról, a kontroll mindig nálunk marad.
Ha pedig úgy döntünk, hogy bizonyos határok között automatizáljuk az ügynökünket, az is a mi döntésünk.
Ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia ügynökök személyre szabott, adatokon alapuló ajánlásokat adhassanak, hozzá kell férniük a szokásainkra, kedvenceinkre, preferenciáinkra vonatkozó adatokhoz. Ha szeretnénk, megoszthatjuk korábbi Visa költési adatainkat, ezzel felruházva az ügynökünket azzal a szupererővel, hogy minden vásárlás pontosan olyan legyen, amilyet szeretnénk.
A küszöbön áll
Úgy gondolom, hogy az adataink ellenőrzésének a mi kezünkben kell maradnia, és a fogyasztói beleegyezésnek egyszerűnek és egyértelműnek kell lennie. Tranzakciós adataink személyesek és privátak maradnak mindvégig. Ezek az ügynökünk „munkamemóriájában” (context window) vagy rövidtávú memóriájában tárolódnak, és azt nem osztják meg az ügynököt működtető fő MI-motorral.
Természetesen, ha valami rosszul sül el a vásárlás során, a fogyasztók számíthatnak védelemre. Ugyanarra a védelemre, amit jelenleg is élveznek, amikor online vagy bolti vásárlást végeznek Visa kártyával.
Az ügynökalapú kereskedelem sci-fi-nek hangozhat, de a küszöbön áll, hogy átalakítsa az online vásárlást.
Új korszak jön, olyan fizetési innováció, mint amilyen a hitelkártya és az érintéses fizetés, vagy az e-kereskedelem és a mobilfizetés volt. Ez a korszak okos, biztonságos és végső soron emberközpontúbb kereskedelmet hozhat el.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.